Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plug-in hybridy opět pod palbou kritiky: Nejsou tak zelené, jak tvrdí tabulky, připomíná studie

Stanislav Kolman
Diskuze (197)

Vozy kombinující spalovací a elektrický motor se v tabulkách vyznačují skvělými hodnotami emisí CO2 na kilometr. Realita je ale značně za očekáváními, uvádí studie.

Není to přitom první podobně nelichotivá studie, která na konto vozů s plug-in hybridními pohony vznikla. Před časem skupina Transport&Environment s podporou hnutí Greenpeace U.K. zveřejnila výzkum, podle kterého plug-in hybrid vyprodukuje až 2,5x více emisí, než kolik slibují oficiální technická data. Průměrný vůz kombinující spalovací motor a kabel do zásuvky prý avizuje 44 gramů CO2/km, zatímco v reálu je to až 117 g CO2/km.

„Vyšetřování ukázalo, že plug-in hybridy často přepínají na spalovací motor i ve chvílích, kdy by měly být bezemisní,“ stojí mimo jiné ve studii, která vozy s tímto typem pohonu označuje za vlka v rouše beránčím.

Názor výše zmíněných aktivistů nyní podporují i vědci z institutu Fraunhofer ISI a Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT). Ti zkoumali údaje získané z více než 100.000 plug-in hybridů a 66 různých modelů prodávaných v Evropě, USA, ale třeba i Číně. A přišli na to, že v nejlepším případě plug-in hybrid produkuje dvakrát více emisí CO2 než kolik slibují metodiky NEDC a WLTP.

V nejhorším případě je pak produkce CO2 dokonce čtyřikrát vyšší než predikují oficiální čísla. To znamená, že plug-in hybrid s emisemi 50 gramů CO2/km (tedy takový, který by u nás ještě dosáhl na „elektrické“ registrační značky), produkuje ve skutečnosti až 200 gramů!

Hlavním důvodem je podle studie fakt, že vozy s plug-in hybridním pohonem jsou často „fasovány“ coby firemní vozy, které jejich provozovatelé z různých důvodů nenabíjejí. Řidiči denně jezdí dlouhé vzdálenosti a dobíjení by je zdržovalo, snazší a časově výhodnější je pro ně dotankování paliva. To zabere nanejvýš několik minut a oni mohou ihned pokračovat ve své cestě.

„Pokud chceme v reálném životě vidět nižší spotřebu paliva a emisí CO2, je třeba snížit výkon soustavy a zvýšit dojezd na elektřinu,“ uvedl přední autor studie Patrick Plotz. Aby byl plug-in hybrid podle něj efektivnější, musel by mít dojezd na jedno nabití mezi 80 a 90 kilometry, zatímco dnes se průměr pohybuje mezi 30 a 60 km.

Plug-in hybridy se dnes v řadě evropských zemí těší z mnoha výhod. Jen u nás drtivá většina z nich dostane zmiňované „elektrické“ registračky, díky nimž nepotřebují dálniční známku a v Praze na modrých zónách parkují zdarma.

Co se ale stane, když se vlády rozhodnou tento typ pohonného ústrojí dále nepodporovat a preferovat čisté elektromobily? Zářným příkladem je Nizozemsko, které v posledních letech snížilo pobídky pro nákup plug-in hybridů. Zatímco v roce 2015 se jich v zemi prodalo přes 40.000 kusů – nejvíce v celé EU – o dva roky později bez výhod a dotací už to bylo jen 1150 aut. Jen dodejme, že Evropa je i nadále prodejním lídrem plug-in hybridů, v těsném závěsu zůstává Čína.

Stanislav Kolman
Diskuze (197)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
26. 10. 2020 12:09
Re: měření
Nerozumíme = běžný průměrný den běžný průměrný nájezd evropana = třeba jako DS7 běžný průměr 2,7 litru

Když budeš prohánět 300-400 koní tedy ne moc realita ale ten EXTRÉM = prostě spotřeba odpovídající 300-400 proháněným koním

Ale vidím že se SNAŽÍŠ přiblížit se realitě = jen nevím proč tam furt opakuješ NE-hnané nápravě, když v textu je HNANÁ zadní náprava
26. 10. 2020 12:07
Re: měření
Důležitý jestli si rozumíme. Ty radši ty extrémy já tu realitu. V extrému dokážeš jet z hybridem za 2litry na 100 a dokážeš v extrému používat gumy na zadní nehnaný nápravě 70000 km. Běžný to ale není a v průměru jsou reálný čísla diametrálně odlišný.
Avatar - Hammunasakra
26. 10. 2020 12:01
Re: měření
No takže za a)

VŮBEC NEchápeš psaný text v odkazech = no v zásadě lepší než za b)

I když ty to b) rád a s chutí doháníš = viz TUPAN KRETÉN PÓVL atd.

A i když ti pak nakonec občas dojde že *** nejsou ti ostatní https://oenergetice.cz/…fty-musi-skoncit tak se NIKDY NIKDY NIKDY neomluvíš = denně desítky vulgarit při běžné diskuzi a NIKDY ale fakt NIKDY sorry

Prostě dneska sou letní pneu na ZADNÍ HNANÉ nápravě vydrží... 79 tisíc km
26. 10. 2020 11:59
Re: měření
že vydrží gumy na zadní vlečené nápravě jednou tolik co na přední hnaný není nic novýho. To se ale v praxi běžně nedělá. Gumy se v rámci náprav točí, takže pak nedojde k takové anomálii, že na jedny zadní spotřebuješ 2 sady předních. Pokud potřebuješ dosáhnout úžasných výsledků výdrže dané pneumatiky je samozřejmě lepší test udělat tak, že gumy nepřehazuješ a necháš je jen na zadní nápravě a pak se prsíš užasnýma číslama nájezdu. Pak přijde takový tupan jako ty a interpretuje takový výsledek naprosto špatně.
Avatar - Hammunasakra
26. 10. 2020 11:56
Re: měření
Ad roušky na jaře = TO sou ty chvíle kdy je na místě mluvit o ZBABĚLOSTI a UBOHOSTI
Jsou tedy vlastně 2 možnosti:
a) buď si nejen lehce mentálně retardovaný a ani po odkazech a kritice médií a senátorovi co mě shodou okolností skoro citoval a ty co to vládní paka vymyslela DOTEĎ fakt NECHÁPEŠ
b) si křivej zbabělec a ubožák (neschopný říct = aha sorry

No a pro tu spotřebu platí to samé = viz test DS7 plug-in hybrid 300 koní = spotřeba 2,7 litru