Ekologové už zbrojí i proti plug-in hybridům, prý nejsou dost zelené
Někteří ekologové dokonce označují plug-in hybridy za tzv. vlky v rouše beránčím.
Plug-in hybridy, které kombinují tradiční spalovací motor s elektromotorem a menší baterií, bývají mnohdy označovány za ideální kompromis a mezistupeň při přechodu na čistě elektrickou mobilitu. Podle ekologů se ale ani zdaleka nejedná o tak ideální řešení, jak bývá prezentováno. Jejich reálné emise by totiž měly až 2,5 násobně překračovat oficiálně uváděné hodnoty.
Minulý víkend zveřejněná studie, za kterou stojí skupina kampaní Transport &Environment s podporou hnutí Grenpeace U.K., totiž tvrdí, že průměrný plug-in hybrid produkuje okolo 117 g CO2 na kilometr. Oficiální údaje přitom hovoří o emisích 44 g CO2/km, což je výrazně nižší číslo.
Studie pro srovnání uvádí, že nový plug-in hybrid vypustí během své životnosti cca 28 tun CO2. Automobil s benzínovým motorem přitom vypustí cca 39 tun CO2, zatímco diesel až 41 tun CO2. Ekologický přínos tedy není zas tak výrazný.
„Vyšetřování ukázalo, že plug-in hybridy často přepínají na spalovací motor i ve chvílích, kdy by měly být bezemisní,“ cituje studii web CNBC. Studie dále zmiňuje, že jsou plug-in hybridy svými emisemi podstatně lépe srovnatelné s tradičními automobily, než elektromobily. Pro studii přitom měla být využita data z mnoha zdrojů, včetně cca 20.000 elektromobilů ze soukromého i firemního vlastnictví.
„Plug-in hybridy jsou vlkem v rouše beránčím automobilového průmyslu," uvedla Rebecca Newsom z Greenpeace U.K. „Mohou vypadat jako environmentálně přijatelnější volba, ale falešná tvrzení o nižších emisích jsou trikem výrobců automobilů, jak pokračovat ve výrobě SUV i benzínových a vznětových motorů,“ dodala Newsom.
Mike Hawes, generální ředitel britského Sdružení výrobců a prodejců automobilů, ale popsal zprávu od Transport & Environment jako chybnou, neboť vychází z údajů získaných testovacím režimem, který se již nepoužívá. I tak ale čísla ve zprávě ukazují až 30 % pokles emisí ve srovnání s tradičními benzínovými a vznětovými motory, dodal.
„Plug-in hybridy také poskytují flexibilitu, které se jiné technologie mohou jen těžko vyrovnat v prodlouženém dojezdu na delších cestách mimo města, a bateriovém pohonu ve městech, čímž redukují emise a zlepšují kvalitu ovzduší ve městech,“ dodal Hawes.
Hawes navíc očekává, že se bude technologie plug-in hybridů i nadále rozvíjet. Brzy tak nabídne lepší výkon i delší bezemisní dojezd, díky čemuž se stane pro mnoho zákazníků de facto vstupem k plně elektrickým automobilům.