Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pomocné pohony předních kol: Volvo Trucks - Automatika

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Do tématu pomocných pohonů také patří automatické připojení přenosu točivého momentu na přední kola řady Volvo FMX.

Nová funkce automatického řízení trakce vozidel Volvo Trucks samočinně aktivuje pohon na přední nápravě, když začnou zadní hnaná kola prokluzovat a hrozí riziko, že nákladní vozidlo za jízdy uvízne. Řidič získá lepší ovladatelnost automobilu a majitel ušetří na palivu.

Toto řešení je tvořeno softwarem připojeným ke snímačům otáček, který sleduje a ovládá pohon kol. Pokud zadní kolo začne prokluzovat, pohon se automaticky přepne na přední kola, aniž by vozidlo ztratilo záběr nebo zpomalilo.

Svorková spojka aktivuje pohon předních kol během poloviny sekundy. Tato spojka je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol.

Pokud se vozidlo pohybuje po velmi náročném terénu, je možné ručně uzamknout ostatní diferenciály vpředu i vzadu. Automaticky přiřaditelný pohon předních kol Volva FMX je tedy schopný na rozdíl od hydrostatických pohonů v tomto tématu přenést teoreticky veškerý točivý moment motoru.

Pohon přední nápravy předchází úplnému zastavení v náročném terénu, je však potřeba pouze po velmi krátkou část celé cesty. Automatické řízení trakce zajišťuje záběr předních pneumatik až do jakékoli kritické situace. Řidič tak může využívat výhod lepší ovladatelnosti vozidla po libovolně dlouhou dobu.

Jelikož automatika využívá pohon předních kol pouze při jeho nezbytné potřebě, dochází proti ručně připojitelným pohonům k úspoře paliva a nižšímu opotřebení hnacího ústrojí na přední nápravě s homokinetickými klouby. Samozřejmě dochází k velké úspoře opotřebení pneumatik.

Automatické řízení trakce zajišťuje optimální výběr pohonu náprav a usnadňuje tím práci řidiči, který se v náročném terénu stavebního sektoru může více věnovat dalším skutečnostem.

Ladislav Černý
Diskuze (0)