Poprvé s novou Cuprou Born VZ. Sportovnější elektromobil umí zaujmout
Španělé z Cupry to znovu zkouší se sportovní elektromobilitou. Svůj první elektromobil vybavili výkonnějším elektromotorem a pokročilejším podvozkem, aby byl výrazně rychlejší.
Na technické okresce nedaleko Barcelony se na plný plyn přesouvám mezi zatáčkami a ochutnávám, jak bude vypadat budoucnost koncernových sportovních hatchbacků. Po intenzivní akceleraci s pomocí masivního přívalu okamžitého točivého momentu nastává razantní brzdění a dynamický průjezd úzkou zatáčkou, kde nejmenší cupra těží z nízkého těžiště, za nějž vděčí vysokonapěťovému akumulátoru pod podlahou.
Když španělská Cupra v květnu 2021 konečně odhalila produkční verzi elektromobilu Born, vycházející z konceptu el-Born z roku 2019, automobiloví nadšenci se začali radovat. Po předcházejících zkušenostech se sportovními cuprami začali očekávat jeden z prvních koncernových elektrických hot hatchů, ale ten byl z hlediska zábavné sportovní jízdy spíše zklamáním. Je spíše odvážnějším derivátem elektrického Volkswagenu ID.3 pro elektromobilisty, co chtějí vystoupit z davu.
Cupra to s elektrickými sportovními modely však nevzdává a z původního bornu nově udělala sympatičtější řidičskou hračku, jež se snaží okouzlit výrazně větší sportovností. Nová Cupra Born VZ se oficiálně představila letos v únoru a spolu s významnější novinkou značky, prvním elektrickém SUV-kupé jménem Tavascan, konečně vyráží na evropské silnice. A výkonnější i rychlejší než základní varianta.

Nový silnější elektromotor
Nová sportovnější Cupra Born VZ si zachovala „řidičštější“ pohon zadních kol, ale automobilka se při zvyšování výkonu rozhodla nahradit původní elektromotor APP 310 silnější jednotkou z větších modelů. Ve sportovní verzi nejmenšího elektromobilu značky se tak nově objevuje výkonnější elektromotor APP 550, který je standardem volkswagenů ID.4, ID.5, ID.7 nebo ID.Buzz s prodlouženým rozvorem nebo Audi Q4 e-tron a české Škody Enyaq.
Ve všech těchto elektromobilech na modulární platformě MEB však tento elektromotor disponuje maximálním výkonem 210 kW, ale Cupra Born VZ má dalších 30 kW navíc. Ve výsledku tak nabízí až 240 kW (326 koní) a 545 newtonmetrů, díky nimž zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a vyvine maximální rychlost 200 km/h. Standardní Cupra Born přitom má jen 150 kW (204 koní) a 310 newtonmetrů. Silnější verze e-Boost pak má až 170 kW (231 koní) a zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy.
Na okreskách je příjemně dynamická
Elektrický hot hatch Cupra Born VZ se mi poprvé dostal do rukou pouze krátce během prvních jízd s novou Cuprou Tavascan, ale mohl jsem si jej krátce vyzkoušet na techničtější okresce u španělského Montserratu. I když sice nejsem příznivcem sportovních elektromobilů, protože až na výjimky mi nedávají smysl, protože u elektrických aut upřednostňuji dojezd, v pomalejších i rychlejších zatáčkách se mi opravdu líbila.
Sportovní elektromobily sice neumí okouzlit charakterem jako tradičnější spalovací hatchbacky s výkonnými benzinovými jednotkami, ale rychlost jim upřít nemůžete. Při krátké testovací jízdě jsem si užíval okamžitého přívalu masivního točivého momentu, díky němuž se Born VZ umí doslova teleportovat mezi zatáčkami a s pohonem zadních kol se pod plynem ochotně stáčí vstříc apexů. Při dynamickém tempu je současně potřeba ocenit i nízkého těžiště.
Tu nejzásadnější hmotnost totiž u elektromobilů najdete v nejnižší třetině vozu – zadní elektromotor je pod podlahou zavazadlového prostoru a vysokonapěťový lithium-ion akumulátor je pod podlahou kabiny. Oficiální tisková zpráva navíc uvádí, že Cupra Born VZ standardně disponuje vylepšeným a o malinko větším akumulátorem s využitelnou kapacitou 79 kWh (+2 kWh).
Na rychlonabíjecích stanicích typu DC jej můžete nabíjet výkonem až 185 kW z 10 na 80% kapacity jej v ideálních podmínkách nabijete za necelou půlhodinu. Maximální dojezd na jedno nabití je 599 kilometrů v režimu WLTP.
Vraťme se však ještě k jízdním vlastnostem. Nová Cupra Born VZ není charakteristická pouze výkonnějším elektromotorem, ale také pokročilejším podvozkem. Novinkou je přepracovaný adaptivní podvozek DCC Sport s tlumiči s optimalizovaným nastavením ventilů a pružinami s vylepšenou konstrukcí na zadní nápravě a vylepšení se dočkaly i příčné zkrutné stabilizátory. To je hlavní důvod, proč Cupra Born VZ je příjemně tuhá v zatáčkách, ale na běžných silnicích je méně komfortní než standardní varianty.
Sportovnější styling
Elektrická Cupra Born VZ se současně prodává se sportovnějším designem i výbavou. Snad nejzajímavějším prvkem jsou nová kola s malými aerodynamickými kryty, inspirovanými motorsportem. Exkluzivně pro Born VZ pak Cupra vytvořila i nový speciální odstín laku Dark Forest, který doplňuje černým lakem Midnight Black a charakteristickými bronzovými doplňky.
Ve sportovněji pojatém interiéru se nachází i nejmodernější koncernový infotainment MIB 4 s centrální 12,9“ centrální dotykovou obrazovkou, jež disponuje i individualizovatelnými rychlými předvolbami pro nejoblíbenější funkce. Po stažení horní lišty směrem dolu tak jednoduše můžete vypnout inteligentní asistent rychlosti (ISA) nebo třeba vedení jízdy v pruzích.
Dostupnost a cena v Česku
A kdy se na novou sportovnější Cupru Born VZ můžeme těšit v Česku? Oficiální český importér uvádí, že se u nás začne prodávat ve třetím čtvrtletí letošního roku 2024, ale první český ceník teprve zveřejní. I nadále tedy sledujte Auto.cz, protože vás o tom budeme informovat.