Pick-upy milují v USA i Brazílii. Loni se jich prodaly miliony
Užitková auta s ložnou plochou za kabinou jsou doménou především Spojených států. Pick-upy ovšem milují i jinde. Evropa mezi největší trhy nepatří ani zdaleka.
Není tomu tak dlouho, kdy i Evropou proběhla pick-upová mánie. Vlna zájmu o tyto vozy ovšem stejně rychle opadla, aktuální nabídku modelů proto spočítáme během několik sekund. Patří mezi ne SsangYong Musso Grand, klasiky v podobě Toyoty Hilux, Fordu Ranger a Volkswagenu Amarok a Isuzu D-Max. Přitom před několika lety na trhu figuroval například i Nissan Navarra, Mitsubishi L200, Fiat Fullback, Renault Alaskan či Mercedes-Benz X.
Ve světě je situace mnohem lepší. Zejména Spojené státy jsou brány za mekku pick-upů. Ostatně řada F od Fordu je desítky let nejprodávanějším automobilem na tamním trhu, přičemž skvěle se daří také jejím konkurentům od Chevroletu, GMC a Ramu. Není proto divu, že loni bylo v USA prodáno téměř 2,9 milionů exemplářů této třídy. Na druhém místě, byť s opravdu obrovským rozestupem, najdeme Brazílii, jež je se zhruba 213 miliony obyvatel druhou nejlidnatější zemí amerického kontinentu.
Prodeje pick-upů v roce 2024 podle regionů | ||
Pořadí | Region | Počet (ks) |
1. | USA + Kanada | 3,27 milionu |
2. | Latinská Amerika | 1,01 milionu |
3. | Jihovýchodní Asie | 777.000 |
4. | Čína | 285.000 |
5. | Střední východ | 164.000 |
6. | Evropa | 164.000 |
7. | Jižní Asie | 160.000 |
8. | Afrika | 150.000 |
9. | Eurasie | 69.000 |
10. | Jižní Korea | 24.000 |
Zdroj: JATO Dynamics |
Pick-upům se daří také v Kanadě a Thajsku, naopak Evropa je z globálního hlediska spíše menším trhem. Pokud bychom navíc čísla rozpočítaly mezi jednotlivé země, budeme se pohybovat někde v hloubi pole. Ve zmíněném Thajsku pick-upy dokonce tvoří 46 procent trhu lehkých užitkových aut.

Největším výrobcem se v roce 2024 stal nepřekvapivě Ford, který vedle zmíněné řady F disponuje i prodejně velmi silným typem Ranger, který loni v Česku zaznamenal parádních 902 registrací. Daří se také koncernu Stellantis, který má díky značce Ram velmi silnou pozici na americkém kontinentu.
Prodeje pick-upů v roce 2024 podle zemí | ||
Pořadí | Země | Počet (ks) |
1. | USA | 2.899.000 |
2. | Brazílie | 472.000 |
3. | Kanada | 368.000 |
4. | Thajsko | 345.000 |
5. | Čína | 285.000 |
6. | Mexiko | 232.000 |
7. | Austrálie | 226.000 |
8. | Indie | 150.000 |
9. | Jihoafrická republika | 113.000 |
10. | Argentina | 103.000 |
Zdroj: JATO Dynamics |
Naopak Volkswagen, druhý největší světový výrobce osobních aut na světě, mezi nejlepšími nefiguruje. Pick-upy jsou pro něj totiž pouze velmi okrajovou záležitostí. Ostatně i model Amarok v druhé generaci nevzešel z vlastního vývoje jako předchůdce, nýbrž jako výsledek spolupráce s Fordem, který Němcům poskytl základ zmíněného rangeru.
Prodeje pick-upů v roce 2024 podle výrobce | ||
Pořadí | Výrobce | Počet (ks) |
1. | Ford | 1.465.000 |
2. | General Motors | 1.241.000 |
3. | Toyota | 1.032.000 |
4. | Stellantis | 798.000 |
5. | Isuzu | 273.000 |
Zdroj: JATO Dynamics |
Zdroj: Motor1 a JATO Dynamics, video: Toyota