Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polsko zřejmě přijde o Pandu, vláda prý proti tomu nic nedělala

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 14. 6. 2010 • 06:21
25
12
Zobrazit náhledy (25)
Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda Fiat Panda
Polsko straší stále pravděpodobnější přesun výroby nového modelu Fiat Panda z továrny této automobilky ve městě Tychy ve Slezsku do Itálie.

Polská média kritizují středo-pravicovou vládu premiéra Donalda Tuska za to, že nebojovala o to, aby se Fiat Panda v Tychách vyráběl dál.

Z továrny v Tychách loni vyjelo 605.000 nových aut, z toho skoro polovina byly Pandy. V polské továrně se má začít vyrábět nový model Lancie Ypsilon. Podle vyjádření šéfa Fiata v Polsku Enrica Pavoniho v dnešním vydání listu Rzeczpospolita by mohlo jít o 100.000 až 120.000 aut ročně, tedy ve srovnání s výrobou Fiatu Panda výrazně méně. Polská média navíc připomínají, že Lancia Ypsilon se mezi zákazníky těší daleko menší oblibě než Panda.

V automobilce Fiatu v Polsku pracuje 6500 lidí, podle listu Gazeta Wyborcza dalších 20.000 lidí zaměstnávají firmy, jež dodávají komponenty pro továrnu v Tychách. "Žádná z firem, které vyrábí velké díly pro současný model Pandy, nedostala smlouvu na výrobu pro novou Pandu," řekl deníku Rafal Orlowski z poradenské společnosti AutomotiveSuppliers.pl.

Vedení Fiatu se do konce minulého týdne dohodlo se čtyřmi odborovými organizacemi z továrny v Pomigliano d'Arco nedaleko Neapole na podmínkách práce. Nyní čeká na rozhodnutí posledního odborového svazu. Italští odboráři musejí souhlasit s tím, že se v Itálii bude pracovat v podmínkách podobných těm, které nyní platí v továrně Fiatu v Polsku. Jde například o zavedení třetí směny, zkrácení přestávek nebo o práci v sobotu. Vedení Fiatu varovalo, že jestli se odboráři s tvrdšími podmínkami než doposud nesmíří, továrnu u Neapole zavře. Koncern chce do přestěhování výroby Pandy z Polska do Itálie investovat 700 milionů eur.

List Dziennik-Gazeta Prawna připomíná, že vedení Fiatu se nijak netají tím, že ve věci přesunu výroby modelu Panda z Polska do Itálie ustoupilo nátlaku ze strany italského premiéra Silvia Berlusconiho. "Viděl někdo někdy, aby se výroba aut přesouvala z východní Evropy na západ?," řekl v jednom z italských deníků generální ředitel automobilky Sergio Marchionne.

"Ekonomická rozvaha prohrála s nacionalistickými zájmy," zhodnotila chování italské automobilky Gazeta Wyborcza. Připomíná, že automobilový průmysl má pro danou zemi tak velký význam, že "se o něj starají všechny rozumné vlády". Polské ministerstvo hospodářství podle tohoto deníku "strká hlavu do písku". V prohlášení uvedlo, že šéf resortu Waldemar Pawlak nemá bezprostřední vliv na rozhodnutí, jaká dělá vedení Fiatu.

A Dziennik-Gazeta Prawna připomíná, že o plánech Fiatu se ví už od konce loňského roku. Podle listu vice premiér Pawlak, kterého v posledních dnech zaměstnávají hlavně prezidentské volby, v nichž kandiduje, v této věci zachoval "imponující klid", když se nechal slyšet, že "s Pandou svět nepadá".

V Česku začátkem loňského roku vyvolalo bouři prohlášení francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, který nabádal k případnému přestěhování francouzských automobilek zpět do Francie. Tehdejší český premiér Mirek Topolánek v této souvislosti varoval před Sarkozyho "protekcionistickými opatřeními", hrozba ochranářství se stala tématem loňského březnového summitu Evropské unie, které v té době Česko předsedalo.

Témata
16. 6. 2010 19:39
Re: Panda
Si si istý, že sa máš na čo?
16. 6. 2010 14:09
Re: Dobrá zpráva / špatná zpráva
O tom mi porozprávaj. Koncern s týmto menom nepoznám, asi potrebujem rozšíriť obzory...
16. 6. 2010 08:45
Panda
Tak dohoda s továrnou u Neapole (BeranaK nečekal bych od tebe zázraky, ale Neapol opravdu není na Sicílii, ale v Campanii) je podepsána. Nová Panda se může začít vyrábět. Už se těším. :yes:
Avatar - Ada je zase tady
15. 6. 2010 23:17
Re: Dobrá zpráva / špatná zpráva
Totez plati o koncernu rendlik a syn. Nejlepsi rendliky se delaji v Koreji a Rumunsku.
15. 6. 2010 18:46
Re: Dobrá zpráva / špatná zpráva
Alfě by to pomohlo do té míry, pokud je její kvalita daná pouze syndromem "italský pracující". Bohužel, Panda byla nejkvalitnější v produkci Fiatu právě proto, že se dělal v Polsku. Objektivně vzato, parcovní síla je zde kvalitnější než kdekoliv v Itálii a například oply, vyráběné v Polsku byly z celého koncernu nejkvalitnější a nebylo to dáno pouze moderností továrny. Nyní dal Opel do Polska klidně klíčový model - Astru. Ovšem italský způsob uvažování je poněkud prostší - Panda je dobrá, tak si ji vezmem domů a Poláci, co nám tak dlouho a dobře sloužili můžou jít třeba k čertu. No, Sicílie, nebo kde to budou dělat je opravdu dobrá volba, italští šovíci se ještě budou divit. Od Italů se prostě seriózní jednání nedá čekat nikde a nikdy. Naštěstí to většina lidí ví a řídí se podle toho.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku