Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda bilancuje nejnáročnější rok v historii a vyčísluje obří ztrátu za Rusko

ČTK
Diskuze (0)

Kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku Škoda Auto Group loni přišla o téměř 700 milionů eur, tedy zhruba 17 miliard korun.

Automobilka aktivity na ruském trhu ukončila po invazi Ruska na Ukrajinu a v současnosti jedná o jejich prodeji. Jednání jsou v závěrečné fázi. Provozní zisk automobilky se loni snížil o 42 procent na 628 milionů eur, což je zhruba 15 miliard Kč. Zisk po zdanění klesl o 53 procent na 415 milionu eur, tedy asi deset miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Škody na výroční tiskové konferenci.

 Podle předsedy představenstva Klause Zellmera byla vysoká ztráta v Rusku způsobená nutností udržovat tamní obchodní síť i výrobní závody, i když už automobilka vozy nevyráběla ani neprodávala. Zároveň ztrátu označil za jednorázovou položku, a protože není šance na brzké obnovení výroby a prodeje, rozhodla se ruská aktiva prodat. "Jednání jsou v závěrečné fázi, ale detaily nemohu sdělovat, dokud je neodsouhlasí všechny zúčastněné strany," dodal.

Video se připravuje ...

Škoda v Rusku vyráběla v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. V roce 2021 bylo pro značku Rusko druhým největším trhem, na který dodala 90.400 vozů. Loni to bylo 18.300 aut.

Celkové tržby automobilky se na rozdíl od provozního zisku zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 499 miliard korun. Rentabilita tržeb zůstala kladná a dosáhla úrovně tří procent, ovšem klesla o 3,1 procentního bodu. Dodávky aut zákazníkům se loni snížily o 16,7 procenta na 731.300 vozů.

Situace na trhu zůstala podle Zellmera náročná kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, pokračujícím problémům v dodavatelských řetězcích a podstatnému nárůstu cen surovin. "Během pravděpodobně nejnáročnějších tržních podmínek v novodobé historii společnosti dosáhla Škoda Auto velmi solidního finančního výsledku," uvedl Zellmer. Group Letos chce firma vyrobit a prodat více vozů než loni.

Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134.300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377.000 vozů. V Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44.600 aut.

Nejprodávanějším modelem zůstala i přes pokles o 30 procent na 141.100 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq s 96.300, respektive 94.500 vozy. Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26.800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53.700 aut.

Hmotné investice Škody se loni zvýšily o 48 procent na 1,16 miliardy eur, což je v přepočtu zhruba asi 28 miliard korun. Značná část investic směřovala do modernizace továren a jejich optimalizace na výrobu elektrifikovaných vozů. Investice do výzkumu a vývoje se zvýšily o tři procenta na 852 milionů eur (20 miliard korun).

Očekávané novinky

Ještě letos Škoda představí novou generaci modelových řad Superb a Kodiaq. Oba automobily budou k dispozici s plug-in hybridním pohonem, u vozu Kodiaq použitým poprvé. Superb se bude nově vyrábět s VW Passat v Bratislavě. Vedle toho automobilka uvede modernizované verze modelů Kamiq a Scala i elektromobilu Enyaq iV, který se dočká i vrcholné verze Laurin&Klement.

Společnost bude pokračovat v realizaci úsporného programu Škoda Next Level Efficiency+, jehož cílem je mimo jiné zvýšení ziskovosti na osm procent. Do roku 2027 česká automobilka vyčlenila 5,6 miliardy eur (134,4 miliardy Kč) na transformaci směrem k elektrické mobilitě. Ve stejném období investuje dalších 700 milionů eur (16,8 miliardy Kč) do digitalizace a bude nadále pokračovat v expanzi na nových trzích.

Škoda Auto bude odpovědná za region jihovýchodní Asie

Škoda Auto převezme strategické řízení a budoucí expanzi velkoobjemových značek mateřského koncernu Volkswagen - Škoda, Volkswagen a Seat v regionu jihovýchodní Asie ASEAN. Ten vedle Vietnamu zahrnuje například Kambodžu, Laos, Singapur, Malajsii nebo Filipíny. Na trhu chce dosáhnout podíl pět procent. Uvedli to zástupci společnosti na dnešní tiskové konferenci. Podobnou roli v koncernu již automobilka má v Indii.

Škoda je v současnosti těsně před vstupem na vietnamský trh. Letos ve druhém čtvrtletí na něm zahájí prodej dovážených modelů Karoq a Kodiaq a v roce 2024 spustí lokální montáž vozů. "Aktuální odhad počátečního potenciálu je 30.000 vozů, všeobecně ale věříme, že je zde možné dosáhnout odbytu 40.000 vozů a v budoucnu možná ještě více," uvedl člen představenstva pro prodej a marketing Martin Jahn.

Indie, kde nyní Škoda vyrábí modely Slavia a Kushaq, se stane exportním centrem české automobilky do okolních zemí. Také na Blízkém východě posiluje Škoda Auto své obchodní aktivity, připojila se k prodejní společnosti Audi Volkswagen Middle East a s využitím spolupráce s výrobním zázemím v Indii chce v příštích třech letech v regionu navýšit odbyt na 5000 vozů.

"Převzetím strategického řízení velkoobjemových značek koncernu v regionu ASEAN výrazně rozšiřujeme globální působnost značky Škoda. Tento posun v odpovědnosti dokládá důvěru koncernu Volkswagen i přesvědčení o odbornosti týmu značky Škoda. Máme jasný plán a dlouhodobou vizi pro tento region. Naše cíle jsou ambiciózní, ale dosažitelné, hodláme pro velkoobjemové značky koncernu zajistit více než pětiprocentní podíl na trhu a pod naším strategickým řízením chceme využít potenciál těchto výrazně rostoucích trhů," uvedl předseda představenstva Škody Klaus Zellmer.

Podle Jahna je sdružení národů ASEAN s ročním růstem o osm procent nejrychleji rostoucím regionem na světě s předpokládaným odbytem více než 4,1 milionu vozidel v roce 2030. "Jsme přesvědčeni, že naše modelové portfolio má v tomto regionu značné možnosti, a proto zde chceme být přítomni a těžit z tohoto rozvoje. Společně s našimi silnými partnery budujeme a dále rozšiřujeme místní výrobní kapacity a prodejní síť," dodal.

Video se připravuje ...

V Česku se automobilka chce více zaměřit na zavádění elektrického pohonu. Loni v květnu zahájila výrobu bateriových systémů pro modely na platformě MEB a letos spustí druhou linku, která zvýší celkovou kapacitu na 1500 jednotek denně.

Škoda celosvětově zaměstnává 45.000 lidí. V současnosti nabízí zákazníkům modelové řady Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq.

ČTK
Diskuze (0)

Doporučujeme