Plug-in hybrid Volvo Buses snižuje spotřebu paliva o 81 %
Provozní zkoušky v Göteburgu slouží ke sledování a ověření předpokládaného snížení spotřeby energie a emisí. Zároveň se během nich mohou řidiči a cestující seznámit s plug-in hybridním autobusem v běžném provozu.
Volvo Buses uvádí svůj plug-in hybrid jako autobus zítřka a před zahájením testů se očekávalo, že dosáhne snížení spotřeby paliva a oxidu uhličitého o 75 až 80 % ve srovnání se současnými naftovými autobusy. Celková spotřeba energie se měla snížit o 60 %.
První výsledky testů v běžném linkovém provozu tyto předpoklady potvrzují a Volvo Buses uvádí, že plug-in hybrid spotřebuje méně než 11 litrů paliva na 100 km, což znamená, že jeho spotřeba je o 81 % nižší než u srovnatelného konvečního autobusu. V případě celkové spotřeby energie bylo dosaženo snížení o 61 % ve srovnání s odpovídajícím autobusem vybaveným vznětovým motorem, splňujícím emisní normu Euro 5.
Plug-in hybridní autobusy společnosti Volvo Buses jsou vybaveny pětilitrovým dieselem a elektromotorem, jemuž dodávají potřebnou energii lithium-iontové baterie. Základem pro tato vozidla je autobus Volvo 7900 Hybrid. Od něj se liší především možností dobíjení z elektrické sítě pomocí pantografu umístěného na střeše vozu a bateriemi s větší kapacitou, umožňujícími ujet v čistě elektrickém režimu až sedm kilometrů. Dobíjení na plnou kapacitu baterií trvá šest až deset minut.
Volvo Buses očekává, že k zahájení komerční výroby plug-in hybridních autobusů dojde za pár let. Prozatím je trojice těchto vozidel v rámci testovacího programu využívána v běžném provozu v Goteborgu, kde má za sebou 10.000 provozních hodin a bude využívána do konce letošního a po většinu příštího roku.
Na projektu plug-in hybridních autobusů v Göteburgu spolupracuje Volvo Buses s Göteborg Energi, Business Region Göteborg, Trafikkontoret a Västtrafik. Projekt je částečně financován z programu EU Life.
Na příští rok je naplánován projekt, zahrnující osm plug-in hybridních autobusů ve Stockholmu. Vedle toho projevila o tento typ autobusu zájem řada evropských měst. Zástupci Hamburku a Lucemburska již dokonce podepsali smlouvy na dodávky prvních plug-in hybridních autobusů v letech 2014 a 2015. Volvo Buses pak plánuje zahájení komerční výroby plug-in hybridů na konec roku 2015.