Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podle Jahna bude muset Škoda kvůli Euro 7 propouštět. Malá auta se už nevyplatí vyrábět

ČTK
Diskuze (46)

V případě zavedení emisní normy Euro 7 bude Škoda Auto muset zavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijde 3000 lidí. Včetně dodavatelů půjde o zhruba 10.000 propuštěných lidí.

Důvodem je ekonomická nemožnost dále vyrábět a prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq. V dnešním pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi to řekl člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Video se připravuje ...

"V Evropě to bude mít dopad na stovky tisíc pracovních míst," uvedl Jahn. Norma podle něj navíc ovzduší v Evropě nezlepší, protože se zpomalí obnova vozového parku a lidé budou déle používat starší, méně ekologické vozy.

Norma Euro 7 by měla podle stávajícího návrhu Evropské komise platit od roku 2025. Podle Jahna jde o nesplnitelný termín. Situaci by podle něj uklidnilo, kdyby byly na zavedení nejméně čtyři roky. Po prodloužení lhůty bude podle Jahna nutné se bavit o obsahu normy.

Euro 7 má v současné podobě mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je emisní norma Euro 7 nerealistická a v některých evropských zemích včetně Česka potenciálně škodlivá pro životní prostředí. Ministr to řekl tento týden ve Štrasburku po jednání se svými protějšky ze sedmi zemí Evropské unie. Kupka se ve Francii sešel s ministry dopravy Německa, Itálie a Polska, k jednání se na dálku připojili i zástupci Slovenska, Rumunska, Portugalska a Maďarska. Mezi hlavní odpůrce návrhu Euro 7/VII patří právě Itálie a Německo, kde je stejně jako v Česku automobilový průmysl důležitou součástí ekonomiky.

Škoda Auto již dříve oznámila, že zavedení normy prodraží zejména menší vyráběné vozy o desítky tisíc korun, a stanou se tak neprodejné. Cena malých modelů by začínala na 450.000 Kč, což je podle zástupců Škody pro zákazníky nepřijatelné. Loni Škoda dodala zákazníkům 96.300 vozů Kamiq, 39.500 kusů modelu Scala a 92.700 fabií. Tyto vozy tvořily 31 procent celkových prodejů značky.

Proti zavedení Euro 7 vystupují i odbory Škody. Jejich předseda Jaroslav Povšík se v dubnu zúčastní delegace do Bruselu spolu s předsedkyní Podnikové rady Volkswagen Danielou Cavallo a dalšími zástupci zaměstnanců. "Veškeré poznatky, které získám z těchto setkání (se zaměstnanci), přenesu do naší Evropské a dokonce Světové rady zaměstnanců Volkswagen tak, abychom mohli věcně lobbovat v Bruselu, a pokud nebude možné použít argumenty, budeme muset použít emoce," uvedl koncem února.

Video se připravuje ...

V letošním roce se podle Jahna situace v automobilovém průmyslu zlepší, dodavatelské řetězce se stabilizují a výroba bude vyšší než v předchozím roce.

ČTK
Diskuze (46)

Doporučujeme

21. 3. 2023 23:04
Re: 3000 pracovniku
Tady ale nebyla řeč o Česku, ale o Škodě Auto, ty demagogu! :-O :no:
21. 3. 2023 22:35
Re: 3000 pracovniku
A co ze v ty cesane delaji? Poucte nas. Vyvoj platformy pro fabie a dalsi mala auta? Jejda, to uz i podle parodie na manazera jahna nebude potreba. Ted prevezmou naklady na vyvoj mrtvych spalovacich motoru. A ted velka vec (pohledem z roku 2010) - vyviji passat. Pekne. Skoda, ze uz je to mrtve auto a to ho jeste ani nepredstavili.

Co jeste tak zasadniho pro koncern delaji a neni to uplne bez budoucnosti… destniky do dveri?
Jo jasne, bubnove brzdy… ale pokud se bubnove brzdy opravdu vrati na vysluni, tak jejich vyvoj predaji do vw. A odbory to v tichosti prejdou, jako vzdy ;-) .
21. 3. 2023 15:59
Re: Neřekl nic nového
Ty seš ale neználek.
Vezmes řešení, trochu ho vylepsis, změníš, a je tvoje. Nebo je jenom jedna Coca-Cola na světě?
Avatar - Barrichello
21. 3. 2023 12:07
Re: Neřekl nic nového
Čína to nikomu neprodá, proč by to dělala.

Takže se na to budou muset vrchnout bud reverzním inženýringem nebo vlastním vývojem (to už ale mohli udělat dávno) :-)

Jinak článek je z listopadu a nevím o tom že by to bylo někde v sériové produkci. Úžasných baterií fungujících v laborce co měly spasit svět už bylo, ale pak se přišlo na to, že v reálu to tak úžasné parametry nemá nebo že cena sériového výrobku by byla 40x větší než bylo plánováno :-)
21. 3. 2023 11:54
Re: Neřekl nic nového
Tady jde o technologii, ne o zemi. Teď se na to vrhnou všichni: