Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi charging hub
Audi charging hub
Audi charging hub
Audi charging hub
35 Fotogalerie

Audi plánuje výstavbu luxusních nabíjecích zastávek napříč Evropou

Německá automobilka se snaží ukázat, že i k nabíjení na cestách lze přistupovat prémiově. A navíc vždy s plným výkonem.

Prémiové značky, včetně Audi, se snaží svým zákazníkům nabízet vždy prémiové zážitky. To stejné platí také pro elektromobilitu, kdo však někdy musel nabíjet u veřejné nabíječky, pravděpodobně dobře ví, že to žádný prémiový zážitek není. Ať už se jedná o prostředí, služby v okolí nebo samotný nabíjecí výkon, který může různě kolísat.

Odpovědí Audi na všechny tyto problémy se může stát speciální nabíjecí „hub“, respektive prémiová nabíjecí stanice, jejichž síť by mohla brzy vyrůst po celé Evropě a konečně by tak cestovatelům s  elektromobily nabídla patřičný komfort na dlouhých cestách.

Základem nabíjecího hubu je jednoduchá modulární koncepce, kterou by mělo být snadné rychle vybudovat na různých místech s pevným podkladem – dokonce i bez základů, díky čemuž by stavba mohla trvat dokonce jen měsíc. Součástí konstrukce jsou starší baterie z elektromobilů, ale i prémiové odpočinkové prostory

Aby si automobilka celou koncepci těchto prémiových nabíječek vyzkoušela, postavila první prototyp poblíž německého Norimberku. Dvoupatrová budova má ve svém přízemí šest rychlonabíječek s výkonem 320 kW, které mohou využít majitelé elektromobilů různých značek. V horním patře je pak prémiově pojatý salónek, který nabídne luxusní prostředí, občerstvení i toalety.

Kromě odpočinku na cestě je ale u nabíječek samozřejmě nejdůležitější samotné nabíjení, které by mělo fungovat vždy s maximální efektivitou. Nabíjecí místo si totiž zákazník rezervuje předem vždy na 45 minut a následně se může těšit na maximální dostupný výkon.

Nabíječka totiž pracuje s proudem ze sítě, jehož případné kolísání mají za nejvytíženějších hodin a při plném obsazení všech stojanů vyrovnávat právě baterie ze starších elektromobilů. Odebíraný proud by měl vždy pocházet z obnovitelných zdrojů a navíc s nabíjením pomáhají i solární panely na střeše budovy, které by měly generovat až 30 kW energie.

Video placeholder
Audi e-tron: Elektromobil, co vypadá jako každé jiné auto • Zdroj: Auto.cz

Automobilka se přitom pochlubila, že v rámci testovacího provozu od ledna do dubna tohoto roku zaregistrovala nabíječka přes 3100 nabíjení, v průměru asi 24 nabití při 800 kWh za den. Zhruba polovinu zákazníků tvořili majitelé elektromobilů Audi, dalších 18 % vlastníci vozů Tesla. Prémiové horní patro nabíjecí stanice mělo využívat v průměru 35 lidí každý den a až 60 % zákazníků se na nabíjecí stanici objevilo několikrát za týden.

Projekt je zatím stále v plenkách, přesto se již nyní mluví o výstavbě druhé této nabíjecí stanice ve švýcarském Curychu, kde by však měla vyrůst kompaktnější nabíjecí stanice – využívající odlišné modulární bloky. Ještě letos by pak měly vyrůst stanice v Berlínu a Salzburgu, na další rok se pak plánuje výstavba dalších tří – jejich lokace ale ještě není známá.

V každém případě je jasné, že se Audi snaží hledat nové a zajímavé způsoby, jak případné zákazníky zbavit obav z nabíjení na cestách, což je prý stále jedna z nejčastějších obav potenciálních zákazníků.

Náš výzkum ukazuje, že nabíjení je hlavním důvodem, proč se řidiči prémiových vozů rozhodnou nepořídit si elektromobil, ale raději zůstávají u aut se spalovacím motorem. Proto jsme se rozhodli vzít věci do vlastních rukou a vytvořit prémiový zážitek z nabíjení,“ citují Ewalda Kremla, vedoucího strategického projektu pro Audi nabíjecí stanice, kolegové z MoveElectric.