Peugeot Partner 1.6 BlueHDi Euro 6: Bilancování – Dlouhodobý test (5.část)
Na podzim loňského roku jsme do testu přijali osobní provedení užitkového modelu, které již spadalo pod emisní požadavek Euro 6. Furgony z kategorie N1 čeká požadavek Euro 6 až od září. V rámci dlouhodobého testu jsme měli možnost již předem vyzkoušet techniku, která do klasických furgonů teprve přijde. Náš hlavní zájem směřoval na specifika provedení Euro 6, kterých je mnoho. V předchozích čtyřech dílem jsme zejména z hlediska údržby a snížení nákladů probrali technologii SCR i její dopad na provozování vozidla a dále pak životnost motorového pleje. Ve třetím díle podrobně najdete téma filtru pevných částic, který od loňského roku nemusí být noční můrou delšího provozování, protože Peugeot (samozřejmě i Citroën) nabízí nové i repasované filtry za v rámci konkurence nedohledně nízkou částku cca deset tisíc korun.
Spotřeba (1/100 km) | Podmínky |
5,07 | Delší trasy mimo dálnici |
5,48 | Klimatizace, dálniční úseky |
Předchozí díl se týkal šestistupňové převodovky, kterou partner s nejsilnějším turbodieselem v rámci poslední modernizace obdržel. V tomto shrnutí se podíváme na největší položku provozních nákladů, kterou činí palivo. Nad částkou za AdBlue, kterého bylo po ujetí necelých patnácti tisíc kilometrů dolito 10,9 litru, se nemá smysl zastavovat. Pokud jej pořídíte s rozvahou. Na čerpacích stanicích může jeden litr vyjít i na sto korun, ale praxe znalý řidič nákladního vozidla s doplňováním AdBlue z pistole by za něj nedal víc než desetikorunu. Při této rozumné ceně tedy AdBlue zvyšuje náklady na ujetý kilometr o nepatrných 0,006 koruny.
Jiná je situace s naftou, která po dobu dlouhodobého testu stačila klesnout o několik korun a v průběhu května a června zase o pár korun vystoupat. Kvůli tomu náklady na ujetý kilometr v rámci jednotlivých doplňování nafty velmi kolísají. Velký vliv také měly trasy a období veder, ve kterých si klimatizace neoddechla.
V tabulce najdete úseky s nejnižší i nejvyšší spotřebou včetně popisu vnějších podmínek. Jednotlivé úseky mezi tankováními měřily v rozmezí 800-950 km, takže se nikdy nejednalo o tzv. economy tour, při které je řidič ochoten hodinu dvě trpět a zdržovat provoz, aby dosáhl co nejlepšího umělého čísla.
SPOTŘEBA PALIVA A NÁKLADY NA KM | ||||
Nafta (l) | Nafta (Kč bez DPH) | Ujeto (km) | Pr. spotřeba (l/100 km) | Kč bez DPH/km |
37,79 | 855,7 | 739 | 5,11 | 1,16 |
42,56 | 963,7 | 825 | 5,16 | 1,17 |
41,29 | 969,1 | 792 | 5,21 | 1,22 |
42,79 | 993,7 | 844 | 5,07 | 1,18 |
40,94 | 900 | 771 | 5,31 | 1,17 |
48,28 | 1025,5 | 888 | 5,46 | 1,15 |
47,54 | 998 | 907 | 5,24 | 1,1 |
46,21 | 1000,6 | 899 | 5,14 | 1,11 |
45,32 | 932,6 | 830 | 5,46 | 1,12 |
40,80 | 829,5 | 753 | 5,42 | 1,1 |
42,25 | 886,9 | 781 | 5,41 | 1,14 |
48,39 | 1011,8 | 875 | 5,53 | 1,16 |
45,47 | 973,3 | 836 | 5,44 | 1,16 |
47,58 | 1042 | 868 | 5,48 | 1,2 |
42,37 | 963 | 782 | 5,42 | 1,23 |
21,45 | 476,9 | 398 | 5,39 | 1,2 |
Na druhou stranu nastávalo v některých trasách časté použití systému start-stop, který snad mohl deci nafty ušetřit. Je třeba však ke startstopu doplnit informaci, že extrémně namáhá nejen ložiska klikového mechanismu, a proto je jeho přínos v dlouhodobém pohledu nákladů minimálně velmi pochybný. To však neplatí o Peugeotu Partner jako celku, protože jezdil za příjemnou průměrnou spotřebu 5,32 l/100 km, což odpovídalo průměrnému nákladu 1,16 Kč bez DPH/ km.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 BlueHDi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1560 |
Chlazení | kapalinou |
Vrtání x zdvih (mm) | 75 x 88,3 |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 300/1750 |
Emisní norma | Euro 6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 174 |
Zrychlení z 0 na 100 km (s) | 12,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9/4,2/4,4 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4380/1810/1801 |
Rozvor (mm) | 2728 |
Provozní hmotnost (kg) | 1473 |
Celková hmotnost (kg) | 2085 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 730 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 1300 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 0,675/3,000 |
Objem nádrže paliva (l) | 53 |
Objem nádrže Adblue (l) | 17 |
Cena vozu (Kč bez DPH) | 416 000 |