Podle studie nejsme připraveni na samořídící automobily
Robotické svezení není pro všechny. Omílanou kritiku potvrdila studie podkopávající snahy o zařazení autopilota do sériové výbavy moderních aut.
Samořídící a nejlépe nízkoemisní automobily mají být receptem udržitelné planety zbavené těžkých dopravních nehod. Naivní teorie transformuje automobilové prostředí za pochodu navzdory kritickým komentářům o umělém vývoji bez přirozené posloupnosti. Změna motoristických zvyklostí začíná a končí u lidí. Jednotlivci jsou většinovým viníkem závažných situací, proto firmy vytrvale navrhují předat volant počítačům, ovšem bez subjektivního přesvědčení o smysluplnosti autonomního řízení nebude nástup autopilotů fungovat.
Stále početný zástup odpůrců novodobého provozu nevěří zvýšení bezpečnosti, protože lidé ovlivňují dění na silnicích i jízdou na kole nebo přecházením přes vozovku, což je opět nepředvídatelný lidský faktor ovlivňující stav dopravy. Méně známou obavou je dozor autorit, kdy zaznívá obava z kontroly autonomního řízení od nadřazených orgánů.
Silné lobby za autopiloty vyvažuje charitativní organizace IAM RoadSmart, která podpořila pochybnosti prostřednictvím provedené studie. Britský spolek za lepší silnice varuje, že samořídící vozidla nezaručí bezpečnější dopravní situaci. Výsledky zkoumání naznačují efektivnější postup ve formě upřednostnění vzdělávání řidičů. Způsob zmírnění následků kritických okamžiků na cestách vede přes prevenci čili školení a pravidelné osvěty.
Výzkumníci nemají nic proti samořiditelným vozidlům, v rovnici hrozeb je ale primární činitelem nejobávanější lidský faktor. Schválené nasazení autopilotů může dosáhnout opačného efektu závislosti některých řidičů na technologii samořízení na úkor přemýšlení a správného vyhodnocování běžných komplikací.
Organizace IAM RoadSmart dále upozorňuje, že bezpečnost novodobých modelů nebyla založena na reálném testování po silnicích a dálnicích denního zatížení. Okolnosti legálního používání chytrých kamer a radarů aut neodpovídají blížícímu se nasazení na veřejných komunikacích možná už v roce 2023.
Podle IAM RoadSmart většina lidí po celém světě nedokáže ovládat ani vozidlo, které jen občas dovoluje automatické řízení. Řešením je opět vysvětlování zásad bezpečných silnic v návaznosti na převzetí kontroly nad vozidlem. Závěry britské neziskovky varují před zpohodlněním a podceňováním pozornosti za volantem ovládaným elektronikou, pohodlná přeprava není jistotou méně smutných statistik nehodovosti.