Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot i0n bude elektromobilem pro každodenní použití

8. 9. 2010 • 02:03
33
2
Zobrazit náhledy (33)
Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion Peugeot Ion
Elektromobil Peugeot i0n, který se představí na pařížském autosalonu, je sesterským vozem Mitsubishi i-MiEV. Řidiče hledající úsporné auto do města bude lákat především na rychlé dobíjení baterií.

Peugeot vstupuje do další vývojové fáze elektromobilů. Tato francouzská automobilka má již za sebou relativně úspěšný projekt 106 Electric – tento vůz vycházející z městského hatchbacku 106 se ve své době stal nejprodávanější elektromobilem na světě. Nyní ale Francouzi spojili své síly s vývojovým partnerem Mitsubishi a chystají pětidveřový model i0n.

Peugeot i0n je pouze 3,48 metru dlouhý čtyřdveřový vůz určený pro městský a příměstský provoz. Jedná se o zcela novou generaci elektromobilů Peugeot, která má konstrukční základ v Mitsubishi i-MiEV. Na stejném základě koncern PSA Peugeot Citroën chystá také sesterský model Citroën C-Zero.

Kompaktní i0n je vůz s pohonem zadních kol. Elektromotor i redukční převodovka s jedním redukčním převodem, pohánějící zadní kola, jsou umístěny před zadní nápravou. Motor napájí střídavý třífázový proud 330V pomocí proudového měniče, který převádí stejnosměrný 330V proud z hlavní baterie. Měnič reguluje proud, jeho frekvenci i napětí podle síly sešlápnutí akceleračního pedálu. Postupná regulovaná reakce na sešlápnutí pedálu byla zvolena proto, aby se zajistilo správné dávkování výkonu.

Měnič, motor a redukční převodovka zajišťují rychlost od 0 do 130 km/h. Celkový převodový poměr redukčního převodu je 6,066 při jízdě vpřed i vzad. Jízdy vzad je dosaženo obrácením směru chodu motoru. Synchronní elektrický motor s permanentními neodymovými (Nd) magnety je velmi kompaktní. Jeho maximální výkon je 47 kW (64 k), maximální točivý moment 180 Nm v rozsahu 0-2000 min-1.

Základní dynamické parametry si v ničem nezadají se srovnatelně výkonnými vozidly se spalovacím motorem. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 15,9 s i maximální rychlost 130 km/h odpovídají kategorii aut s výkonem do 50 kW, i0n je však schopen rychlé pružné akcelerace – z 40 na 60 km/h za 2,9 s a z 60 na 80 km/h za 3,9 s.

Hlavní otázkou u elektromobilů jsou však baterie, resp. rychlost jejich dobíjení a dojezd při plném nabití. Peugeot i0n má lithium-iontovou baterii, kterou vyvinula společnost Lithium Energy Japan. Vyrábí se v Kusatsu v Japonsku, v první továrně na světě, která se věnuje masové výrobě lithium-iontových baterii pro elektrické vozy.

Pod označením lithium-ion se skrývá několik typů baterií. Technologie využívající oxid manganatý (katody na bázi oxidu manganičitolithného LiMn2O4) byla vybrána kvůli dostupnosti potřebných složek a dobré úrovni bezpečnosti. Každý modul má 4 nebo 8 článků o 3,7 V a kapacitu 50 Ah. Díky 88 sériově propojeným článkům umožňuje takto celá sada uložit 16 kWh elektrické energie při nominálním napětí 330V.

Nabití na 50 % kapacity trvá pouhých 15 minut, 80 % kapacity baterie se dobije za půl hodiny. Poté se dobíjení automaticky ukončí, řidič však může zvolit další, pomalejší fázi, při které je baterie postupně nabita až na 100 %. V takovém případě dobíjení trvá 6 hodin, důvodem nižší rychlosti je riziko zničení baterie, pokud by byla překročena její kapacita.

Při plném nabití ujede i0n 150 km. Mnoha majitelům by ale mohlo vyhovovat i krátké 15minutové dobíjení, většina evropských motoristů totiž denně neujede víc než 60 km.

Navzdory malé velikosti auta se mohou budoucí majitelé těšit na bohatou základní výbavu. Standardem bude 6 airbagů, ESP, elektrický posilovač řízení, litá kola, mlhovky, úsporná denní světla, klimatizace, palubní počítač, rádio, Bluetooth, elektrické stahování předních i zadních oken a další.

Témata
Avatar - Glaukos
9. 9. 2010 15:11
Re: cena
Minule, když jsem psal o vztahu auto x cena, tak mi bylo napsáno, že v tomhle ohledu píšu dost naivně. Takže před tímhle příspěvkem jsem si udělal menší průzkum u mamky v práci a v poměru 6:4 mi vyšlo, že kdyby byla relativně dostupná infrastruktura, tak je to cena víc než přijatelná
8. 9. 2010 09:47
cena
Včera byla zveřejněna cena.Auto se nebude prodávat,ale pronajímat za 500 euro
měsíčně.
Nějaká daň tam časem také bude,každé auto se musí podílet na nákladech
infrstruktury a nenažraná státní kasa chce také svoje

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku