Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot Expert L3 s dílenskou vestavbou: Hliníková sestava

Ladislav Černý
Diskuze (2)

Půjčili jsme si nejdelší verzi modelu Expert, ve které se nacházela šikovná vestavba se spoustou odkládacích prostor.

Do nákladového prostoru o délce 2862 mm zabudovala firma Univest z Nového Boru modul Vario. Typ Bott Silver Package 5081 zahrnoval dvě samostatné části pro levou a pravou stranu ložného prostoru. Při pohledu na spoustu šuplíčků a přihrádek nás pojala obava, že při jízdě po méně kvalitní silnici nás bude rušit drnčení a další zvuky. První kilometry nás vyvedly z tohoto omylu a začali jsme se o vestavbu čím dál více zajímat.

Přes dva metry

Na straně řidiče se nacházel přes dva metry dlouhý modul se třemi vanami a protiskluzovými podložkami. V horní části se nacházelo čtrnáct menších boxů na drobnosti typu spojovací materiál, fitinky či další drobnosti. Čtveřice větších výsuvných šuplíků v zadní části levé sestavy nabízela uložení ručního nářadí či větších součástí materiálů.

Ani jeden šuplík se při prudkém průjezdu zatáčkou neotevřel, aretace do zasunuté polohy měla velkou výškovou zarážku. 

Pravý modul sestavy Vario od společnosti Boot, kterou Univest v Česku zastupuje, dosahoval délky 1,175 m, aby po otevření bočních posuvných dveří zůstal plný vstup do nákladového prostoru. Pravda, výška pro nás nebyla optimální, protože jsme se uvnitř museli dost ohýbat, ale na druhou stranu nešlo o pojízdnou dílnu, ve které by měl člověk kromě nabírání materiálu či jeho vracení dělat víc.

Kratší modul

V pravé části se nacházely dvě hliníkové vany, v horní části devět šuplíčku a nad nimi trojice stejně širokých prohlubní. Celá sestava vyrobená zejména z hliníku váží 111 kilogramů, což užitečné zatížení furgonu 1,4 tuny prakticky nijak neomezuje. Kvůli hliníkové konstrukci je však třeba dbát výrobcem doporučených nosností jednotlivých přihrádek, nejtěžší předměty samozřejmě patří na podlahu do přihrádek s bočnicemi. Vestavba za celkovou cenu 88.000 korun bez DPH však odvede spoustu práce a zvládne i kolizní situace silničního provozu. Musela projít nárazovou zkouškou nárazem při rychlosti 50 km/h do překážky dle požadavku ECE R44.

Výše zmíněná částka je opravdu konečná, protože zahrnuje sedm tisíc korun za vnitřní opláštění nákladového prostoru, pět tisíc za příslušenství jako například různé držáky na zadním čele obou modulů a šest tisíc za instalaci vestavby.  

Vhodný dvoulitr

Nejdelší možnost užitkového modelu Expert poháněl dvoulitrový turbodiesel o výkonu 90 kW. K délce L3 s objemem nákladového postoru 6,1 m3 není vůbec možné objednat menší jednotku 1.6 BlueHDi, která ve specifi kacích 70 nebo 85 kW tvoří alternativu dvoulitru u délkových provedení L1 a L2.

Ve zkoušeném vozu se nacházela nejslabší specifikace, která ke splnění emisního požadavku Euro 6.2 nepotřebuje systém start-stop. Jeho přínos pro úsporu nafty v běžném provozu je velmi vágní, navíc přidává automobilu několik kilogramů navíc a při výměně akumulátoru za nový bude muset majitel vozidla sáhnout ho kapsy či účtu hlouběji než za běžný akumulátor. Navíc základní specifi kace motoru 2.0 BlueHDi 90 kW byla pro dílenskou vestavbu naprosto dostatečná. S ní totiž vozidlo jen v teoretickém případě nesmyslného převážení například pytlů cementu mezi zásuvkovými moduly může dosáhnout celkové hmotnosti 3,1 tuny.

Dílenské vestavbě tedy bohatě stačilo 340 N.m, které jsme měli k dispozici od nízkých otáček. Krásně táhl již od 1500/min, protože neměl práci s příliš velkou zátěží.

Dílenská vestavba je občas potřebná i v méně dostupných oblastech staveb, proto jsme u vozu ocenili systém pro nastavení trakce předních kol pro různé povrchy včetně sněhu či měkkého podloží. Expert také umí vyhovět požadavkům na pohon všech kol, uskutečňuje to díky přestavbě francouzské firmy Dangel.

Komfort i pro šuplíky

Expert s nezávisle zavěšenou zadní nápravou poskytoval výborné pohodlí nejen posádce v přední části vozu, ale jemné odpružení se také příznivě projevilo pro bezhlučnost provozu a v dlouhodobém pohledu i životnost hliníkové vestavby.

Vedle sedadla řidiče se ještě nacházel třetí modul od firmy Boot. V dolní části byla schránka s horním poklopem a nad dní dvě přihrádky na dokumenty. Skvělá věc například na reklamní brožury různého zboží či řešení však měla drobný nedostatek. Délka spodní přihrádky byla zvolaná přílišná, protože při sebemenším posunu modulu uchyceného v horní části opěradla za kotvení opěrky hlavy směrem vpřed, začala překážet během řazení. Stačilo však vzít jeden pásek a přitáhnout modul v dolní části pevně k opěradlu, a byla potíž vyřešená. Majitel Expertu bez ohledu na přítomnost dílenské vestavby si nemusí dělat hlavu se servisními náklady, protože je má v rámci koupě nového vozidla zdarma na dva roky nebo ujetí 80.000 km. Při předepsaném ročním servisním intervalu nebo 40.000 km to znamená dvě první servisní prohlídky v pořizovací ceně vozu.

Plusy

  • Komfort díky zadní nápravě
  • Lehká dílenská vestavba
  • Tichý motor

Minusy

  • Délka vestavbového modulu vedle řidiče
TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 BlueHDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 90/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Pohon předních kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,3/5,1/5,3
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,3
Délka/šířka/výška (mm) 5309/1920/1935
Rozvor (mm) 3275
Provozní hmotnost (kg) 1676
Celková hmotnost (kg) 3100
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 6,1
D/š/v nákl. prostoru (mm) 2862/1628/1397
Šířka mezi podběhy (mm) 1258
Objem nádrže paliva (l) 69
Nádrž Adblue (l) 22,4
Základní cena (Kč bez DPH) 605 000
Cena (Kč bez DPH) 685 000
Ladislav Černý
Diskuze (2)

Doporučujeme