Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pick-upy milují v USA i Brazílii. Loni se jich prodaly miliony

Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD
Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD
Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD
Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD
100 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Užitková auta s ložnou plochou za kabinou jsou doménou především Spojených států. Pick-upy ovšem milují i jinde. Evropa mezi největší trhy nepatří ani zdaleka.

Není tomu tak dlouho, kdy i Evropou proběhla pick-upová mánie. Vlna zájmu o tyto vozy ovšem stejně rychle opadla, aktuální nabídku modelů proto spočítáme během několik sekund. Patří mezi ne SsangYong Musso Grand, klasiky v podobě Toyoty Hilux, Fordu Ranger a Volkswagenu Amarok a Isuzu D-Max. Přitom před několika lety na trhu figuroval například i Nissan Navarra, Mitsubishi L200, Fiat Fullback, Renault Alaskan či Mercedes-Benz X.

Ve světě je situace mnohem lepší. Zejména Spojené státy jsou brány za mekku pick-upů. Ostatně řada F od Fordu je desítky let nejprodávanějším automobilem na tamním trhu, přičemž skvěle se daří také jejím konkurentům od Chevroletu, GMC a Ramu. Není proto divu, že loni bylo v USA prodáno téměř 2,9 milionů exemplářů této třídy. Na druhém místě, byť s opravdu obrovským rozestupem, najdeme Brazílii, jež je se zhruba 213 miliony obyvatel druhou nejlidnatější zemí amerického kontinentu.

Prodeje pick-upů v roce 2024 podle regionů
PořadíRegionPočet (ks)
1.USA + Kanada3,27 milionu
2.Latinská Amerika1,01 milionu
3.Jihovýchodní Asie777.000
4.Čína285.000
5.Střední východ164.000
6.Evropa164.000
7.Jižní Asie160.000
8.Afrika150.000
9.Eurasie69.000
10.Jižní Korea24.000
Zdroj: JATO Dynamics

Pick-upům se daří také v Kanadě a Thajsku, naopak Evropa je z globálního hlediska spíše menším trhem. Pokud bychom navíc čísla rozpočítaly mezi jednotlivé země, budeme se pohybovat někde v hloubi pole. Ve zmíněném Thajsku pick-upy dokonce tvoří 46 procent trhu lehkých užitkových aut.

Video placeholder
Toyota Hilux Hybrid 48V & GR Sport II (2025) • Zdroj: Toyota

Největším výrobcem se v roce 2024 stal nepřekvapivě Ford, který vedle zmíněné řady F disponuje i prodejně velmi silným typem Ranger, který loni v Česku zaznamenal parádních 902 registrací. Daří se také koncernu Stellantis, který má díky značce Ram velmi silnou pozici na americkém kontinentu.

Prodeje pick-upů v roce 2024 podle zemí
PořadíZeměPočet (ks)
1.USA2.899.000
2.Brazílie472.000
3.Kanada368.000
4.Thajsko345.000
5.Čína285.000
6.Mexiko232.000
7.Austrálie226.000
8.Indie150.000
9.Jihoafrická republika113.000
10.Argentina103.000
Zdroj: JATO Dynamics

Naopak Volkswagen, druhý největší světový výrobce osobních aut na světě, mezi nejlepšími nefiguruje. Pick-upy jsou pro něj totiž pouze velmi okrajovou záležitostí. Ostatně i model Amarok v druhé generaci nevzešel z vlastního vývoje jako předchůdce, nýbrž jako výsledek spolupráce s Fordem, který Němcům poskytl základ zmíněného rangeru.

Prodeje pick-upů v roce 2024 podle výrobce
PořadíVýrobcePočet (ks)
1.Ford1.465.000
2.General Motors1.241.000
3.Toyota1.032.000
4.Stellantis798.000
5.Isuzu273.000
Zdroj: JATO Dynamics

Zdroj: Motor1 a JATO Dynamics, video: Toyota