Peugeot i0n bude elektromobilem pro každodenní použití
Peugeot vstupuje do další vývojové fáze elektromobilů. Tato francouzská automobilka má již za sebou relativně úspěšný projekt 106 Electric – tento vůz vycházející z městského hatchbacku 106 se ve své době stal nejprodávanější elektromobilem na světě. Nyní ale Francouzi spojili své síly s vývojovým partnerem Mitsubishi a chystají pětidveřový model i0n.
Peugeot i0n je pouze 3,48 metru dlouhý čtyřdveřový vůz určený pro městský a příměstský provoz. Jedná se o zcela novou generaci elektromobilů Peugeot, která má konstrukční základ v Mitsubishi i-MiEV. Na stejném základě koncern PSA Peugeot Citroën chystá také sesterský model Citroën C-Zero.
Kompaktní i0n je vůz s pohonem zadních kol. Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem, pohánějící zadní kola, jsou umístěny před zadní nápravou. Motor napájí střídavý třífázový proud 330V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 330V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena proto, aby se zajistilo správné dávkování výkonu.
Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 130 km/h. Celkový převodový poměr redukčního převodu je 6,066 při jízdě vpřed i vzad. Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru. Synchronní elektrický motor s permanentními neodymovými (Nd) magnety je velmi kompaktní. Jeho maximální výkon je 47 kW (64 k), maximální točivý moment 180 Nm v rozsahu 0-2000 min-1.
Základní dynamické parametry si v ničem nezadají se srovnatelně výkonnými vozidly se spalovacím motorem. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 15,9 s i maximální rychlost 130 km/h odpovídají kategorii aut s výkonem do 50 kW, i0n je však schopen rychlé pružné akcelerace – z 40 na 60 km/h za 2,9 s a z 60 na 80 km/h za 3,9 s.
Hlavní otázkou u elektromobilů jsou však baterie, resp. rychlost jejich dobíjení a dojezd při plném nabití. Peugeot i0n má lithium-iontovou baterii, kterou vyvinula společnost Lithium Energy Japan. Vyrábí se v Kusatsu v Japonsku, v první továrně na světě, která se věnuje masové výrobě lithium-iontových baterii pro elektrické vozy.
Pod označením lithium-ion se skrývá několik typů baterií. Technologie využívající oxid manganatý (katody na bázi oxidu manganičitolithného LiMn2O4) byla vybrána kvůli dostupnosti potřebných složek a dobré úrovni bezpečnosti. Každý modul má 4 nebo 8 článků o 3,7 V a kapacitu 50 Ah. Díky 88 sériově propojeným článkům umožňuje takto celá sada uložit 16 kWh elektrické energie při nominálním napětí 330V.
Nabití na 50 % kapacity trvá pouhých 15 minut, 80 % kapacity baterie se dobije za půl hodiny. Poté se dobíjení automaticky ukončí, řidič však může zvolit další, pomalejší fázi, při které je baterie postupně nabita až na 100 %. V takovém případě dobíjení trvá 6 hodin, důvodem nižší rychlosti je riziko zničení baterie, pokud by byla překročena její kapacita.
Při plném nabití ujede i0n 150 km. Mnoha majitelům by ale mohlo vyhovovat i krátké 15minutové dobíjení, většina evropských motoristů totiž denně neujede víc než 60 km.
Navzdory malé velikosti auta se mohou budoucí majitelé těšit na bohatou základní výbavu. Standardem bude 6 airbagů, ESP, elektrický posilovač řízení, litá kola, mlhovky, úsporná denní světla, klimatizace, palubní počítač, rádio, Bluetooth, elektrické stahování předních i zadních oken a další.