Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plechový disk vs. hydraulický lis: Takhle to dopadne, když na kolo působí 500 tun

Jan Mička
Diskuze (7)
Disky jsou pro mnoho majitelů automobilů relativně spotřební zboží. Pokud se zničí, letí do šrotu. V následujícím videu uvidíte, jak to vypadá, když plechový disk vystavíte obrovskému tlaku.

Ceny neoriginálních automobilových disků jsou v dnešní době kolikrát tak nízké, že se snad ani nevyplatí poškozené kusy opravovat. Stát se přitom může cokoliv od poškrábání o patník při parkování až po prasknutí způsobené rázem po projetí velké díry na silnici. Jde snad o nejdůležitější část automobilu, proto se vyplatí disky opečovávat, pravidelně kontrolovat a případné poškození okamžitě řešit.

V následujícím videu uvidíte, že i běžný plechový disk musí vydržet opravdu mnoho. Autor jej vystavuje tlaku rovnajícímu se pěti stům tunám, což pro představu odpovídá více než pěti stům základním fabiím (bez řidiče váží 980 kilogramů), jejichž hmotnost je soustředěna do malého průřezu. Disk takový nápor samozřejmě nevydrží, ze začátku ale odolává statečně.

Video slouží jenom jako taková zajímavost, s reálným testováním disků nemá nic společného. Aby byl totiž disk schválen do provozu, což poznáte jednoduše například podle označení KBA, musí projít zkouškou odvalování (trvá 72 hodin odvalováním po válcích), rázem (rázové kladivo dopadne na hranu límce s obutou pneumatikou) a ohybem (simuluje zatížení kola v zatáčkách). Asi není třeba dodávat, že jakýmkoliv mechanickým poškozením disku během jízdy se jeho pevnost a odolnost snižuje…

Jan Mička
Diskuze (7)
Avatar - JiRkA997CZ
5. 6. 2016 20:48
Na nic test
Chtěli si zmačkat plechy, tak to udělali, ale nic smysluplnýho v tom neni. Kdyby na ráfek dali gumu a ráfek přidělali na nějakou silnou tyč procházející středem a pak zkoušeli tlak a jak se bude ráfek kroutit, tak by to dalo mnohem lepší obrázek o tom, co plechový disky snesou.
V zahraničí asi nemaj stříbřenku :P krom černý a stříbrný se mi na ráfcích nic jinýho nelíbí, a tyhle modrý a červený dělaj dojem roku 1960 (můj dojem)
30. 5. 2016 12:47
Tlumení nárazu
Mě by taky zajímalo, jak by dopadlo lité hliníkové diskové kolo.
Myslím si, že z pohledu bezpečnosti (tlumení nárazu při havárií) je toto ocelové "bezpečnější"...
29. 5. 2016 14:12
Re: Ach jo,
Oni to delaji ve SM taky tak. Myslim tim Svet Motoru, ne Sadlo Maslo, eh? :-!
Re: Ach jo,
Keby sme chceli byť dôslední, tak "Fabia" je v tomto prípade meno, resp.názov výrobku, takže sa píše s veľkým počiatočným písmenom. Ale na tomto serveri dokáže fundovaný redaktor písať aj "renault" a "opel" s malým prvým písmenom.
Avatar - Stejsn
28. 5. 2016 22:43
Ach jo,
co je zas tohle za článek? Přepočet na fabie je extrémní zlo, které v diskusích vyčítají čtenáři autorům i na bulvárních serverech (další taková oblíbená fyzikální jednotka je fotbalové hřiště). Nehledě na to, že věta "odpovídá více než pěti stům základním fabiím" je gramaticky špatně (když už tak "základních fabií"). Slovo "díky" místo "díry" je už jenom taková třešnička v článku, který tak jako tak popisuje video postrádající jakýkoliv smysl. :no: