TEST Ford Fusion Calero 1,6 16V – Malý, velký, plastový a stále dobrý
Ford Fusion je úspěšný model, o tom není pochyb. Ať už díky jízdním vlastnostem, přísně funkčnímu tvaru nebo jen kvůli jeho vynikající ceně. Prodejní čísla jsou na českém trhu i po sedmi letech od premiéry ve sférách, které mu můžou ostatní dovážené modely jen tiše závidět.
Za celý loňský rok byl Fusion nejžádanějším zahraničním autem, hned za domácí trojicí Fabia, Octavia, Roomster. A nejinak je tomu i letos, od ledna do října byl v kategorii malých vozů Fusion druhý za domácím bestsellerem Fábií s tržním podílem 13 %!
A protože Fusion má na krku již sedm křížků a teoreticky by mohl na trh vplout jeho nástupce, sáhl Ford před časem k malému oživení úspěšného modelu. Co jiného v dnešní době provést, než naordinovat outdoor vzhled a přiblížení k modelům SUV? I na českém trhu jsme se tak dočkali verze Calero…
Ve stylu ostatních a přece jinak
Ford, který představil Fusion Calero již na essenské motor show v roce 2006, šel na vzhled malého SUV stylem chytré horákyně. Zatímco ostatní výrobci malých (i velkých) oplastovaných automobilů instalují plastové díly, Ford k terénnímu Fusionu přišel mnohem jednodušeji.
Celá ta šedá věc, která chrání spodní část vozu, je totiž (kromě standardních plastových lišt) fólie nebo snad speciální nástřik, který dojem plastu pouze navozuje. Ve svérázné kategorii terénních předokolek, které v terénu neobstojí, plní svou funkci naprosto stejně, jako by to byl bytelný plast.
Abychom ale byli přesní, ve výbavě Calero kromě “plastové“ fólie dostanete i opravdové plasty – jsou z nich nástavce prahů, lemy blatníků a předního i zadního nárazníku. Na těch navíc vykukuje plastová lišta ve stylu hliníku, která má navozovat dojem přítomnosti spodního ochranného krytu motoru a zavazadelníku. Prostě pseudoSUV jak má být. Málem bychom zapomněli na malou drobnost – “hliníkovou“ masku chladiče.
Možná se vám to bude zdát nedůležité, ale nás zaujala jedna malá drobnost. Výplň masky chladiče, přívodu vzduchu k motoru a prostoru nad mlhovkami obstarává plast se čtverečkovým dekorem. A ten se ke hranatému krabicovitému tvaru Fusionu opravdu dobře hodí – někdo si s tímto detailem ve Fordu dal práci, kterou pozorný motorista nebo člověk se smyslem pro detaily dokáže ocenit.
Vevnitř po staru
Zatímco zvenku verzi Calero poznáte na první pohled, vevnitř naopak nepoznáte nového nic. Žádné speciální doplňky, efektní prošití sedadel nebo aspoň logo či nápis Calero, nic z toho tady není. Proti nejvyšší verzi Collection však máte možnost objednat si za 8500,- Kč moderní rádio Sony. A právě v tom je ten problém…
Ne že by Sony špatně hrálo nebo že by nemělo hezký design, to ne. Ale už několikrát jsme si stěžovali na malá tlačítka předvoleb jednotlivých stanic, kterými toto audio disponuje. Ale to bychom také překousli. Nejvíce nás iritoval nesoulad, kterého si ve dne nevšimnete. Ovšem večer nebo v noci vás uhodí do očí takřka ihned.
ford malevozy testy Představte si situaci – plujete noční krajinou, přístroje palubní desky včetně displeje palubního počítače na vás svítí uklidňující zelenou barvou, panel klimatizace vás taky hýčká zelenou barvou, veškerá tlačítka jsou zeleně podsvícená a teď si pustíte svou oblíbenou hudbu. A rádio Sony vás kromě hudební produkce začne oblažovat intenzivní červenou barvou, která na vás začne působit jako červený hadr na býka. Veškerá harmonie je v tu ránu pryč a vy se začnete ptát jak je tohle možné? Vždyť dřívější audio svítilo taky zeleně, tohle nové – dodatečně zakomponované – už září rudě a nikdo si toho u Fordu zřejmě nevšimnul.
Fusion musíme pochválit za výborný kožený volant, který se báječně drží a s plastovými výlisky z levnějších výbav se nedá vůbec srovnávat. Také musíme vyzdvihnout bezpečnost, na kterou u Fordu mysleli – při venkovní teplotě +4 °C na vás bude z přístrojové desky svítit žlutá vločka, při 0 °C se zbarví na červeno. Máte tak přehled o teplotách venku a potenciálních nebezpečích z nich plynoucích.
Pochválit také musíme otevírací schránku nahoře na palubní desce, naopak zamrzí malé kapsy v předních dveřích. Stejně jako u Fiatu 500 jsme byli velmi rozmrzelí ze systému výškového nastavování předních sedadel – zvedá se (nebo klesá) pouze zadní část sedáku a ne celé sedadlo. Ideální poloha za volantem se tak hůře hledá. A už vůbec dobře nepůsobí ocelová konstrukce u zadních sedadel, která jde vidět při otevření dveří a každý nastupující si jí všimne.
