Počet nabízených zánovních ojetých aut loni klesl o 16 procent na 73.482 vozů
Počet nabízených ojetých aut do tří let stáří se loni snížil o 16 procent na 73.482. Ve srovnání s celým trhem ojetých aut bez ohledu na stáří jde o třikrát větší pokles.
Nabídka zánovních elektromobilů a hybridů v inzerci a autobazarech naopak vzrostla o 39,5 procenta, respektive 12,1 procenta. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings.
"Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická černá labuť v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ uvedl provozní ředitel Auresu Petr Vaněček.
Svůj tržní podíl naopak zvyšovaly alternativní a nové technologie. Vzhledem k současné zelené politice v Evropě se automobilky snaží dostat na trh co největší množství vozů, které jsou čistší, aby se jejich flotilové emise co nejvíce blížily stanoveným limitům. Pokud si tedy v loňském roce mohly automobilky vybrat, jestli z dostupných dílů vyrobí vůz se spalovacím motorem, nebo jeho čistší alternativu, pak volily alternativu.
"Zároveň o tento segment roste zájem i u zákazníků, kteří za současné ekonomické situace hledají provozně levnější vozy. To je i důvod poklesu zájmu o vozy na stlačený zemní plyn, který byl v loňském roce enormně drahý,“ dodal Vaněček. Nabídka aut na stlačený zemní plyn klesla o 38,4 procenta.
Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku s nájezdem 15.456 km a střední hodnotou ceny 369.000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku s nájezdem 6033 km a mediánovou cenou 1,498.900 korun. Mezi hybridy tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19.155 kilometrů a cenou 630.000 korun.