Elektromobily se budou do roku 2030 na prodeji nových vozů ve Spojených státech a v Číně podílet o něco málo více než polovinou, a to i bez státních dotací.
Vozy se spalovacím motorem, včetně hybridů, si však i v následujících letech udrží významný podíl na většině hlavních trhů. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti KPMG mezi vedoucími pracovníky v automobilovém průmyslu.
Skupina automobilek a některých zemí podepsala tento měsíc výzvu k postupnému vyřazení vozů se spalovacím motorem po celém světě do roku 2040 a v bohatších zemích do roku 2035. Dvě největší automobilky podle prodeje, Volkswagen a Toyota, a tři největší země podle prodeje vozů, Čína, USA a Německo, ale prohlášení nepodepsaly.
Prodej elektromobilů po celém světě byl doposud podporován vládními dotacemi. V průzkumu KPMG ale 77 procent respondentů uvedlo, že elektromobily se mohou do deseti let masově rozšířit i bez vládní podpory, protože náklady na baterie klesnou na paritu s náklady na benzinové motory. Nicméně 91 procent dotazovaných uvádí, že vládní dotace podporuje.
Z průzkumu také vyplynulo, že 75 procent dotázaných vedoucích pracovníků očekává, že jejich firmy v příštích letech prodají aktivity, které nepovažují za své hlavní. Přehodnocují totiž, které obory podnikání budou životaschopné spolu s tím, jak bude stále více nových vozů elektrických.
"Bude zde velké množství fúzí a akvizic," uvedl vedoucí oddělení automobilového průmyslu v KPMG Gary Silberg.
Navzdory problémům v dodavatelském řetězci a narušení pandemií nemoci covid-19 v posledním roce je 53 procent dotazovaných přesvědčeno, že automobilový průmysl může v příštích pěti letech dosáhnout ziskového růstu. Nejoptimističtější jsou podle průzkumu vedoucí pracovníci v USA a Číně, nejvíce pesimističtí pak ve Francii, napsala agentura Reuters.