Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Plymouth Acclaim (1989–1995): Jeden ze čtyř bratrů

Karel Haas
Diskuze (1)

Středně velký sedan Plymouth Acclaim, postavený na platformě AA, měl pohon předních kol napříč uloženými 2,5litrovými čtyřválci nebo třílitrovým Mitsubishi V6. Jeho koncernovými blízkými příbuznými byly Dodge Spirit, Chrysler LeBaron a Chrysler Saratoga.

S tím, jak Američané ve stále větším počtu kupovali menší, levnější a úspornější vozy z dovozu se také největší američtí výrobci automobilů (GM, Ford a Chrysler) pouštěli do vývoje a výroby malých a středně velkých (mid size) aut. Jedním z nich byl Plymouth Acclaim, který na konci osmdesátých let minulého století nahradil v rámci koncernu Chrysler podobně velké modely Caravelle (1983–1988) a Reliant (1981–89).

Čtyřdveřový sedan Plymouth Acclaim, postavený na platformě Chrysler AA, byl evolučním pokračováním platformy K a byl jedním z posledních vozů koncernu Chrysler vycházejících z této platformy. Od svých příbuzných se Acclaim odlišoval ve volbě kol, prolisy na bocích, zadními světly a maskou chladiče, jedinečnou pro všechny vozy Plymouth. Acclaim a Dodge Spirit byly určeny pro mainstreamový trh, zatímco Chrysler LeBaron byl luxusní variantou. Některé prvky výbavy se přitom překrývaly, například plně vybavený Acclaim se cenou a výbavou téměř vyrovnal modelu LeBaron.

Kromě základního modelu se Acclaim zpočátku nabízel ve verzi LE se střední úrovní výbavy a v provedení LX s nejvyšší úrovní výbavy. Modely LE a LX měly prémiové potahy sedadel, elektrické ovládání oken a zámků dveří, kvalitní systém ozvučení a hliníkové 15palcové ráfky. Přesto se nejlépe prodával základní model (85 % prodejů modelů Acclaim). Od roku 1992 byly všechny tři verze sloučeny do jediného modelu a výbava verzí LE a LX se dala pořídit za příplatek.

Motory a převodovky

Plymouth Acclaim se standardně dodával s řadovým čtyřválcem Chrysler s objemem válců 2501 cm3, nepřímým vstřikováním paliva, výkonem 102 k (75 kW) a nejvyšším točivým momentem 183 Nm. S tímto motorem dosahoval Acclaim rychlost 175 km/h. U základní verze a verze LE bylo možné zvolit v letech 1989 až 1992 čtyřválec stejného objemu, ale s přeplňováním a vícebodovým vstřikováním paliva. Jeho výkon stoupl na 152 k (112 kW) a točivý moment na 244 Nm. Vozu s pohotovostní hmotností 1265 kg dokázal udělit rychlost až 196 km/h a z klidu na stovku zrychlit za 8,6 s. V letech 1993 až 1995 se Acclaim nabízel s motorem upraveným pro palivo s 85 % podílem ethanolu, který měl s vícebodovým vstřikováním paliva výkon 109 k (80 kW).

Verze Plymouth Acclaim LX se standardně dodávala s motorem Mitsubishi Cyclone V6 s objemem 2972 cm3, rozvodem OHC, vícebodovým vstřikováním paliva a výkonem 143 k (105 kW). Vůz s hmotností 1346 kg s ním dokázal vyvinout rychlost 190 km/h.

V základním provedení měl Acclaim pětistupňovou manuální převodovku, ale ruční řazení volilo jen málo zákazníků. U vozů se čtyřválcovými motory byla nejoblíbenější třístupňová automatická převodovka Torqueflite a většina Acclaimů s motory V6 byla osazena čtyřstupňovou elektronicky ovládanou automatickou převodovkou A604.

Fešák s typickým svislým zadním oknem

Plymouth Acclaim (foto) měl rozvor náprav 2624 mm, který byl od roku 1991 prodloužen o 5 mm. Délkou 4602 mm, šířkou 1730 mm a výškou 1359 mm by se dal přirovnat k Volkswagenu Passat B4, vyráběnému v letech 1993 až 1997. Čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí, vyráběný v americkém Newarku (Delaware) a mexické Toluce měl klidné, neokázalé tvary s mírně klínovým bočním profilem, velká okna a obdélníkovou masku chladiče s mřížováním, kterému se v Americe říká přepravka na vejce (eggcrate).

Čtyřdveřový sedan Plymouth Acclaim se stupňovitou zádí měl rozvor náprav 2624 mm a rozměry 4602 x 1730 x 1359 mm. Čtyřdveřový sedan Plymouth Acclaim se stupňovitou zádí měl rozvor náprav 2624 mm a rozměry 4602 x 1730 x 1359 mm.

Osobitým stylistickým prvkem bylo skoro svislé zadní okno (foto), navazující na víko velkého zavazadlového prostoru a široké C sloupky. Zadní světla byla navzájem propojena červenobílým plechovým dílem s poznávací značkou, který byl součástí víka kufru sahajícího až k zadnímu nárazníku.

Velké obdélníkové světlomety byly integrované s předními směrovkami. Mlhovky byly umístěné v nárazníku. Velké obdélníkové světlomety byly integrované s předními směrovkami. Mlhovky byly umístěné v nárazníku.

V roce 1993 byl Plymouth Acclaim mírně modernizován (foto). Dostal novou hrubší mřížku chladiče a pětiúhelníkový znak koncernu Chrysler (Pentastar) se přestěhoval ze středu mřížky na kapotu motoru. Od roku 1993 se Acclaim nabízel v omezené sérii za příplatek 200 dolarů jako zlatý nebo stříbrný balíček (Gold & Argent Package) zahrnující různé doplňky v těchto barvách.

V roce 1993 byl Plymouth Acclaim mírně modernizován. Dostal novou hrubší mřížku chladiče a Pentastar se přestěhoval ze středu mřížky na kapotu. V roce 1993 byl Plymouth Acclaim mírně modernizován. Dostal novou hrubší mřížku chladiče a Pentastar se přestěhoval ze středu mřížky na kapotu.

Ročník 1994 přinesl Acclaimu motorizovaný bezpečnostní pás na předních sedadlech, vyhovující americkým federálním bezpečnostním standardům. Tyto pásy ale nevyhověly kanadským předpisům, takže na kanadském trhu se Acclaimy dál prodávaly s ručně obsluhovanými bezpečnostními pásy. V posledním modelovém roce 1995 dostal 2,5litrový čtyřválcový motor mírně upravenou hlavu válců a čtyřstupňová automatická převodovka A604 se přestala nabízet.

Výroba vozů Plymouth Acclaim a Dodge Spirit modelového ročníku 1995 byla ukončena 9. prosince 1994. V roce 1996 byl Plymouth Acclaim nahrazen typem Plymouth Breeze a jeho koncernovými příbuznými Chrysler Cirrus a Dodge Stratus. Celkem bylo za necelých 7 let vyrobeno 470 489 vozů Plymouth Acclaim.

Karel Haas
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
11. 11. 2021 14:12
V Evropě
byly hlavně Saratogy, těch tu jezdilo několik a pak odvozené kabriolety a kupé Chrysler le Baron Convertible a Chrysler GTS.
Motory a převodovky stejné, jen jiná karoserie.

Saratogu měl jeden známý a Lebarona kabrio několik lidí co znám.

Já měl Nástupce Stratus, ten se začal dělat už v roce 1995.