Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mini Aceman
Mini Aceman
Mini Aceman
Mini Aceman
87 Fotogalerie

Poprvé za volantem nového Mini Aceman: Minikříženec na baterky

Michal Dokoupil

Elektrické mini ani v novém vydání nenabídne pětidveřový hatchback, místo toho se na baterky spolehne malý crossover Aceman. Novinku využívající zcela novou techniku jsme si již mohli projet v okolí Kodaně.

Uvedení nové, už čtvrté generace novodobého mini s sebou přineslo jednu zásadní změnu. Zatímco spalovací verze pokračují na dosavadní platformě, ze které vychází i větší clubman, elektrické mají zcela novou techniku. V nově založeném společném podniku Spotlight Automotive, kde polovinu drží BMW a druhou čínský Great Wall, se vyvíjí a vyrábí elektrické mini na nové, čistě bateriové platformě. Na rozdíl od spalovacího motoru je elektrická novinka pouze třídveřová. Mezeru v nabídce totiž vyplňuje módní crossover Aceman, který stojí na stejném základu.

Právě ten jsme si mohli poprvé projet po dánském ostrově Sjælland. Aceman velikostně stojí mezi třídvířkem a větším elektrickým countrymanem, jako jediný z těchto modelů ale zůstane čistě bateriový. S délkou 4079 mm je mezi crossovery opravdovým mini, je dokonce kratší než současná fabia (4107 mm). Zároveň je s 1514 mm mezi kříženci jeden z nejnižších, takže opravdu působí spíše jako hatchback.

Ne však jako nafouklá verze třídvířka, aceman si totiž zcela jinou přídí buduje vlastní identitu. Záměrem bylo, ať jdou od sebe všechny modely mini rozeznat z dálky nebo v noci, jak nám k tomu řekl polský šéfdesignér exteriérů mini Thomas Sycha. Autu to rozhodně sluší a pohledné je i zezadu. Zde je možné vybrat si ze dvou grafik svítilen, vedle typické britské vlajky je tu i konzervativnější varianta.

To uvnitř už se postupovalo jinak a palubní desku si aceman převzal z menšího hatchbacku beze změny. Hlavním prvkem je i zde velký kulatý displej uprostřed, využívající upravený software, který známe už z BMW. Přístrojový štít tu chybí, mini jej však nahrazuje průhledovým displejem. Ne zobrazovaným přímo na okno, ale na malé výsuvné sklíčko pod ním. Zůstalo i pár stylových tlačítek a ovladačů a spolu s povedeným softwarem je tahle paluba příjemným místem pro řízení.

Střídmý pašík

Prodlouženou platformu (2526 mm vs. 2606 mm) i techniku sdílí aceman s třídveřovým hatchbackem. Zákazníci tedy mají na výběr mezi bateriemi o kapacitě 38,5 kWh nebo 49,2 kWh a třemi výkonovými variantami motorů. Základem v E je 135 kW, střední SE má 160 kW a vrcholné JCW 190 kW, ve všech jsou poháněna pouze přední kola. Proti velmi těžkému třídvířku se 1615 až 1680 kg už aceman tolik nepřibral, dle varianty váží 1720 až 1825 kg.

Pro první jízdu v deštivém podzimním Dánsku jsme dostali k dispozici prostřední SE. Na tom jsme si mohli ověřit, že i přes vskutku kompaktní rozměry je předek kabiny velmi prostorný, a bez potíží jsme se usadili také ve druhé řadě. Ne že by nám zbývalo moc rezervy, ale zároveň to není ani pro vyššího dospělého člověka diskomfortní. Kufr zjevně nebyl prioritou, má totiž jen 300 litrů, tedy méně než ona zmíněná fabia (380 litrů).

Dynamika je se 160kW motorem velmi slušná, na stovku zrychluje za 7,1 sekundy a ani na mokré vozovce jsme neměli problémy se ztrátou trakce předních kol. Hravost typická pro značku zde však není tak výrazná. Stále má responzivnější řízení, než bychom u malého SUV čekali, ale zjevné je zaměření spíše na komfort, stejně jako u menšího hatchbacku. Odpovídá tomu podvozek, který není přehnaně měkký, ale zároveň na nerovnostech neposkakuje a nemlátí. Zas tolik zkušeností na kvalitních dánských cestách s velmi pomalým provozem jsme ale neměli možnost nabrat.

Také díky tomu jsme dosáhli hezké spotřeby jen 13,6 kWh/100 km, podobně nás ale překvapil i menší hatchback při testu v Česku. Ten si při klidné jízdě bral mezi 9 a 11 kWh, jen o něco těžší a méně aerodynamický aceman tedy nebude o moc horší. S větší baterií v městských podmínkách by tak auto mohlo být schopné dojezdu kolem 400 km. Jenže mu zůstalo také pomalé nabíjení menšího sourozence. Maximální výkon stejnosměrným proudem je pouze 95 kW pro větší baterii a 70 kW pro menší, do 80 % se tedy obě dobijou za půl hodiny, což je na tyto kapacity podprůměrná hodnota.

I přesto je ale Mini Aceman lákavou nabídkou, v Česku se totiž prodává s cenou od 845.000 Kč, což jej řadí mezi ty nejlevnější zvýšené elektromobily. Argumentem je také nízká spotřeba, a tedy velký dojezd a samozřejmě stylový design venku i uvnitř a určitá prémiovost značky. Konkurence v této velikosti není značná, podobnou cenou se chlubí třeba Volvo EX30 nebo Jeep Avenger a jeho sourozenci ze Stellantisu. Novinka od Mini má tedy rozhodně potenciál ubrat jim nějaké prodeje.

Video placeholder
Mini Aceman SE • Mini

Plusy

  • Pohledný design
  • Nízká spotřeba
  • Dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • Malý kufr
  • Pomalé nabíjení
Technické údaje Mini Aceman
 Aceman E Aceman SE Aceman JCW
Pohon přední, 1x PMSM přední, 1x PMSM přední, 1x PMSM
Maximální výkon (kW) 135160190
Maximální točivý moment (Nm)290330350
Převodovka 1° samočinná 1° samočinná 1° samočinná
Celková kapacita baterie (kWh) 38,549,249,2
Spotřeba dle WLTP (kWh/100 km) 14,1-14,7 14,0-14,7 16,0-16,4
Dojezd dle WLTP (km) 299-309 384-405 345-355
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) 11/70 11/95 11/95
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,97,16,4
Maximální rychlost (km/h) 160170200
Pohotovostní hmotnost (kg)172017851825
Rozměry d x š x v, rozvor (mm) 4079 x 1754 x 1514, 2606
Základní cena (Kč) 845 000954 2001 150 500