Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pontiac Solstice GXP: malá motorová revoluce

Ondřej Láník
Diskuze (63)
Americký Pontiac Soltice GXP s sebou přiveze významnou novinku ve výrobním programu koncernu General Motors. Pod kapotou vrcholné verze roadsteru je totiž přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva.

Americký Pontiac Soltice GXP, který se poprvé představí na Los Angeles Motor Show za několik dní, s sebou přiveze významnou novinku ve výrobním programu koncernu General Motors. Pod kapotou vrcholné verze roadsteru je totiž přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva. V rámci amerického General Motors jde o motor s nejvyšším měrným výkonem.

Pontial Soltice se v USA úspěšně prodává od loňského léta. V Los Angeles se v lednu představí výrazně silnější model GXP, který by měl být asi o 4000 až 5000 dolarů dražší než základní Soltice. Ten se přitom pohybuje v cenovém pásmu kolem 20000 USD. Na americký trh má GXP přijít letos v létě jako model 2007.

Výrobce slibuje, že bez ohledu na volbu převodového ústrojí (5st. manuální nebo 5st. automatická převodovka) bude Soltice GXP schopen zrychlovat z klidu na 96 km/h za méně než 5,5 s. GXP má proti základnímu modelu novou příď i záď, stálý převod 3,73, stabilizační systém, dvojité koncovky výfuků a nové doplňky a loga v interiéru.

Nejzajímavější na Soltice GXP je však motor. Celohliníkový koncernový dvoulitr (1998 cm3) s novým blokem GEN II, má čtyřventilovou techniku s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, dva vyvažovací hřídele, elektronicky ovládanou škrtící klapku a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Jde současně o první motor s přímým vstřikem, který GM v USA nabízí.

Nejvyšší výkon měřený podle metodiky SAE činí 194 kW při 5300 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 353 Nm mezi 2000 a 5300 ot./min. Měrný výkon 97 kW/l je v měřítkách amerických automobilek dosud ojedinělou hodnotou. Výrobce v tiskové zprávě uvádí jako výhody použití přímého vstřiku práci s chudší směsí a vyšší kompresní poměr, jaké režimy bude sériový model skutečně používat však není ze zprávy zřejmé. Jasné je, že přímé vstřikování pracuje s railem, v němž je tlak měněn v závislosti na potřebě systému, takže se mění od 50 MPa (volnoběžné otáčky) až po 150 MPa (při plně otevřené škrtící klapce), vysokotlaké palivové čerpadlo tak zbytečně neplýtvá výkonem motoru.

Ondřej Láník
Diskuze (63)
2. 1. 2006 19:05
Re: SAKRA, TO JE DISKUZE
Četl jsem to. :yes: :yes:
2. 1. 2006 18:05
SAKRA, TO JE DISKUZE
Vy nevíte, jak se má diskutovat na auto,cz? Já, poučen z vedlejšího článku těma zoufalcema, co by mi tak rádi upálili všechny prsty (ačkoliv neví, čím většinou píšu :-), teď teda napíšu nějakej solidní příspěvek. No, vlastně, proč solidní... tak jen příspěvek. Ale, nakonec, ať tu solidní a ještě k tomu příspěvky, píše někdo jinej, já napíšu, co si myslím o tý kukuřici nahoře. Tak především mě rozhodil ten motor... ten ti, brácho do tý tvý bazarový šunky nenamontujou ani Jarda s Bertoňákem... motor se poved´, bravo. Co s tou kastlí?... Ono... není jednoduché vyrobit takovéhle auto, když tu už Mazda léta dělá jednu malou dokonalost... Ovšem uvnitř to zmákli výborně. Jen bacha na nervozního spolujezdce, aby ti v zatáčce nepomáhal ruční brzdou... Takže brácho, sice na něj mít nikdy nebudeš. Onanovat nad ním však mužeš už dneska. Dobrej koník :yes: Myslím to auto.