Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Počet dobíjení podle provozovatelů stanic roste. Jak jsou na tom s cenami?

Diskuze (4)

Provozovatelé dobíjecích stanic pro elektromobily evidují za letošní první pololetí meziroční nárůst počtu nabíjení. Může za to především zvyšující se počet elektromobilů, ale i rozšiřující se síť dobíjecích stanic.

Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) za letošních prvních sedm měsíců počet registrovaných elektromobilů vzrostl o více než 56 procent na 2229. K 30. červnu 2022 bylo v České republice registrováno 12.183 osobních bateriových elektrických vozidel, vyplývá z informací na webu ČistáDoprava.cz.

Počet dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice nadále roste. Podle statistiky, kterou nyní zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), bylo ke konci loňského roku v ČR 944 veřejných dobíjecích stanic s 1841 dobíjecími body. Nabíjení elektromobilu u rychlonabíjecí stanice ČEZ vyjde neregistrovaného zákazníka na 9,5 Kč za kWh. Registrovaný zákazník zaplatí za jednu kilowatthodinu o dvě koruny méně. U E.ON zaplatí neregistrovaný zákazník podle druhu dobíječky od 9,9 do 16,9 Kč za kWh. Spotřeba závisí na konkrétním modelu elektromobilu. Registrovaný zákazník zaplatí vždy o dvě koruny za kWh méně. Litr nafty nyní stojí průměrně 44,23 Kč, litr benzinu Natural 95 43,18 Kč.

Video se připravuje ...

Například elektromobil Škoda Enyaq iV 80 má spotřebu dle webu automobilky od 16,2 kWh na 100 kilometrů. Při nabíjení u dobíjecí stanice ČEZ s cenou pro registrovaného zákazníka tak řidiče vyjde 100 kilometrů jízdy na cenu od 121,5 Kč. Srovnatelně velký model Kodiaq má v kombinaci s motorem 2,0 TDI a automatickou převodovkou spotřebu od 5,3 litru nafty. Při dnešních cenách tak stojí 100 kilometrů jízdy zhruba od 234,5 Kč.

Největší dobíjecí síť patří v Česku společnosti ČEZ. Její dobíjecí stanice dodaly 2,1 milionu kilowatthodin (kWh), o téměř půl milionu více než loni, jde tak o meziroční nárůst o 32 procent. "Trend je jasný, elektromobily v České republice začnou přibývat po desítkách tisíc ročně a veřejná dobíjecí infrastruktura na to musí být připravena. Nám se letos daří držet rychlé tempo výstavby a zahušťování veřejné sítě po celé zemi," řekl místopředseda představenstva Pavel Cyrani. V místech s vysokou frekvencí dopravy a poptávkou po rychlém dobíjení bude ČEZ podle něj pokračovat ve výstavbě stanic s výkony nad 150 kW.

Vyšší zájem zákazníků o dobíjení eviduje také E.ON. "Jsme už na více než dvojnásobku počtu dobití a už za první půlrok se blížíme k počtu dobití za celý loňský rok," řekl ČTK mluvčí Roman Šperňák. Podobný trend je podle něj i v odebrané energii. "I tady vidíme nárůst oproti minulému roku. Jen za první půl rok letošního roku odebrali řidiči elektromobilů z naší sítě téměř 2,5násobek energie loňského první pololetí," dodal Šperňák.

Počet zákazníků roste také Pražské energetice (PRE), za první pololetí jich podle mluvčího Karla Hanzelky přibylo 131 procent. "U našich dobíjecích stanic roste i spotřeba elektrické energie. Meziroční porovnání prvního pololetí vykazuje nárůst o více než 100 procent. Je to dáno rozrůstajícím se elektromobilním vozovým parkem, rostoucím počtem dobíjecích stanic a logicky i narůstajícím počtem zákazníků a dobíjecích čipů v jejich držení," dodal Hanzelka.

ČEZ si vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů. Letos očekává výrazné překročení čtyři milionů kWh odebrané energie, nyní provozuje 448 stojanů, u kterých může v jednu chvíli nabíjet skoro 900 aut. E.ON drive chce mít letos ve veřejné sítí 300 dobíjecích stanic. PRE v současnosti provozuje celkem 416 veřejných dobíjecích stanic.

Podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu je v tuzemsku kolem 7600 čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 4000 z nich. Převážná většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzin a naftu.

Diskuze (4)

Doporučujeme

9. 8. 2022 08:53
Re: Co to je za článek?
Článek taky vůbec nezmiňuje, že elektromobily parazitují na silniční síti, na jejíž provoz a údržbu prakticky nic nepřispívají
Avatar - Mokrous
9. 8. 2022 01:20
Re: Co to je za článek?
Myslím, že by stačilo sehnat někoho kdo umí číst a opsat platný ceník.

Jo, EV je super pro toho, kdo má doma soláry a bateriové úložiště a svůj wallbox a jezdí město a občas kousek po okresce.

Ale protáhnout dnes 2,5 tunové EV SUV svižně a daleko po dálnici je nejen zábava na dlouhé hodiny u nabíječek, ale taky solidní útrata. 18 Kaček pro registrovaného zákazníka je fakt paráda! Na dálnici to pápne klidně přes 30kWh/100km, takže to je krásných cca 5,50 Kč/km. Takže zlatá předražená nafta, kde to vychází do 3 Kč/km
Už se všichni těší na dobu, kdy to bude povinné pro všechny a km vyjde na 10,- Kč, nebo už 20? Den za dnem to je všechno jen "lepší a lepší"...
Avatar - pradeda777
8. 8. 2022 20:20
Počet dobíjecích stanic roste
Může za to především zvyšující se počet elektromobilů, Hmmm..? Spíš to bude narůstající cena elektřiny a tím i vyšších zisků.... :-!
8. 8. 2022 17:28
Co to je za článek?
Vážení, tento článek je snad "nejodfláknutější" práce za poslední rok. Nejen že jsou v něm nekomplexní a zavádějící informace, ale navíc jsou chybné.
Cena nabíjení se dělí na AC a DC (rychlonabíjení). DC navíc na standardní a ultrarychlé (UFC). Ceny jsou tedy minimálně 3 a to u všech tří hlavních poskytovatelů. (vy uvádíte pouze ČEZ). Navíc cena 9,5 Kč/kWh pro neregistrovaného zákazníka je blbost. Cena je od 1.7.2022 u ČEZu 13 Kč u registrovaného zákazníka a 15 Kč u neregistrovaného (DC nabíjení). UFC je ještě výrazně dražší.
ČEZ je nejdražší z poskytovatelů a v současnosti jsou nejlepší ceny u PRE.
Z toho vyplývá, že vlastnit elektromobil a nemít možnost nabíjení doma, je ekonomicky nesmyslné.
Možná byste mohli angažovat do redakce někoho, kdo se v této problematice vyzná, zatím je to většinou tragédie.