Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podle studie nejsme připraveni na samořídící automobily

Mirek Mazal
Diskuze (40)

Robotické svezení není pro všechny. Omílanou kritiku potvrdila studie podkopávající snahy o zařazení autopilota do sériové výbavy moderních aut.

Samořídící a nejlépe nízkoemisní automobily mají být receptem udržitelné planety zbavené těžkých dopravních nehod. Naivní teorie transformuje automobilové prostředí za pochodu navzdory kritickým komentářům o umělém vývoji bez přirozené posloupnosti. Změna motoristických zvyklostí začíná a končí u lidí. Jednotlivci jsou většinovým viníkem závažných situací, proto firmy vytrvale navrhují předat volant počítačům, ovšem bez subjektivního přesvědčení o smysluplnosti autonomního řízení nebude nástup autopilotů fungovat.

Stále početný zástup odpůrců novodobého provozu nevěří zvýšení bezpečnosti, protože lidé ovlivňují dění na silnicích i jízdou na kole nebo přecházením přes vozovku, což je opět nepředvídatelný lidský faktor ovlivňující stav dopravy. Méně známou obavou je dozor autorit, kdy zaznívá obava z kontroly autonomního řízení od nadřazených orgánů.

Video se připravuje ...

Silné lobby za autopiloty vyvažuje charitativní organizace IAM RoadSmart, která podpořila pochybnosti prostřednictvím provedené studie. Britský spolek za lepší silnice varuje, že samořídící vozidla nezaručí bezpečnější dopravní situaci. Výsledky zkoumání naznačují efektivnější postup ve formě upřednostnění vzdělávání řidičů. Způsob zmírnění následků kritických okamžiků na cestách vede přes prevenci čili školení a pravidelné osvěty.

Výzkumníci nemají nic proti samořiditelným vozidlům, v rovnici hrozeb je ale primární činitelem nejobávanější lidský faktor. Schválené nasazení autopilotů může dosáhnout opačného efektu závislosti některých řidičů na technologii samořízení na úkor přemýšlení a správného vyhodnocování běžných komplikací.

Organizace IAM RoadSmart dále upozorňuje, že bezpečnost novodobých modelů nebyla založena na reálném testování po silnicích a dálnicích denního zatížení. Okolnosti legálního používání chytrých kamer a radarů aut neodpovídají blížícímu se nasazení na veřejných komunikacích možná už v roce 2023.

Podle IAM RoadSmart většina lidí po celém světě nedokáže ovládat ani vozidlo, které jen občas dovoluje automatické řízení. Řešením je opět vysvětlování zásad bezpečných silnic v návaznosti na převzetí kontroly nad vozidlem. Závěry britské neziskovky varují před zpohodlněním a podceňováním pozornosti za volantem ovládaným elektronikou, pohodlná přeprava není jistotou méně smutných statistik nehodovosti. 

Mirek Mazal
Diskuze (40)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
5. 9. 2022 11:07
Re: asistovaná jízda
No jasně, teoreticky si můžu koupit MB EQS se zadním náhonem a teoreticky v něm mohu vyjet s plnou a ploužit se krajinou až do vybití a teoreticky v něm ujet 500.
Prakticky si spíš můžeme koupit Eňáka, Mustanga EV, Kiu EV6, TM3 atd...
A na dálnici mým stylem jízdy prostě v režimu baterie někde okolo 15-85% víc jak 200-250 nedám. Howgh.
A nechci tady dělat Hamunakolovrat. Už jsem to sem psal mockrát.
5. 9. 2022 10:48
Re: asistovaná jízda
V tom sa zhodneme. S tým rozdielom, že s EV s reálnym dojazdom 400-500 km existuje a pokiaľ by som naň mal, tak by som si ho pokojne vybral. Ale to sme už v zóne "keby" - ceny EV, to je zase problém z iného súdka.
Avatar - Mokrous
4. 9. 2022 14:49
Re: asistovaná jízda
Ano. Nevyberu si EV, protože použitelné univerzální EV na vše neexistuje.
Až takové bude a k němu patřičná infrastruktura, potom nemám problém.
4. 9. 2022 14:42
Re: asistovaná jízda
Tak to vidíš tentoraz zle. Na Makarskú jednoducho s autom s malým dojazdom nepôjdeš. Vyberieš si buď inú dovolenku, iné auto, alebo iný spôsob dopravy. ;-)
Avatar - Mokrous
4. 9. 2022 14:12
Re: Kecy!
Bavíme se o tom, že já jezdím novými auty a vidím v reálu, jak technika stojí za vyliž pr.del.
Ty tady zatím teoretizuješ na základě nějakých PR sračkoidních videí z YT.