Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot zahájil výrobu svého prvního vodíkového modelu e-Expert Hydrogen

Ondřej Mára Ondřej Mára 16. 12. 2021 • 15:49
18
4
Zobrazit náhledy (18)
Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen Peugeot e-Expert Hydrogen

Francouzská automobilka se tak stává jednou z prvních, které nabízí užitkové vozy s konvenčním, elektrickým i vodíkovým pohonem.

Automobilka Peugeot se pochlubila událostí, která se jistě zapíšeš do její historie. V pondělí 13. prosince totiž z  výrobní linky sjel vůbec první sériový vůz na vodíkový pohon, kterým je model Peugeot e-Expert Hydrogen.

S vozem e-Expert Hydrogen se Peugeot ujímá vedení v oblasti bezemisní technologie budoucnosti, která je pro trh lehkých užitkových vozů velmi důležitá. Technologie vodíkových palivových článků umožňuje intenzivní každodenní používání bez nutnosti dobíjení, což je rozhodující výhodou pro profesionální řidiče, kteří musí během jediného dne ujet několik set kilometrů po dálnici a poté vjet do center měst, kde platí emisní omezení,“ uvedla Linda Jackson, generální ředitelka značky Peugeot.

Model e-Expert Hydrogen je osazen pohonným systémem „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“, vycházejícím z bateriového modelu e-Expert. Ten se vyrábí ve Francii a jeho následná přestavba probíhá v německém Rüsselsheimu, na lince kompetenčního centra skupiny Stellantis pro vodíkové technologie.

Systém se skládá z palivového článku, který z vodíku uloženého v nádržích vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozu, a vysokonapěťové lithium-iontové baterie s kapacitou 10,5 kWh, umožňující dobíjení z elektrické sítě. Elektromotor o výkonu 100 kW s nejvyšším točivým momentem 260 Nm pak může být napájen jak z baterie, tak z palivového článku.

Výkon elektromotoru se bude odvíjet od zvoleného jízdního režimu (Power/Normal/Eco), což nejspíš ovlivní dynamiku vozu a především jeho dojezd. Maximální rychlost je však pevně omezená na 130 km/h, díky čemuž by vůz neměl strádat ani na dálnicích.

Vodík se tankuje do trojice nádrží s kapacitou 4,4 kg při tlaku 700 bar. Naplnění nádrží přitom zabere zhruba 3 minuty a dojezd se pak pohybuje okolo 400 km čistě na vodík. Baterie je napájena třífázovou palubní nabíječkou s výkonem 11 kW, díky čemuž ji lze nabít během 3 hodin (16A) až 6 hodin (8A).

Peugeot e-Expert Hydrogen bude dostupný ve dvou délkách (L1 a L2) a se stejným objemem nákladového prostoru, jako jeho dieselová nebo elektrická verze. Užitečný objem bude dosahovat až 6,1 m3, užitečné zatížení až 1.000 kg a tažná kapacita je až 1.000 kg.

Díky zahájení výroby tak nyní mohou být zahájeny také dodávky vozu, přičemž prvním zákazníkem, který vůz obdrží ještě před vánočními svátky, bude Watea by Michelin, dceřiná společnost skupiny Michelin zabývající se zejména řešením ekologické mobility.

Doporučujeme

Témata
17. 12. 2021 09:12
Re: Hmm. V zasade to smysl dava.
jakože Opel Ampera?
16. 12. 2021 17:22
Tažná kapacita 1000 kg
A už se ví kde udělali chybu že to neutáhne víc?
16. 12. 2021 17:20
Re: Hmm. V zasade to smysl dava.
Proc vlastne neni videt vic aut, kde by kolama tocily elektromotory, ale baterky dobijel spalovaci motor?

Protože takový system není moc efektivní
16. 12. 2021 13:38
Hmm. V zasade to smysl dava.
Ten vodik je v podstate prodluzovac dojezdu.
Asi bych byl klidnejsi, kdyby vykon toho clanku byl prece jen o neco vyssi, nebo vykon motoru nizsi.
Ale asi vi, co delaji.

Proc vlastne neni videt vic aut, kde by kolama tocily elektromotory, ale baterky dobijel spalovaci motor?

Tenhle koncept melo to Ducato, co jsem videl opravdu pred mnoha lety v Londyne.
Mimochodem byl to uplne prvni vyskyt dvouvalce s technologii "multiar" , tehdy jako protyp.
A uz tehdy to vypadalo rozumne.