Pontiac Solstice GXP: malá motorová revoluce
Americký Pontiac Soltice GXP, který se poprvé představí na Los Angeles Motor Show za několik dní, s sebou přiveze významnou novinku ve výrobním programu koncernu General Motors. Pod kapotou vrcholné verze roadsteru je totiž přeplňovaný zážehový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva. V rámci amerického General Motors jde o motor s nejvyšším měrným výkonem.
Pontial Soltice se v USA úspěšně prodává od loňského léta. V Los Angeles se v lednu představí výrazně silnější model GXP, který by měl být asi o 4000 až 5000 dolarů dražší než základní Soltice. Ten se přitom pohybuje v cenovém pásmu kolem 20000 USD. Na americký trh má GXP přijít letos v létě jako model 2007.
Výrobce slibuje, že bez ohledu na volbu převodového ústrojí (5st. manuální nebo 5st. automatická převodovka) bude Soltice GXP schopen zrychlovat z klidu na 96 km/h za méně než 5,5 s. GXP má proti základnímu modelu novou příď i záď, stálý převod 3,73, stabilizační systém, dvojité koncovky výfuků a nové doplňky a loga v interiéru.
Nejzajímavější na Soltice GXP je však motor. Celohliníkový koncernový dvoulitr (1998 cm3) s novým blokem GEN II, má čtyřventilovou techniku s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů, dva vyvažovací hřídele, elektronicky ovládanou škrtící klapku a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Jde současně o první motor s přímým vstřikem, který GM v USA nabízí.
Nejvyšší výkon měřený podle metodiky SAE činí 194 kW při 5300 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 353 Nm mezi 2000 a 5300 ot./min. Měrný výkon 97 kW/l je v měřítkách amerických automobilek dosud ojedinělou hodnotou. Výrobce v tiskové zprávě uvádí jako výhody použití přímého vstřiku práci s chudší směsí a vyšší kompresní poměr, jaké režimy bude sériový model skutečně používat však není ze zprávy zřejmé. Jasné je, že přímé vstřikování pracuje s railem, v němž je tlak měněn v závislosti na potřebě systému, takže se mění od 50 MPa (volnoběžné otáčky) až po 150 MPa (při plně otevřené škrtící klapce), vysokotlaké palivové čerpadlo tak zbytečně neplýtvá výkonem motoru.