Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Střed volantu poprvé vyplnil znak stuttgartské automobilky
Porsche 356 B Cabrio S
Vlevo společný ukazatel teploty oleje a stavu paliva, uprostřed otáčkoměr a vpravo rychloměr
Porsche 356 B Cabrio S
29 Fotogalerie

Porsche 356 B Cabrio S: První sériovka geniálního konstruktéra

Auto Tip Klassik

Představený automobil byl dovezen z USA jako vrak, který byl u firmy Auto Štangl pečlivě renovován pro českého zákazníka. Ten vlastnil už roadster a chtěl ještě kabriolet, a proto si vybral Porsche 356 B Cabrio S.

Autor: Jindřich Lasík

Právě tohle Porsche je prvním sériovým automobilem a také prvním se jménem geniálního konstruktéra Ing. Ferdinanda Porsche a jeho syna Ferryho. Vyráběl se v letech 1949 až 1965 ve čtyřech verzích a z nich odvozených modifikacích.

Ale nevyjížděl vždy jen z Zuffenhausenu, prvních dvaapadesát kousků vzniklo v rakouském Gmündu. Sem bylo v roce 1944 přestěhováno designérské studio z bombardovaného Stuttgartu.

Úplně první dvoumístný roadster nesl sice označení 356, ale je znám spíš jako Porsche No1. Vůz nezapřel příbuznost s lidovým broukem, kterého stvořil právě Ferdinand Porsche. Společný měly mj. vzduchem chlazený zážehový čtyřválec boxer o objemu 1131 cm3 s výkonem 29 kW. Byl umístěný před zadní nápravou. Na trubkový rám byla upevněna hliníková karoserie. Z brouka pocházela také přední náprava, brzdy i převodovka.

Teprve na přelomu let 1949 a 1950 se výroba vrátila do Zuffenhausenu. Řada 356, už s motorem vzadu, se postupně rozrůstala a vedle kupé se objevil také roadster a kabriolet. Víte, jak se tyto modely lišily? Roadster měl chromovaný okenní rám a jinou kapličku přístrojů. Kabriolet má rovnou přístrojovou desku. Všechny vozy 356 měly nezávisle zavěšená kola odpružená příčnými zkrutnými tyčemi a kapalinové tlumiče.

Porsche 356 v provedení kabriolet a roadster, označovaná jako speedster, si získala velikou oblibu především v jižních státech USA. Porsche 356 Speedster měl velice oblíbený i původem Vašek Polák z Prahy, který si po vynuceném útěku před komunistickým režimem v Kalifornii otevřel v roce 1959 vlastní zastoupení Porsche. Časem se z něho stal největší obchodník s automobily Porsche na jižním pobřeží USA, a vedl dokonce i úspěšnou závodní stáj nejen s neskutečně rychlými Porsche 911 RSR, ale i s několika vozy Porsche 917. Většinu motorů závodních porsche ladil právě sám šéf závodní stáje Vašek Polák. Dnes je jeho oblíbený speedster vystaven v Automuseu PROTOTYP v Hamburku.

Zájem o otevřená Porsche 356 byl v Americe tak veliký, že na to tovární výroba v Zuffenhausenu nestačila. Přímo ve Stuttgartu proto vypomáhala s výrobou karosárna Reutter, která vyráběla karoserie Coupé i Cabrio. Část vozů vyráběla i osnabrücká, na kabriolety vyhlášená karosárna Wilhelm Karmann GmbH.

Video placeholder
2018 Porsche 356 Speedster Homage • Historics Auctions

Kuriozitou je, že Karmann nakonec vyráběl mnohem více karoserií Porsche 356 kabriolet, než mohla domovská továrna Porsche prodat, a tak některé vozy byly ještě na výrobní lince osazeny pevně přivařenou střechou „hardtop“ a prodávaly se jako kupé.

