Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podíl plug-in hybridů a elektroaut v Česku patří mezi nejnižší v Evropě. Může za to i jejich cena

David Bureš David Bureš 26. 1. 2022 • 07:35
107
238
Zobrazit náhledy (107)
Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine Škoda Enyaq iv SportLine

Tržní podíl plug-in hybridů a elektromobilů na českém trhu za tři čtvrtletí roku 2021 činil tři procenta. V rámci Evropské unie byl nižší jen ve Slovinsku, Chorvatsku, na Slovensku a v Bulharsku.

Elektromobilům a plug-in hybridům český trh zatím nepřeje. Vyplývá to z evropského srovnání tržního podílu takových aut, které vydala Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). Podíl plug-in hybridů a elektroaut na českém trhu patří mezi nejnižší v rámci Evropské unie.

ACEA podíl elektromobilů a plug-in hybridů sledovala ve 24 evropských zemích, převážně z Evropské unie, které doplnila třeba o Švýcarsko, Norsko nebo Velkou Británii. Z EU naopak chybějí data z Lucemburska, Malty, Kypru, Lotyšska, Litvy a Estonska.

Nejvyšší podíl bateriových elektroaut a plug-in hybridů je logicky v severských zemích, kde jsou taková auta výrazně zvýhodněna, respektive vozy s konvenčním pohonem znevýhodněny. Nejvýše je Norsko, považované dlouhodobě za ráj elektromobilů. Od ledna do září 2021 tam elektroauta a plug-in hybridy tvořily 84,7 % všech registrovaných nových aut.

Na takový podíl žádná jiná země nestačila. Vždyť druhé je sousední Švédsko, kde elektroauta a plug-in hybridy za první tři čtvrtletí roku 2021 činily 41,7 %.

Na druhou stranu, největším trhem vůbec pro tyto vozy zůstává Německo. Tam sice za leden až září 2021 tvořily "jen" 23,7 % registrací, 237.057 registrovaných elektroaut a 241.064 plug-in hybridů je ale nejvíce z celé Evropy. V Norsku to mimochodem bylo 80.558 elektrovozů a 28.581 hybridů do zásuvky.

To Česká republika patří mezi ty země s nejnižším zastoupením elektroaut a plug-in hybridů. Dohromady tyto vozy tvořily v prvních třech čtvrtletích loňského roku jen tři procenta trhu, z toho 1,1 % připadlo na elektrovozy a 1,9 % na hybridy do zásuvky.

Nižší podíl ze sledovaných států hlásily jen Slovinsko, Chorvatsko, Slovensko a Bulharsko. Konkrétně na Slovensku plug-in hybridní a elektrická auta tvoří pouze 2,6 % trhu.

Zajímavé je přitom sledovat, kde se jakým typům aut daří více. Kromě Norska se totiž v severských zemích více daří plug-in hybridům - že by se v tamější zimě ukazovaly jako vhodnější řešení než elektromobily, které za chladných dní znejistí reálným dojezdem? Podobná situace je i ve střední Evropě, plug-in hybridy překonávají elektroauta nejen v Česku, ale také v Maďarsku, Německu, Polsku či na Slovensku.

Podíl plug-in hybridních a čistě elektrických vozů na evropských trzích
Poř. Země Podíl BEV a PHEV 1-9/2021 (%) Registrace BEV 1-9/2021 (ks) Registrace PHEV 1-9/2021 (ks) Registrace celkem 1-9/2021 (ks)
1. Norsko 84,7 80.558 28.581 128.856
2. Švédsko 41,7 37.402 59.601 232.383
3. Dánsko 30,8 15.014 28.053 139.950
4. Finsko 28,5 6.422 15.982 79.662
5. Německo 23,7 237.057 241.064 2.017.561
6. Nizozemsko 22,6 29.924 23.423 235.977
7. Švýcarsko 22,2 24.151 15.797 180.073
8. Rakousko 19,7 24.143 11.340 189.881
9. Portugalsko 17,3 7.839 11.574 112.525
10. Belgie 16,8 15.296 37.271 313.567
11. Francie 16,6 106.945 101.826 1.260.373
12. Velká Británie 16,1 125.141 87.040 1.316.614
13. Irsko 15,2 7.820 7.452 100.620
14. Itálie 8,6 47.072 53.439 1.165.491
15. Španělsko 6,9 15.033 29.806 647.955
16. Řecko 5,9 1.489 3.310 81.759
17. Maďarsko 5,9 2.326 3.205 94.528
18. Rumunsko 4,1 1.914 1.723 88.262
19. Polsko 3,1 4.096 6.761 347.275
20. Česká republika 3 1.825 3.097 161.824
21. Slovinsko 2,9 1.133 132 43.098
22. Chorvatsko 2,7 738 275 37.135
23. Slovensko 2,6 715 830 58.719
24. Bulharsko 1,5 219 69 19.040
Pozn. BEV = battery electric vehicle, bateriový elektrovůz, PHEV = plug-in hybrid

