Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 908 HDi FAP z 24 hodin Le Mans 2008 půjde do aukce

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Na aukcích se nedraží jen historická auta, ale i moderní, pokud v nich sedaly hvězdy. Peugeot nabídne k prodeji jeden sportovní prototyp typu 908.

Peugeot hledá cesty, jak získat alespoň část peněz na fungování automobilky. Proto se rozhodl nabídnout v aukci sportovní prototyp 908 HDi FAP z 24 hodin Le Mans 2008. Auto s číslem podvozku 05 sice už není přesně v tom zbarvení, které nosilo v červnu před pěti lety, ale i tak se jedná o unikát. V závodě vozilo startovní číslo 7, nyní nosí jedničku.

Ročník 2008 sice nevyhrálo, ale dorazilo do cíle na druhém místě. Pilotovali jej mistr světa F1 Kanaďan Jacques Villeneuve, Španěl Marc Gené, který také usedal do kokpitu nejrychlejších monopostů a Francouz Nicolas Minassian. Ten je možná méně známý, ale určitě si jej pamatujete z mezinárodního mistrovství F3000 z přelomu století, v sezóně 2000 to dotáhl až na stříbrný stupínek celkové klasifikace. Později válčil za mořem, jak ve formulích, tak i sportovních vozech. Tehdy v Le Mans byl v noci za deště příliš pomalý a Allan McNish s Audi R10 TDI mu dával až 8 sekund na kolo. Spolu s kolegy Tomem Kristensenem a Rinaldem Capellem zde získali rozhodující náskok, který nakonec proměnili v triumf. Jacques Villeneuve se tak vysněné tzv. Trojkoruny (Triple Crown of Motorsport - titulu v F1 a triumfu v Le Mans a Indianapolis) nedočkal. Jediným mužem, který jí dosáhl, zůstává Brit Graham Hill. Villeneuve navíc také nikdy nevyhrál Grand Prix Monaka, což se Hillovi povedlo hned pětkrát.

Peugeot 908 HDi FAP továrního týmu ve specifikaci pro sezónu 2008 byl poháněn vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem s přímým vstřikováním Bosch MS17. Celohliníkový agregát s rozvodem DOHC a čtyřventilovou technikou bychom v karbonovém monokoku našli umístěný podélně uprostřed. Z objemu rovných 5,5 l dával 522 kW (709 k) a maximálních 1200 N.m přenášela šestistupňová sekvenční převodovka dozadu. Hřebenové řízení mělo elektrický posilovač, za hořčíkovými koly BBS se nacházela čtveřice karbon-keramických kotoučových brzd. 4,65 m dlouhý a rovné dva metry široký „karosovaný monopost F1“ vážil pouhých 925 kg.

Pro devětsetosmičku, jejíž vývoj vedli Claude Guillois (motor), Guillaume Cattelani (aerodynamika) a Paolo Catone (podvozek) to byl teprve druhý start ve slavném závodě. Vyhrála ale až o rok později, poprvé a naposledy s trojicí David Brabham/Marc Gené/Alexander Wurz. Jednalo se však o jiný vůz s číslem šasi 06. Loni se Peugeot kvůli finančním problémům svého závodního programu vzdal a v Le Mans už nestartoval. Popisovaná raketa bude nabídnut 5. února 2014 v dražbě společnosti RM Auctions v Paříži. Vyvolávací cena, respektive rozmezí, za kolik by si automobilka představovala svůj klenot prodat, ještě nebyly stanoveny, ale určitě půjde o částku převyšující milion eur, tedy 27,5 milionu korun.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - del42sa
16. 12. 2013 12:22
výprodej
ještě podat všechny prototypy v conservatoire citroen a bude vymalováno 8-s

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Ham.
16. 12. 2013 11:33
To je šílené
jako prodat vlastní dítě. PSA nejspíš úplně přeskočilo.