Tyto vozy se vyznačují částečně prodlouženou zadní částí střechy oproti sériovým kupé. Velmi málo je ale známo, že 347 kabrioletů počátkem padesátých let, z nichž prvních šestnáct bylo ještě s hliníkovou karoserií, vyrobila původně také drážďanská karosárna Gläser. Ta se musela po vzniku socialistického, „východního“ Německa v roce 1951 přestěhovat do západoněmeckého Weidenu, kde ji právě smlouva s automobilkou Porsche na výrobu karoserií udržela při životě.

Model 356 B, vyráběný v letech 1959 až 1963, se vyznačuje novou přední částí, včetně blatníků, jinak tvarovanými a výše posazenými předními světly a pro lepší aerodynamiku ukrytými pod sklem. Nové nárazníky jsou také trochu výše kvůli lepšímu přívodu vzduchu k větším bubnovým brzdám. Ze stejného důvodu se zvětšila také kola.

Premiéru si odbyl na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1959. Tříramenný dřevěný volant dostal zapuštěný střed poprvé se znakem Porsche. Pravé dřevo na jeho věnci nahradil bohužel plast. Vylepšený podvozek se mohl pyšnit hliníkovými brzdovými bubny. Z nabídky zmizel základní, 1,3litrový boxer, nahrazený zvětšeným objemem na 1582 cm3. Dodával se ve dvou výkonových variantách – 44 kW (60 k) a 55 kW (75 k) jako verze S. Silnější provedení dosahovalo rychlosti 175 km/h a na sto kilometrů spotřebovalo jedenáct litrů benzinu. V roce 1960 se objevila ještě nejvýkonnější verze s 66 kW (90 k), která získala kotoučové brzdy vlastní výroby.

Zajímavostí je Porsche 356 Carrera Abarth, společné dílo Ferryho Porsche a Carla Abartha. Autorem hliníkové karoserie byl Franco Scaglione, mj. autor karoserií Ferrari. Bylo vyrobeno pouze dvacet kusů pro sportovní účely, nejdříve s motorem 1,6 litru, později dvoulitrem 2xOHC. Pro sportovně laděné řidiče byla určena verze 2000 GS Carrera 2 se vzduchem chlazeným čtyřválcem se suchou klikovou skříní a ventilovým rozvodem 2xOHC. Objem byl zvýšen na 1966 cm3 a výkon na 96 kW (130 k) při 6200 otáčkách za minutu. S hmotností pod jednou tunou dokázal jet 200 km/h.

Porsche 356 B se řadí mezi nejoceňovanější a u sběratelů nejžádanější, poslední typ 356 C znamenal už přechod k typu 911, jenž si charakteristické znaky dochoval do dnešních dnů. Celkem bylo vyrobeno přes 77 tisíc modelů 356 všech řad i derivátů.

Pravděpodobně prvním majitelem Porsche 356 v tehdejším Československu byl již počátkem šedesátých let známý výtvarník a celoživotní milovník vozů Porsche, Theodor Pištěk. Dnes je odhadem v ČR okolo třiceti automobilů Porsche 356 všech modelových řad a další vozy i přes jejich současné, astronomické ceny si fandové značky stále přivážejí.

Technické údaje Porsche 356 B Cabrio S
Motorvzduchem chlazený zážehový plochý čtyřválec s protilehlými písty (boxer)
Objem 1582 cm3
Vrtání 82,5 mm, zdvih 74 mm 
Výkon55 kW (75 k) při 5000/min
Točivý moment 119 Nm při 5000/min 
Převodovkačtyřstupňová synchronní 
Pohon zadních kol 
Podvozekvšechna kola nezávisle zavěšena a odpružená příčnými zkrutnými tyčemi, kapalinové tlumiče
Brzdy vpředu/vzadu bubnové/bubnové 
Pneumatiky 165 R15 
Kola 4 ½ J x 15 
Rozvor 2100 mm 
Rozchod vpředu/vzadu 1306/1272 mm 
Vnější rozměry4010 x 1670 x 1330 mm 
Pohotovostní hmotnost 880 kg
Největší rychlost175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 15 s
Spotřeba asi 11 l/100 l/100 km
Cena po renovaci3 300 000 Kč, ve své době zhruba 14 000 marek