Odborníci přitom mají jasno. Síť dobíjecích stanic se postupně buduje, a tak největším problémem elektroaut na českém trhu zůstává jejich vyšší cena. Vždyť i nejlevnější elektromobil na trhu, Dacia Spring, je asi o třetinu dražší než srovnatelné auto se zážehovým motorem.

Souvisí to s tím, že na elektrické vozy se v Česku vztahují minimální dotace. Dotační programy sice existují, v minulých letech ale na ně dosáhly jen firmy, navíc balík peněz určených na pobídky na ně nebyl tak vysoký, aby registrace těchto aut nějak zásadně ovlivnil.

Zástupci automobilek proto v polovině loňského roku navrhli snížení zdanění užívání takovýchto služebních vozů pro soukromé účely z 1 % na 0,5 % a zavedení motivačního příspěvku 200 tisíc korun na nákup elektromobilu. Doplnilo by to tak dnešní výhody, jako jsou výjimky z placení silniční daně, odpuštění poplatku za registraci vozu nebo poplatku za užívání dálniční sítě, které jsou poskytovány vozům s emisemi CO2 nižšími než 50 g na km. Zatím však k tomuto kroku nedošlo, Sdružení dovozců automobilů přitom o něm jedná i s novou vládou Petra Fialy.

V 17 zemích Evropy jsou výhody při pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu značně větší. Nejvyšší pobídky poskytuje Rumunsko, které přispívá na nákup elektromobilu až 10 tisíc euro. Ve Francii, Itálii a Německu dotují vlády elektromobily částkami v řádech tisíců euro, výši dotace pak podmiňují pořizovací cenou. Vyšší příspěvek získávají vozy s cenovkou mezi 32 až 45 tisíci euro. Dražší auta (například značky Tesla) mají nárok na nižší příspěvek.

Jelikož registrace nových vozidel na českém trhu tvoří zhruba ze tří čtvrtiny na právnické osoby evidované automobily, jsou pobídky klíčové hlavně právě pro firemní klientelu.

„Z dat našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že země se systematickou podporou elektromobility pomocí pobídek a daňových zvýhodnění mají nejvyšší podíl firem s alternativními pohony ve svých flotilách, ten překračuje 50 %. Jedná se o Finsko, Nizozemsko, Francii, Itálii nebo Německo. V Česku je situace ze sledovaných zemí nejhorší, podíl firem s ekologickými firemními vozy činí pouze 22 %," konstatuje konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Právě kvůli nadále vysokým cenám plug-in hybridů a elektromobilů jsou tyto vozy často pořizovány prostřednictvím operativního leasingu. Výhodou v tomto směru může být i to, že leasingová společnost může rovněž zajistit též instalaci wallboxů pro dobíjení, ať už ve firemních garážích nebo domácnosti klienta.

Související články

Témata
Avatar - Emel
27. 1. 2022 16:40
Re: No kdo by to čekal
Bouři... já ti píšu furt to samý a ty si o to furt rozbíjíš hlavu, jestli ti to přijde jako bouře... tak třeba se časem i zableskne :-)
27. 1. 2022 14:12
Re: Nová auta
píš bych doporučit tobě přečíst si článek ze kterého pan Prokopec vychází a nebo rovnou tu studii. Celé je to zase jinak než se snaží pan Prokopec naznačit:)
27. 1. 2022 12:42
Re: Pořadí států v tabulce
Fakt jsi tak naivní, že si myslíš, že budu louskat takovéto elektrofašistické s-r-a-č-k-y? :-[] :-[] :-[]
27. 1. 2022 12:40
Re: Nová auta
Četli jsi vůbec ten článek? Ale že těch "odmítačů" elektrodebility v Německu je, že? Naprostá většina obyvatelstva! :-) :yes: :yes: :yes:
Avatar - Emel
27. 1. 2022 11:38
Re: No kdo by to čekal
Ty tvrdíš že žádný ekonomický vzdělání nemáš, tak si to holt piš jak chceš. Daňová dotace, pfff...
Zvýhodňování nafty správný není, o tom jsem nikdy nepolemizoval, kolik je spotřební daň z čeho vím.
Články odjinud