Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plug-in hybrid Volvo Buses snižuje spotřebu paliva o 81 %

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 24. 11. 2013 • 20:45
6
Na jaře letošního roku byl zahájen program testování trojice plug-in hybridní autobusů v linkovém provozu a nyní Volvo Buses odhaluje první výsledky.

Provozní zkoušky v Göteburgu slouží ke sledování a ověření předpokládaného snížení spotřeby energie a emisí. Zároveň se během nich mohou řidiči a cestující seznámit s plug-in hybridním autobusem v běžném provozu.

Volvo Buses uvádí svůj plug-in hybrid jako autobus zítřka a před zahájením testů se očekávalo, že dosáhne snížení spotřeby paliva a oxidu uhličitého o 75 až 80 % ve srovnání se současnými naftovými autobusy. Celková spotřeba energie se měla snížit o 60 %.

První výsledky testů v běžném linkovém provozu tyto předpoklady potvrzují a Volvo Buses uvádí, že plug-in hybrid spotřebuje méně než 11 litrů paliva na 100 km, což znamená, že jeho spotřeba je o 81 % nižší než u srovnatelného konvečního autobusu. V případě celkové spotřeby energie bylo dosaženo snížení o 61 % ve srovnání s odpovídajícím autobusem vybaveným vznětovým motorem, splňujícím emisní normu Euro 5.

Plug-in hybridní autobusy společnosti Volvo Buses jsou vybaveny pětilitrovým dieselem a elektromotorem, jemuž dodávají potřebnou energii lithium-iontové baterie. Základem pro tato vozidla je autobus Volvo 7900 Hybrid. Od něj se liší především možností dobíjení z elektrické sítě pomocí pantografu umístěného na střeše vozu a bateriemi s větší kapacitou, umožňujícími ujet v čistě elektrickém režimu až sedm kilometrů. Dobíjení na plnou kapacitu baterií trvá šest až deset minut.

Volvo Buses očekává, že k zahájení komerční výroby plug-in hybridních autobusů dojde za pár let. Prozatím je trojice těchto vozidel v rámci testovacího programu využívána v běžném provozu v Goteborgu, kde má za sebou 10.000 provozních hodin a bude využívána do konce letošního a po většinu příštího roku.

Na projektu plug-in hybridních autobusů v Göteburgu spolupracuje Volvo Buses s Göteborg Energi, Business Region Göteborg, Trafikkontoret a Västtrafik. Projekt je částečně financován z programu EU Life.

Na příští rok je naplánován projekt, zahrnující osm plug-in hybridních autobusů ve Stockholmu. Vedle toho projevila o tento typ autobusu zájem řada evropských měst. Zástupci Hamburku a Lucemburska již dokonce podepsali smlouvy na dodávky prvních plug-in hybridních autobusů v letech 2014 a 2015. Volvo Buses pak plánuje zahájení komerční výroby plug-in hybridů na konec roku 2015.

Související články

Témata
24. 11. 2013 22:56
Předražený trolejbus
Když bude dobíjet z pantografů, tak to už je vlastně skoro klasický trolejbus. Bohužel trolejbus zbytečně přetížený naftovým motorem a stovkami kilo baterek. Proč sakra nikdo narovinu neřekne, že ve městech by se měly autobysy nahradit trolejbusy? Všude začínám pozorovat pravý opak - pod trolejovým vedením jezdí extrémně kouřící kloubové karosy. Btw. měly by se přestat vykládat pohádky o ekologické MHD, když autobus ve městě sežere na 100 km nějakých 60 litrů nafty, možná i víc. Hlavně když v něm sedí 3 lidi tak se to fakt vyplatí...
Avatar - WinDiesel
24. 11. 2013 14:28
Re: Proč ne plynový hybrid?
To je jednoduché, v případě snížení spotřeby na takovouto nízkou míru se stává CNG nezajímavým, přečti si článek, který jsem si stáhnul z www.periskop.cz:
Vedoucí pracovníci RTD tvrdí, že čistá motorové nafta, která bude pohánět 52 nových autobusů, má významně nižší emise než současně používané autobusy. (Karl Gehring, The Denver Post)
Vozidla na stlačený zemní plyn mají mnoho vysoce se veřejnosti vystavujících přívrženců včetně ekologických skupin, prvního rychlého meziměstského autobusového tranzitního systému a guvernéra státu Colorado Johna Hickenloopera.
Nicméně oblastní dopravní okrsek má určité pochybnosti o tom, že stlačený zemní plyn – neboli CNG – je pro jeho autobusový park tou nejlepší volbou.
Minulý týden se ředitelství RTD rozhodlo nahradit 52 svých stárnoucích kloubových autobusů, autobusy, které místo CNG pohání čistá motorová nafta.
RTD také zamítlo nasazení elektrických autobusů s konstatováním, že v současné sobě je preferovaným zdrojem paliva motorová nafta, a to hlavně protože je levnější než všechny alternativní energetické zdroje — a to přesto, že Colorado je jedním z 22 států které se v roce 2011 zavázaly, že do svého parku přidají více vozidla na CNG.
24. 11. 2013 09:49
Proč ne plynový hybrid?
To ještě žádnou chytrou hlavu nenapadla náhrada nafty za zemní plyn i u hybridních autobusů? Plynové i hybridní už se dělají zvlášť, ale nepřipadá mi, že by spojení těchto dvou technologií by bylo nějak extra komplikované. A úspory resp. ekologický přínos by byly ještě mnohem větší než při použití nafty.
Vždyť Kia myslím dělá nějaký LPG hybrid.
24. 11. 2013 09:19
Jeden z mála plug-in hybridů, který dává smysl
... otázkou je, jaká bude dlouhodobá efektivita, protože kapacita baterií se jistě bude snižovat.
Avatar - RWD
24. 11. 2013 08:54
video k dobíjení
[odkaz]
Články odjinud