Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plug-in hybridy opět pod palbou kritiky: Nejsou tak zelené, jak tvrdí tabulky, připomíná studie

Peugeot 3008 Hybrid4 300
Peugeot 3008 Hybrid4 300
Peugeot 3008 Hybrid4 300
Peugeot 3008 Hybrid4 300
37 Fotogalerie
Diskuze (197)

Vozy kombinující spalovací a elektrický motor se v tabulkách vyznačují skvělými hodnotami emisí CO2 na kilometr. Realita je ale značně za očekáváními, uvádí studie.

Není to přitom první podobně nelichotivá studie, která na konto vozů s plug-in hybridními pohony vznikla. Před časem skupina Transport&Environment s podporou hnutí Greenpeace U.K. zveřejnila výzkum, podle kterého plug-in hybrid vyprodukuje až 2,5x více emisí, než kolik slibují oficiální technická data. Průměrný vůz kombinující spalovací motor a kabel do zásuvky prý avizuje 44 gramů CO2/km, zatímco v reálu je to až 117 g CO2/km.

„Vyšetřování ukázalo, že plug-in hybridy často přepínají na spalovací motor i ve chvílích, kdy by měly být bezemisní,“ stojí mimo jiné ve studii, která vozy s tímto typem pohonu označuje za vlka v rouše beránčím.

Názor výše zmíněných aktivistů nyní podporují i vědci z institutu Fraunhofer ISI a Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT). Ti zkoumali údaje získané z více než 100.000 plug-in hybridů a 66 různých modelů prodávaných v Evropě, USA, ale třeba i Číně. A přišli na to, že v nejlepším případě plug-in hybrid produkuje dvakrát více emisí CO2 než kolik slibují metodiky NEDC a WLTP.

V nejhorším případě je pak produkce CO2 dokonce čtyřikrát vyšší než predikují oficiální čísla. To znamená, že plug-in hybrid s emisemi 50 gramů CO2/km (tedy takový, který by u nás ještě dosáhl na „elektrické“ registrační značky), produkuje ve skutečnosti až 200 gramů!

Hlavním důvodem je podle studie fakt, že vozy s plug-in hybridním pohonem jsou často „fasovány“ coby firemní vozy, které jejich provozovatelé z různých důvodů nenabíjejí. Řidiči denně jezdí dlouhé vzdálenosti a dobíjení by je zdržovalo, snazší a časově výhodnější je pro ně dotankování paliva. To zabere nanejvýš několik minut a oni mohou ihned pokračovat ve své cestě.

„Pokud chceme v reálném životě vidět nižší spotřebu paliva a emisí CO2, je třeba snížit výkon soustavy a zvýšit dojezd na elektřinu,“ uvedl přední autor studie Patrick Plotz. Aby byl plug-in hybrid podle něj efektivnější, musel by mít dojezd na jedno nabití mezi 80 a 90 kilometry, zatímco dnes se průměr pohybuje mezi 30 a 60 km.

Plug-in hybridy se dnes v řadě evropských zemí těší z mnoha výhod. Jen u nás drtivá většina z nich dostane zmiňované „elektrické“ registračky, díky nimž nepotřebují dálniční známku a v Praze na modrých zónách parkují zdarma.

Co se ale stane, když se vlády rozhodnou tento typ pohonného ústrojí dále nepodporovat a preferovat čisté elektromobily? Zářným příkladem je Nizozemsko, které v posledních letech snížilo pobídky pro nákup plug-in hybridů. Zatímco v roce 2015 se jich v zemi prodalo přes 40.000 kusů – nejvíce v celé EU – o dva roky později bez výhod a dotací už to bylo jen 1150 aut. Jen dodejme, že Evropa je i nadále prodejním lídrem plug-in hybridů, v těsném závěsu zůstává Čína.

Vstoupit do diskuze (197)