Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé s novou Cuprou Born VZ. Sportovnější elektromobil umí zaujmout

Lukáš Volšický
Diskuze (84)

Španělé z Cupry to znovu zkouší se sportovní elektromobilitou. Svůj první elektromobil vybavili výkonnějším elektromotorem a pokročilejším podvozkem, aby byl výrazně rychlejší.

Na technické okresce nedaleko Barcelony se na plný plyn přesouvám mezi zatáčkami a ochutnávám, jak bude vypadat budoucnost koncernových sportovních hatchbacků. Po intenzivní akceleraci s pomocí masivního přívalu okamžitého točivého momentu nastává razantní brzdění a dynamický průjezd úzkou zatáčkou, kde nejmenší cupra těží z nízkého těžiště, za nějž vděčí vysokonapěťovému akumulátoru pod podlahou.

Když španělská Cupra v květnu 2021 konečně odhalila produkční verzi elektromobilu Born, vycházející z konceptu el-Born z roku 2019, automobiloví nadšenci se začali radovat. Po předcházejících zkušenostech se sportovními cuprami začali očekávat jeden z prvních koncernových elektrických hot hatchů, ale ten byl z hlediska zábavné sportovní jízdy spíše zklamáním. Je spíše odvážnějším derivátem elektrického Volkswagenu ID.3 pro elektromobilisty, co chtějí vystoupit z davu.

Cupra to s elektrickými sportovními modely však nevzdává a z původního bornu nově udělala sympatičtější řidičskou hračku, jež se snaží okouzlit výrazně větší sportovností. Nová Cupra Born VZ se oficiálně představila letos v únoru a spolu s významnější novinkou značky, prvním elektrickém SUV-kupé jménem Tavascan, konečně vyráží na evropské silnice. A výkonnější i rychlejší než základní varianta.

Video se připravuje ...

Nový silnější elektromotor

Nová sportovnější Cupra Born VZ si zachovala „řidičštější“ pohon zadních kol, ale automobilka se při zvyšování výkonu rozhodla nahradit původní elektromotor APP 310 silnější jednotkou z větších modelů. Ve sportovní verzi nejmenšího elektromobilu značky se tak nově objevuje výkonnější elektromotor APP 550, který je standardem volkswagenů ID.4, ID.5, ID.7 nebo ID.Buzz s prodlouženým rozvorem nebo Audi Q4 e-tron a české Škody Enyaq.

Ve všech těchto elektromobilech na modulární platformě MEB však tento elektromotor disponuje maximálním výkonem 210 kW, ale Cupra Born VZ má dalších 30 kW navíc. Ve výsledku tak nabízí až 240 kW (326 koní) a 545 newtonmetrů, díky nimž zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a vyvine maximální rychlost 200 km/h. Standardní Cupra Born přitom má jen 150 kW (204 koní) a 310 newtonmetrů. Silnější verze e-Boost pak má až 170 kW (231 koní) a zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy.

Na okreskách je příjemně dynamická

Elektrický hot hatch Cupra Born VZ se mi poprvé dostal do rukou pouze krátce během prvních jízd s novou Cuprou Tavascan, ale mohl jsem si jej krátce vyzkoušet na techničtější okresce u španělského Montserratu. I když sice nejsem příznivcem sportovních elektromobilů, protože až na výjimky mi nedávají smysl, protože u elektrických aut upřednostňuji dojezd, v pomalejších i rychlejších zatáčkách se mi opravdu líbila.

Sportovní elektromobily sice neumí okouzlit charakterem jako tradičnější spalovací hatchbacky s výkonnými benzinovými jednotkami, ale rychlost jim upřít nemůžete. Při krátké testovací jízdě jsem si užíval okamžitého přívalu masivního točivého momentu, díky němuž se Born VZ umí doslova teleportovat mezi zatáčkami a s pohonem zadních kol se pod plynem ochotně stáčí vstříc apexů. Při dynamickém tempu je současně potřeba ocenit i nízkého těžiště.

Tu nejzásadnější hmotnost totiž u elektromobilů najdete v nejnižší třetině vozu – zadní elektromotor je pod podlahou zavazadlového prostoru a vysokonapěťový lithium-ion akumulátor je pod podlahou kabiny. Oficiální tisková zpráva navíc uvádí, že Cupra Born VZ standardně disponuje vylepšeným a o malinko větším akumulátorem s využitelnou kapacitou 79 kWh (+2 kWh).

Na rychlonabíjecích stanicích typu DC jej můžete nabíjet výkonem až 185 kW z 10 na 80% kapacity jej v ideálních podmínkách nabijete za necelou půlhodinu. Maximální dojezd na jedno nabití je 599 kilometrů v režimu WLTP.

