Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Fusion
Ford Fusion
Ford Fusion
Ford Fusion
125
Fotogalerie

Pohled do historie: Jaká auta se nejvíce prodávala před 10 lety? Některé hitovky se dnes už neprodávají!

Pohled do historických statistik registrací ukazuje, jak se český trh s novými auty za 10 let změnil. Kdysi žádané modely zmizely ze scény, změnila se i obliba jednotlivých značek.

Deset let je v automobilovém průmyslu nějaká doba, zvlášť dnes, v době rychle se vyvíjející techniky. Patrné je to také na vývoji prodejů, český trh totiž před takovými deseti lety vypadal zcela jinak než dnes. Pojďme se tak podívat, jaká auta se v Česku nejvíce prodávala v roce 2011 a jak se za tu dobu obecně vyvinul zájem českých zákazníků.

Pokud se nejprve podíváme na pořadí nejprodávanějších značek, rychle zjistíme, že na špici se nic nemění. Neochvějnou pozici si v Česku léta drží Škoda, druhý je za první pololetí letošního roku stejně jako před deseti lety Volkswagen.

Něco se ale přesto změnilo, Škoda si totiž ještě upevnila svoji pozici, a to i díky postupně expandující nabídce, díky níž pokryla vícero segmentů. Jestliže v pololetí 2011 držela 29,53 % trhu, letos je to za prvních šest měsíců roku hned 35,14 %! Mimochodem celkové registrace na českém trhu za první pololetí 2011 činily 88.284 aut, zatímco letos je to navzdory důsledkům covidu 112.805 automobilů.

Už třetí příčka ale ukazuje, jak některé značky ztratily své pozice. Ford totiž před deseti lety držel se 7.406 registracemi třetí příčku mezi značkami. Letos je v pořadí až osmý, není to přitom tím, že by si ostatní značky tolik polepšily. Ford totiž hlásí za deset let pokles registrací, za první pololetí roku 2021 má na svém kontě 4.184 registrovaných aut.

Nahoru šel naopak Hyundai, z pátého na třetí místo, ještě více vyskočila Toyota. Ta se letos drží na čtvrté příčce s 5.130 registracemi, zatímco před deseti lety byla jedenáctá, s 2.046 registrovanými vozy. Japonské značce aktuálně sedí důraz na hybridní pohon, který se stal populární díky nízké spotřebě. Korejcům zase pomohl rychlý vývoj kvality aut - značka prodělala takový vývoj, že už dnes neláká jen zájemce o auto s rozumnou cenovkou.

Výrazně se proměnil také zájem o luxusní značky. V pololetí 2011 bylo z německé prémiové trojky nejlepší Audi, v celkovém pořadí dvanácté. To letos je to Mercedes-Benz, který navíc s 4.945 registrovanými vozy je pátou nejlepší značkou vůbec.

Naopak taková Dacia si pořád drží desátou příčku. Jenže zatímco před deseti lety teprve postupně rozšiřovala modelovou paletu vznikající pod hlavičkou Renaultu, letos naopak strádá kvůli konci Dokkeru a Loganu MCV, které byly na českém trhu nesmírně populární.

Český trh – registrace nových aut v pololetí 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 1-6/2011 [ks]Tržní podíl [%]Poř.ZnačkaRegistrace 1-6/2021 [ks]Tržní podíl [%]
1.Škoda26.06629,531.Škoda39.64435,14
2.Volkswagen74948,492.Volkswagen10.4639,28
3.Ford74068,393.Hyundai10.2259,06
4.Renault67547,654.Toyota51304,55
5.Hyundai57966,575.Mercedes-Benz49454,38
6.Kia40504,596.Peugeot45144
7.Peugeot39604,497.Kia43883,89
8.Citroën28343,218.Ford41843,71
9.Opel25782,929.Seat37603,33
10.Dacia21642,4510.Dacia32102,85
11.Toyota20462,3211.Renault27712,46
12.Audi19512,2112.BMW27252,42
13.BMW17601,9913.Citroën23962,12
14.Seat15771,7914.Opel20271,8
15.Suzuki15251,7315.Audi15531,38
16.Mercedes-Benz15121,7116.Volvo13601,21
17.Chevrolet14321,6217.Suzuki12911,14
18.Fiat12851,4618.Mazda11991,06
19.Nissan9271,0519.Nissan8930,79
20.Volvo9251,0520.Mitsubishi7140,63
-CELKEM88.284---112.805-

Před deseti lety pak mezi nejlepší dvacítkou ještě nechyběl Chevrolet, fungující tehdy v Evropě jako dostupná značka, nahrazující dřívější Daewoo. Za první pololetí roku 2011 s 1.432 registracemi obsadil sedmnácté místo. To dnes už v Evropě nabízí leda sportovní modely jako Camaro a Corvette, výsledkem čehož je 15 registrací za prvních šest měsíců roku 2021.

