Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 GT3

Pavel Tilšer
Automobilka Porsche připravila pro automobilové nadšence opravdu výjimečný vůz. Od sériového modelu 911 se GT3 liší přepracovanou zadní částí, bočními prahy, zadním pevným aerodynamickým křídlem, červenými brzdami a 18" palcovými koly.

Na přední nápravě najdeme standardně pneumatiky s rozměrem 225/30 ZR 18, zadní kola jsou obuta do nízkoprofilových pneumatik o velikosti 285/30 ZR 18. Automobil akceleruje z 0-100 km/h za 4,8 sekundy a po 15,8 sekundách již dosahuje rychlosti 200 km/h. Maximální rychlost tohoto vozu je 302 km/h!

Srdcem tohoto výjimečného vozu je vodou chlazený šestiválec s protilehlými válci o objemu 3,6 litru, který technicky vychází z motoru použitého v závodním voze 911 GT1, který vyhrál závod v Le Mans. Jednotka dosahuje maximálního výkonu 265 kW (360 koní) při 7200 ot./min.. Točivý moment dosahuje svého maxima 370 Nm při 5000 ot./min. Kombinovaná spotřeba činí 12,9 litru na 100 kilometrů, což je o 0,9 litru méně, než byla spotřeba přímého předchůdce, modelu Carrera RS. Tento motor byl vybrán pro svou spolehlivost při nejvyšším zatížení při závodech a proto bude dostatečně spolehlivý i v normálním provozu. Špičkových technologií bylo použito i při výrobě. Kliková hřídel je v místech, kde jsou ukotvený kliky válců vyrobeny z titanu. Válce byly vyrobeny speciální technologií, aby vydržely namáhání při vysokých otáčkách (motor GT3 může "točit" až 9000 ot./min!).

O přenos výkonu se stará šestistupňová manuální převodovka, která byla vyvinuta z převodovky používané v závodních vozech GT2. Převodové poměry této převodovky, která bude vyhrazena pouze pro model GT3 jsou navrhnuty tak, aby odpovídaly výkonu motoru a automobilu.

Brzdový systém je stejný jako u 911 Carrera, pouze některé prvky musely být přizpůsobeny vyššímu výkonu verze GT3. Systém ABS zůstal nezměněn. V porovnání s Carrerou jsou čtyřpístkové hliníkové třmeny na přední a zadní nápravě větší a mohutnější. Přední a zadní kotouče mají průměr 330 mm (Carrera 318 mm vpředu, 299 vzadu). Kotouče jsou také o 4 mm širší vpředu i vzadu. Výsledkem těchto změn je kratší brzdná dráha než u Porsche 911 Turbo.

Sériová sedadla z 911 nahradila v modelu GT3 kůží potažená sedadla s kostrou vyrobenou z plastu, která zaručují dobré držení těla při jízdě a usnadňují nástup i výstup z vozu. Sedadla nové generace ušetřila okolo 20 kg z celkové hmotnosti. Zadní sedadla jsou podobné konstrukce a snížily hmotnost o dalších 8 kilogramů. Interiér je jinak sejný jako v modelu 911.

Nové Porsche GT3 bude také možno zakoupit ve verzi Clubsport, která má sloužit jako základ pro závodní verzi. Je určena lidem, kteří chtějí závodit, aniž by museli upravovat svůj vůz podle oficiálních předpisů. Asi nejviditelnější změnou je ochranný rám uvnitř vozu a změna zadních tlumičů, které nejsou upevněny do karosérie, ale přímo do rámu, což omezuje deformaci karosérie při závodech.

Technické údaje
Objem motoru3600
Nejvyšší výkon265/7200
Nejvyšší kroutící moment370/5000
Nejvyšší rychlost302
Zrychlení 0-100 km/h4,8
Zrychlení 0-160 km/h10,2
Zrychlení 0-200 km/h15,8
Spotřeba
Město20,1
Mimo město8,9
Kombinovaná12,9
Rozměry a hmotnosti
Délka4430
Šířka1765
Výška1270
Rozvor2350
Rozchod vpředu/vzadu1475/1495
Pohotovostní hmotnost1350
Objem nádrže90
Rozměr pneu p/z225/40 ZR18/285/30 ZR18

Pavel Tilšer