Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Piaggio MP3 300 HPE Sport: Když jsou dvě málo a čtyři moc

Jiří Baborský
Diskuze (1)

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

Tříkolka Piaggio MP3 není žádný nováček – představila se už v roce 2006. Přesto se najdou mnozí, kteří se v ulicích českých měst za tímhle zvláštním stvořením otočí. Celkem se prodalo už 180.000 exemplářů, ale u nás patří spíš k vzácnějšímu koření, zatímco v takovém Římě nebo Paříži se to jimi jen hemží. Pro našince to není zrovna levná záležitost – třístovka startuje na 189.900 Kč, pětistovka stojí minimálně 259.900 Kč. Na skútr do města nebo na střední vzdálenosti slušná suma. Jenže aspekty, za které si připlácíte, dávají smysl.

Dvakrát víc jistoty

Samozřejmě jsou tu ta dvě přední kola na propracovaném výkyvném zavěšení, která vás zbaví veškerých obav o uklouznutí předku na vodě, štěrku, kolejích, dlažbě… Možná tomu nebudete chtít zpočátku věřit, ale předek vážně neutrhnete. Při křižování vyjetých kolejí nebo prolétnutí díry vnímáte trochu nezvyklé pocity, dost odlišné od jednostopého stroje, ale jde jen o zvyk. Stabilita je stoprocentní, stačí jen důvěřovat. Navíc důmyslná konstrukce umožňuje jet každému přednímu kolu v jiné výšce, zatímco vy sedíte pořád rovně – Piaggio s oblibou ukazuje video, kde jede jedno přední kolo po silnici a druhé po obrubníku. Takové kousky MP3 fakt umí a do zatáčky ho můžete poslat pěkně nadivoko a nic nestane. Chce to jen správně zkalibrovat hlavu.

Že vám ale pořád chybí zásadní argument pro koupi? Co třeba řidičák?

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Autař motorkářem

Stačí totiž oprávnění na auto, tedy skupiny B. MP3 je vícestopé vozidlo s nožním pedálem kombinované brzdy, a rázem nemusíte zpátky do autoškoly trápit se v sedle dvouřídítkové mašiny, pakliže vám jsou tradiční motorky proti srsti a jezdit na nich neplánujete. Právě tohle představuje hlavní důvod, proč si čím dál víc Čechů dojíždějících delší trasu do práce pořizuje na léto MP3 jako alternativu k autu.

Možná vás při pohledu na 800 mm širokou příď napadne, že si v kolonách nepomůžou. Ale opak je pravdou. Ucpanou magistrálou jsme se elegantně propletli mezi „parkujícími“ auty ve vláčku s ostatními motorkami jako by nic. Být to klasický skútr, asi by nám trochu vadila hmotnost 225 kg, o nějakých třicet kilo vyšší, než je standard třístovkové kubatury. Ale tím, že stojíme na třech kolech, stroj je v zatáčkách sám o sobě stabilní a na semaforech ani nemusíme sundávat nohy na zem, je nám to vlastně jedno. Stačí totiž těsně před zastavením pravým palcem zamknout vidlici, ozve se pípnutí a mašina zůstane vzpřímeně stát. Pak vezmeme za plyn, zámek se sám odemkne a jedeme dál. Jen je třeba stát opravdu rovně. Párkrát jsme si vidli zamkli v lehkém náklonu a při rozjezdu to s námi zacloumalo. Trochu to vyleká, ale pád vážně nehrozí.

Kvůli vyšší hmotnosti je také určitě fajn, že třístovka mírně posílila na 19,3 kW a 26 Nm. Do města je to ideální volba, hezky svižná, ale ne zas těžkopádná. Jednoválec je navíc parádně kultivovaný, tichý a bere si do čtyř litrů.

Navažte spojení

Verze Sport má ve standardní výbavě multimediální platformu MIA, díky které můžete připojit telefon k palubní elektronice, a když si jej pak umístíte do držáku na řídítka, můžete s pomocí speciální aplikace sledovat při jízdě mnohem víc parametrů, než nabízí standardní přístrojový štít – třeba okamžitý výkon a točivý moment, zrychlení, úhel naklonění v zatáčce, spotřebu, nabití akumulátoru a další. Mobil vám také včas ohlásí ztrátu tlaku v pneumatikách a v neposlední řadě automaticky zaznamená polohu parkování, což ocení hlavně řidiči ve velkých metropolích. A samozřejmě máte na očích i mobilní navigaci…

Plusy

  • Stačí řidičák na auto
  • Skvělá stabilita
  • Dvě přední kola neuklouznou
  • Čiperný a úsporný motor

Minusy

  • Cena proti skútrům
  • Vyšší hmotnost
  • Malá přihrádka na mobil
Piaggio MP3 300 HPE Sport
Motor čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 278
Výkon (kW/min-1) 19,3/7750
Točivý moment (Nm/min-1) 26/6500
Převodovka, sek. převod CVT
Spotřeba paliva (l/100 km) 3,2
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2x258/240
Pneumatiky P a Z 110/70 R13 a 140/60 R14
Délka/šířka (mm) 2000/800
Rozvor (mm) 1450
Výška sedla (mm) 780
Pohotovostní hmotnost (kg) 225
Objem nádrže (l) 11,0
Základní cena (Kč) 195 900
Jiří Baborský
Diskuze (1)

Doporučujeme

7. 7. 2020 08:02
modrá v praze
Jako já si říkal, že to je zajímavý způsob jak mít víc jak 125ccm, nemuset dělat řidičák na motorku a snad to ještě pořád může parkovat zadarmo na modré v Praze jako normální motorky. Yamaha Niken vypadá hezčí, ale je to skoro ve všem úplně jinde.