Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche 911
Porsche 911
Porsche 911
Porsche 911
30 Fotogalerie

Porsche 911 Carrera 2.7 RS: Devětsetjedenáctka za 25 milionů korun

Aleš Dragoun
Staré Porsche 911 je klasikou, obzvlášť tehdy, pokud jde o první Carreru RS. Její ceny rostou do nadoblačných výšin.

Ti, kdo si Carreru 2.7 RS v první polovině 70. let koupili a od té doby ji mají v garáži, občas vyjedou a pečují o ni, si mohou mnout ruce. Stala se kultem a legendou, současní sběratelé nejvíce vyhledávají právě ji. Porsche dominovalo s 917 závodům sportovních prototypů v Evropě (včetně Le Mans) a později i za oceánem, stavělo ale i menší stroje po vrchy, v rallye uspělo s devětsetjedenáctkami. Také Carrera má závodní rodokmen, i když ve skutečnosti vycházela z 911 S. Ale šlo zároveň o homologační speciál...

Světu se představila poprvé na autosalonu v Paříži 1972. V zádi se ukrýval nepřeplňovaný plochý šestiválec 2687 cm3 s rozvodem OHC, pochopitelně vzduchem chlazený, o výkonu 155 kW (210 koní). K němu mu dopomohlo i mechanické vstřikování od Bosche. Pětistupňová převodovka představovala samozřejmost. Porsche používalo u podvozku s rozvorem 2,27 m tradičně odpružení torzními tyčemi, vpředu byly vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena, příčné zkrutné stabilizátory pak na obou nápravách. Carrery samozřejmě nepřišly o čtveřici kotoučových brzd, ty se při maximální rychlosti 240 km/h zatraceně hodily.

„Rennsport“ (význam zkratky RS) vznikal ve dvou verzích, Sport (či v anglicky mluvících zemích Lightweight) oholený na kost sloužil pro závody, Touring byl silniční variantou s čalouněním a dalšími prvky nutnými k použití v běžném provozu, některé kusy měly i klimatizaci! Když prototyp poprvé spatřili obchodníci Porsche, prohlásili, že pět stovek aut se zákazníkům prostě neprodá. Že to byl nesmysl, to dnes víme, šéf závodního oddělení Ernst Fuhrmann měl pravdu. po autech se jen zaprášilo a šťastní majitelé posílali do Zuffenhausenu dopisy plné superlativů. První sérii záhy následovaly další dvě, aby se poptávku podařilo uspokojit. Nejvíce jich bylo bílých s červenobílými nápisy na bocích.

Atypicky oranžový exemplář s číslem podvozku 9113601018, motoru 6630992 a převodovky 7831000 má za sebou bohatý život a na prvních Carrerách RS je obecně zkrátka něco zvláštního. Výraznou barvu pojmenovalo Porsche ve svém katalogu jako „signální žlutou“ (Signal Yellow) a je dost vzácná. V interiéru najdeme sportovní sedačky a originální autorádio Becker Mexico Olympia s přehrávačem kazet, oranžový skvost má i elektricky posuvnou střechu. Nechybí dokumentace, rezervní kolo, sada nářadí a manuály v němčině včetně modrých a hnědých obalů...

Auto koupil obchodník s historickými závodními Porsche Kevin Jeanette v Japonsku pro Lee Giannoneho v roce 2005 (smlouva v japonštině se dochovala rovněž). Přestříkané na bílo nebylo zrovna v nejpůvodnějším stavu, navíc potřebovalo renovaci. Bylo tak kompletně rozebráno do šroubku a chybějící nebo unavené díly nahrazeny jinými, originálními, sháněly se všude po světě. A to samozřejmě dlouho trvalo. Třeba volant se podařilo objednat v Británii, jiné díly přišly z Austrálie, další z Nizozemí, většinou se jednalo o tzv. „bižuterii“, tedy znaky. Rozebíraly se a čistily dokonce i kabelové svazky podle standardů samotné automobilky, neboť právě takové detaily, které nejsou na první pohled patrné, svědčí i pečlivé práci. Tohle všechno se dělo u Gunner Racing, kteří umějí vrátit život i devětsetsedmnáctkám, za přispění Jeanetta i Giannoneho. Největší problém byl s montáží skel, lakování představovalo hračku.

Carrera poté získala hlavní cenu na Porsche Parade 2008 v Charlotte (Severní Karolína), její znovuvzkříšení tedy trvalo takřka čtyři roky. Auto na přehlídku oba muži přivezli z West Palm Beach na podvalníku, ale nikdy předtím jej neřídili, prostě to nestihli. Naštěstí se nutná předváděcí jízda povedla bez problémů. Navíc se skvost krátce po akci podařilo prodat do Kalifornie, samozřejmě určitě se ziskem. Bývalý majitel jej také občas používal k vyjížďkám.

911 Carrera RS 2.7 je aktuálně ve špičkové kondici, což potvrdil expert na Porsche Dirk Layer. Není tedy divu, že aukční síň RM Sotheby's v jejím případě stanovila cenu v rozmezí od 900 tisíc do milionu amerických dolarů (22,2-24,7 milionu korun). Jeden z nejkrásnějších dochovaných exemplářů nabídla v aukci Driven by Disruption v New Yorku 10. prosince. Je stratosférická částka problémem? Evidentně není, oranžový kousek se nakonec prodal za 918.500 dolarů (22,7 milionu korun). Milionovou metu v americké měně však nepřekročil.