Vraťme se však ještě k jízdním vlastnostem. Nová Cupra Born VZ není charakteristická pouze výkonnějším elektromotorem, ale také pokročilejším podvozkem. Novinkou je přepracovaný adaptivní podvozek DCC Sport s tlumiči s optimalizovaným nastavením ventilů a pružinami s vylepšenou konstrukcí na zadní nápravě a vylepšení se dočkaly i příčné zkrutné stabilizátory. To je hlavní důvod, proč Cupra Born VZ je příjemně tuhá v zatáčkách, ale na běžných silnicích je méně komfortní než standardní varianty.

Sportovnější styling

Elektrická Cupra Born VZ se současně prodává se sportovnějším designem i výbavou. Snad nejzajímavějším prvkem jsou nová kola s malými aerodynamickými kryty, inspirovanými motorsportem. Exkluzivně pro Born VZ pak Cupra vytvořila i nový speciální odstín laku Dark Forest, který doplňuje černým lakem Midnight Black a charakteristickými bronzovými doplňky.

Ve sportovněji pojatém interiéru se nachází i nejmodernější koncernový infotainment MIB 4 s centrální 12,9“ centrální dotykovou obrazovkou, jež disponuje i individualizovatelnými rychlými předvolbami pro nejoblíbenější funkce. Po stažení horní lišty směrem dolu tak jednoduše můžete vypnout inteligentní asistent rychlosti (ISA) nebo třeba vedení jízdy v pruzích.

Dostupnost a cena v Česku

A kdy se na novou sportovnější Cupru Born VZ můžeme těšit v Česku? Oficiální český importér uvádí, že se u nás začne prodávat ve třetím čtvrtletí letošního roku 2024, ale první český ceník teprve zveřejní. I nadále tedy sledujte Auto.cz, protože vás o tom budeme informovat.

Lukáš Volšický
Diskuze (84)

Doporučujeme

1. 6. 2024 15:20
Re: Kdy už konečně v koncernu....
Otázka vkusu a potřeby. Já mám 2 auta s manuálem a jedno s automatem a asi je mi to jedno. Nicméně když stojíš ve městě v zácpě, jsi rád že máš automat, pak vyjedeš na okresku a nebaví tě to, přeješ si abys měl manuál... ;-)

Btw a k článku, co je sportovního na předělané iD.3? Vlastně nic. Cupra za mě nemusí vůbec existovat. Je o ničem, slouží jen k tahání více peněz z kapes bývalých kupců Seatu...
31. 5. 2024 17:05
Re: ???
https://www.automobile-catalog.com/…ioniq_5_awd.html#… Výkon U Ioniqu se drží a nepadá. Vybral jsi si špatný příklad.
Avatar - Mikesus
31. 5. 2024 11:21
Re: ???
Aha. Jsem se v tom zamotal, jak mokrous míchal jablka a hrušky a už jsem byl ztracen v tom, kdo co píše o čem a na co reaguje
31. 5. 2024 08:57
Re: ???
Text (jak cítíme motor v praxi - a jak mohu sám samozřejmě potvrdit) ke grafu od BMW z Vašeho odkazu. Ke grafu kde tedy křivku výkonu máme až do konce:

Příklad ilustruje rozdíl mezi točivým momentem a výkonem motoru. Pokud jako řidič vozu se spalovacím motorem budete dávat pozor na číselníky na displeji, uvidíte, že se zvyšujícími se otáčkami motoru (ot./min.) dosáhnete bodu, ve kterém je točivý moment na jeho maximum. Výkon motoru zároveň roste s rostoucími otáčkami motoru. Když má řidič pocit, že výkon motoru, výkon motoru, v poměru k otáčkám motoru klesá, zařadí vyšší rychlostní stupeň (to si dělá automat samozřejmě sám). Otáčky motoru pak klesnou a hra začíná znovu."

No a dále BMW třeba píše:

"Jinými slovy, maximálního točivého momentu je skutečně dosaženo při nízkých otáčkách elektromotoru. „A zůstává téměř konstantní, dokud nedosáhnete maximálního výkonu motoru,“ vysvětluje dále inženýr Griese. Odtud točivý moment klesá a výkon motoru zůstává konstantní. Jakmile je dosaženo bodu maximálního točivého momentu, vozidlo již nezrychluje rychleji. Expert BMW Griese to shrnuje následovně: „Při nízkých otáčkách motoru záleží na točivém momentu, při vysokých otáčkách na výkonu motoru.“

....to je co:)
31. 5. 2024 07:36
Re: ???
souhlas