Velmi příjemná je možnost sklápění opěradla předního spolujezdce do vodorovné polohy, která umožňuje i v malém autě převoz delších předmětů. Zadní strana opěradla je chráněna tvrdým plastem, na řidičově opěradle je zezadu látková kapsa.
Neotřelým nápadem je také jakoby další palubní deska na palubní desce. Ta původní je z tvrdých plastů, ta nově naimplantovaná je z měkčeného šedomodrého plastu, který je příjemný a ladí s barvou vozu i potahem sedadel.
Komfort s nádechem zábavy. Nebo naopak?
Takřka pokaždé, když sedláme některý vůz z dílen modrého oválu, se podivujeme nad tím, jak dokáží jeho inženýři naladit podvozkové skupiny. Fusion, resp. jeho podvozek, vychází z minulé generace Fiesty, která jezdila velmi dobře a to samé platí i po letech pro testovaný model.
I přes vyšší karoserii je na podvozek spolehnutí, drží stopu, nijak extrémně se nenaklání a lze si s ním užít v rámci možností i dost zábavy. Na druhou stranu není extrémně tvrdý a na každé nerovnosti tak nepřijdete o zuby. Náš obdiv má utlumení podvozku.
ford malevozy testy Fusion vám servíruje i jistou dávku pohodlí, ale jestliže hledáte hlavně komfortní malé auto, poohlédněte se raději jinde. Když budete absolvovat zkušební jízdu během zimy, myslete na to, že v kombinaci se zimními pneumatikami je jízdní pohodlí ve Fusionu lepší než u tvrdších letních pneumatik.
O rozpohybování Calera se starala zážehová šestnáctistovka v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Motor známý už z první generace Focusu disponoval nejvyšším výkonem 74 kW při 6000 min-1 a točivým momentem 146 Nm při 4000 min-1.
Soužití řidiče a relativně lehkého auta s tímto motorem je bezproblémové. Motor táhne lineárně v celém spektru otáček, ve středních otáčkách má dost síly na svižné ježdění. Když nechcete, nemáte důvod jej vytáčet až nahoru k červenému poli. Pokud tak přeci jen uděláte, zjistíte, že ve 4000 min-1 motor ožívá a vytrvale se snaží až do 6000 min-1, výraznou výkonovou špičku však nemá.
Dlouhé převody, horší odhlučnění
Při jízdě maximálně povoleným dálničním limitem motor točí 3750 min-1 což ukazuje na delší převody pětistupňové převodovky – většina srovnatelné konkurence totiž na otáčkoměru za stejné situace ukazuje 4000 i více min-1.
ford malevozy testy K dálniční jízdě si motor v celkem hranatém autě nárokuje 8,8 litru benzinu na stovku ujetých kilometrů a o největší hluk se starají zimní pneumatiky, které jsme na autě měli nazuty. Motor sice slyšíte, ale zpočátku se zdá, že velký zdroj hluku to při jízdě není. Bohužel časem zjistíte, že jeho podivný hukot začíná lézt na nervy a přinutí vás zpomalit nebo naopak zrychlit nad povolenou dálniční rychlost.
Při stokilometrovém tempu otáčkoměr ukazuje rovné 3000 min-1 a motor, který potřebuje 6,3 l/100 km, slyšíte pouze zpovzdálí. V pražských kolonách jsme poskakovali za 8,5 l/100 km.
Tak jako podvozky, je proslulé i Fordovo řazení, a to ve Fusionu není výjimkou. Řadicí páka sice patří k vůbec nejdelším jaké můžete v osobním autě najít, ale jednotlivé rychlosti jdou lehce a přesně a kvedlání s řadičkou se tak stává potěšením.
Závěr
Ford Fusion Calero rozhodně není nový teréňák ze stáje Fordu. Je to běžný Fusion, který dostal ochranné díly, které se mu budou hodit hlavně ve městě a na parkovištích.
U zákazníků boduje spíše svými prověřenými kvalitami – dobře zpracovaným, sympatickým a prostorným interiérem, vyšší stavbou, dobře přístupným zavazadelníkem, vhodnou kombinací výbavy a nadstandardním podvozkem za vynaložené peníze.
Dovozce láká akčním ceníkem, ve kterém stokoňový model zlevnil z teoretických 423 tisíc na daleko přijatelnějších 290 tisíc korun.
První cena vozu | 239.900,-Kč (Ambiente 1,25 55 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 289.900,-Kč (Collection 1,6 74 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 289.900,-Kč (Calero 1,6 74 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 315.700,-Kč (Calero 1,6 74 kW) |
(všechny ceny jsou z akčního ceníku)
Plusy:
- Zábavný podvozek
- Velký vnitřní prostor (ve své třídě)
- Snadné nastupování a vystupování z vozu
- Dobře tvarovaný kožený volant
- Varování při nebezpečí náledí
- Sklopné opěradlo spolujezdce
- Přesné řazení
- Nízká nákladová hrana
- Dobře přístupný a velký zavazadlový prostor
Mínusy:
- Jen standardní interiér
- Nesoulad barev podsvícení interiéru a rádia
- Systém výškového nastavování předních sedadel
- Páté dveře nelze otevřít zvenku klikou
- Malé odkládací kapsy ve dveřích
- Horší jízdní komfort na letních pneumatikách
- Úroveň odhlučnění motoru