Pick-upy, SUV i luxusní Ferrari. Jaké vozy pomáhají filmařům při tvorbě akčních záběrů?
K natočení rychlých aut stačí jediné: další rychlé auto! Ale možná vás překvapí, jaké luxusní automobily ramena s kamerou vozí. Nejde totiž jen o běžné silniční vozy, ale mnohdy sporťáky s vylepšeným výkonem a přídavnou konstrukcí, aby kamera co nejlépe držela.
A ještě jedna zajímavost. Věděli jste, že vozy s kamerou mají v drtivé většina případů matný tmavý lak? Auto díky tomu neodráží světlo a zbytečně neoslňuje. I když následující výběr čítá výhradně moderní vozy, k natáčení filmů se dopravní prostředky používají již od jejich masového rozšíření. Jedna z prvních fotografií, jež zaznamenává kameru na korbě nákladního vozu, pochází z příprav filmu Ben Hur z roku 1925. Nyní ale zpět do současnosti…
Ford F-150 Raptor
Společnost Filmotechnic USA má ve své flotile připravené tohle originální zvíře. Je určeno klientům vyžadujícím záběry v terénních podmínkách, případně na náročnějších místech než jsou běžné silnice. Pod kapotou se ukrývá osmiválec, jenž prošel pod rukama úpravářské společností Roush. Ta přeplňovanou jednotku vyladila na výkon 600 koňských sil a točivý moment 813 N.m. Pick-up je kromě mnoha jiných vychytávek vybaven i vyspělým stabilizačním systémem, který Raptoru pomáhá v náročných podmínkách. Filmotechnic se chlubí, že i při jízdě v drsném terénu vypadají záběry z Fordu tak, jako by právě jel po čerstvě položeném asfaltu.
Porsche Cayenne Turbo
Cayenne Turbo je mezi filmaři oblíbeným modelem, neb patří do vozového parku hned několika společností. Samozřejmostí je dvakrát přeplňovaný osmiválec s výkonem 500 koní a točivým momentem 700 N.m s pohonem všech čtyř kol. Z klidu na stovku zrychlí tohle auto za čtyři sekundy. Tvůrci si libují zejména nad střešním prostorem, který slouží jako základ pro velké ramenové konstrukce. Pohon 4x4 zase vypomáhá při jízdě v náročnějším terénu. A zapomenout nesmíme ani na agilnější jízdu, kterou se Cayenne oproti typickým SUV může pochlubit.
Hummer H1
Na opačném konci segmentu SUV je posazen tento masivní Hummer H1. Se světlou výškou lehce přes 40 centimetrů dokáže dle filmařů zdolávat i šedesáticentimetrové překážky bez zaváhání. Řidič má ze svého pracoviště možnost změny tlaku v pneumatikách. Například je upustí, když se nachází na náročném kamenitém povrchu, aby je posléze na hladkém asfaltu zase „přifoukl“. Také střešní plošina modelu H1 je dostatečně bohatá na to, aby zde mohlo být nainstalováno široké spektrum natáčecích kamer.
Mercedes-Benz ML55
ML55 není tak robustní a výkonné jako již zmíněné modely, přesto může řadě filmařů vypomoci. Cayennu sice konkurovat nemůže, ale jako parťák při natáčení reklamních spotů s Hyundaiem i20 WRC si vedl zdatně. Tohle auto se ale před lety objevilo i před kamerou. Německá automobilka jej v září roku 1996 poskytla tvůrcům filmu Ztracený svět: Jurský park. Na původních VHSkách tak před začátkem snímku můžete vidět reklamu na Mercedes-Benz. Auto bylo filmařům zapůjčeno ještě před uvedením na trh.
Bugatti Chiron
Bugatti krátce před vystavením nového Chironu na frankfurtském autosalonu oznámilo světu nový světový rekord. Tenhle sporťák totiž zvládne zrychlení z klidu na 400 km/h a následné zastavení za neskutečných 42 sekund. Během rekordního pokusu seděl za volantem bývalý pilot F1 a IndyCar Juan Pablo Montoya a všem vrtalo hlavou, jak se to celé vlastně podařilo natočit. Bugatti šlo nedlouho poté s pravdou ven a nikoho nepřekvapí, že použilo… další Chiron! Společnost musela dokonce vyvinout vlastní systém, aby zabránila pádu kamery v tak vysoké rychlosti.

Mini Cooper Hardtop
Bláznivé honičky aut se neodehrávají jen na rozlehlých prostranstvích, ale i v úzkých uličkách měst. A v takových případech potřebujete opravdu malé auto. V tomhle případě jde o Mini Cooper Hardtop, který filmaři z Pursuit Systems využívají zejména při natáčení na zakrytých parkovištích či jiných hůře dostupných místech. Společnost provedla drobné úpravy motoru a brzd, aby využití Mini při natáčení maximálně zefektivnila.
Ferrari 458 Spider
Když lidé z Donut Media napěchovali osmiválec Ferrari 458 do Toyoty 86, jediným způsobem, jak tohle auto natočit, bylo další Ferrari 458. Veškerá pozornost v nedávno natočeném spotu byla věnována právě toyotě, jelikož kromě pikantních driftů s ní Ryan Tuerck také lehce havaroval. Svůj kousek slávy si však zaslouží i italský sporťák s výkonem 570 koní. Ten se sice nepoužívá k natáčení pravidelně, avšak vzhledem k agilnosti a neuvěřitelné rychlosti by o něm někteří tvůrci mohli zapřemýšlet.
Cadillac CTS-V Wagon
Jedno z aut, které byste v týmech tvůrců pravděpodobně nehádali. Ale když se nad jeho angažováním zamyslíme, dává smysl. Ultimate Arm říkají, že Cadillac využijí při natáčení na závodních okruzích, v uličkách měst i na venkovských silnicích. Pohon obstarává přeplňovaný osmiválec o výkonu 700 koní a s vyspělejším odpružením se auto nezalekne ani náročného terénu. Není divu, že jde o jedno z nejvýkonnějších a nejrychlejších kamerových aut současnosti.
Ferrari 360 Modena
Čtete správně, na seznamu je další Ferrari. Tentokrát jde o model 360 Modena, který společnost Filmotechnic dokonce nabízí tvůrcům k pronájmu! Zároveň uvádí, že auto je vzhledem ke svému řízení a stabilitě ideální pro vysokorychlostní natáčení až do 260 km/h.
Porsche 911 Turbo Cabriolet
Před časem kameramani potřebovali auto, které bude svou rychlostí schopné konkurovat Airbusu A330 při natáčení reklamní kampaně společnosti Delta Airlines. Nakonec za nejvhodnějšího kandidáta shledali stuttgartský sporťák 911 Turbo Cabriolet. Z klidu na stovku zrychlí tohle Porsche za 2,8 vteřiny, ale nemá smysl jej dále rozebírat. Pro nejlepší demonstraci jeho schopností si rozhodně pusťte přiložené video…