Za deset let se měnilo i pořadí nejžádanějších modelů. V prvním pololetí roku 2011 měla nejsilnější pozici Škoda Octavia, tehdy nabízená ve své druhé (novodobé) generaci. Na svém kontě měla 11.845 registrovaných kusů. To dnes je v prodeji již čtvrtá generace Octavie, v registracích ji však předstihla odcházející Fabia generace třetí generace. Právě zástupce segmentu B s 8.011 registracemi letos drží nejvyšší příčku mezi modely, Octavia je druhá, se 7.892 registrovanými kusy.

Škoda však těží z širší nabídky modelů. Hned čtyři letos nejžádanější modely jsou z dílny právě mladoboleslavské značky, po Fabii a Octavii následují Karoq a Kamiq, dokazující, že sázka na SUV se Škodě vyplatila. V roce 2011 měla v tomto dnes populární kategorii jediného zástupce, Yeti, který se s 2.037 registrovanými kusy podělil o šesté místo s Renaultem Thalia.

Právě malý sedan francouzské značky je jedním z důkazů, kterak se trh za těch deset let proměnil. Dnes už Renault takto dostupný malý sedan nenabízí, nepřímým nástupcem se stala Dacia Logan. Jenže prodeje její nejnovější generace se letos teprve rozjíždějí, navíc je dostupná jen s alternativním druhem pohonu, v podobě LPG, a tak mezi nejlepšími chybí.

Podobně byl v roce 2011 na desáté příčce Ford Fusion, který bychom dnes neváhali nazvat crossoverem. Auto měla nepřímo nahradit dvojice B-Max a EcoSport, malé MPV a malé SUV, která však v Evropě moc neprorazila. V segmentu tak dnes Ford úspěšně působí s crossoverem Puma, který je v letošním roce s 1.186 registracemi osmnácté nejprodávanější auto na trhu. S někdejším Fusionem toho ale moc společného nemá... Takový Ford Focus sice na trhu sice je, jenže jestliže před deseti lety byl i díky mezigenerační proměně třetí nejprodávanější auto na trhu (a nejžádanější od zahraniční značky), dnes mezi nejlepšími chybí, není ani v top 20.

Mezi nejlepšími už dnes nenajdeme ani před deseti devátý Renault Mégane, stejně jako třináctou Škodu Roomster nebo devatenáctý Hyundai ix20. Současné vedení Renaultu není spokojeno s aktuálními výsledky v kompaktní kategorii, což chce do budoucna změnit. Malá MPV pak v době nastupujících malých SUV hrála druhé housle, a tak se jich výrobci postupně zbavili. Jako náhrada za Roomster se tak dá považovat crossover Kamiq, Hyundai zase za duchovního nástupce ix20 považuje letos nastupující Bayon, jehož prodeje se ale teprve výrazněji rozjedou.

Naopak takovými stálicemi jsou Volkswageny Golf a Passat, které navzdory dnes už tradiční koncepci stále zůstávají zastoupeny v top 20. Postupný růst Hyundaie i30 a Kie Ceed pak dokazuje, že nástup těchto korejských značek zahájený v prvním desetiletí nového milénia se náramně vydařil.

Český trh – srovnání nejprodávanějších aut
Poř.ModelRegistrace 1-6/2011 [ks]Poř.ModelRegistrace 1-6/2021 [ks]
1.Škoda Octavia118451.Škoda Fabia8011
2.Škoda Fabia79072.Škoda Octavia7892
3.Ford Focus28873.Škoda Karoq5878
4.Škoda Superb25574.Škoda Kamiq5869
5.VW Golf22395.Hyundai i305535
6.-7.Renault Thalia20376.Škoda Scala4491
6.-7.Škoda Yeti20377.Škoda Kodiaq3540
8.Hyundai i3017818.Škoda Superb3239
9.Renault Mégane17619.VW Golf2861
10.Ford Fusion171510.Hyundai Tucson2858
11.Kia Ceed171311.Kia Ceed1755
12.Hyundai i20162512.-13.Dacia Duster1689
13.Škoda Roomster139612.-13.Seat Arona1689
14.Dacia Duster136314.VW Tiguan1623
15.Opel Astra125915.Peugeot 20081426
16.VW Polo124116.Dacia Sandero1282
17.VW Passat116817.Renault Clio1262
18.Peugeot 207112318.Ford Puma1186
19.Hyundai ix20103119.VW Passat990
20.Suzuki SX496220.Toyota Corolla986