Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 918 RSR: Závodní laboratoř s hybridním pohonem

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 10. 1. 2011 • 07:19
49
3
Zobrazit náhledy (49)
Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche Porsche
Porsche si pro Detroit připravilo velkolepý návrat konceptu 918 Spyder. Po loňském civilním provedení ze Ženevy je zde ostrá závodní verze RSR. Se střechou.

Porsche 918 RSR je evolucí hned dvou loňských projektů automobilky Porsche. Supersportovní kupé ve válečných barvách totiž spojuje prvky z loňského konceptu 918 Spyder a závodního Porsche 911 GT3 R Hybrid, které má za sebou nasazení v podniku 24 hodin Nürburgringu a účastnilo se i závodů v American Le Mans Series (ALMS) v USA a ILMC v Číně.

Konstrukce Porsche 918 RSR má, stejně jako v případě loňského konceptu, závodní původ. Podvozek tvoří skořepina z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP – carbon-fibre reinforced plastic) kterou doplňují hliník a hořčík.

Před zadní nápravou podélně uložený vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním paliva je dalším vývojovým stupněm úspěšného 3,4litrového agregátu ze závodního RS Spyder pro třídu LMP2. V Porsche 918 RSR tato pohonná jednotka disponuje výkonem 414 kW (563 k) při 10.300 min-1. Síla motoru je přenášena na zadní kola prostřednictvím šestistupňové převodovky, k jejímuž ovládání slouží pádla pod volantem.

Další části hybridního pohonného systému vycházejí z Porsche 911 GT3 R Hybrid a představují je dva elektromotory umístěné vpředu. Každý z nich disponuje výkonem 75 kW (102 k), společně tedy 150 kW (204 k). Podle tiskových materiálů je maximální celkový výkon 564 kW (767 k).

Stejně jako v 911 GT3 R Hybrid je i 918 RSR vybaveno setrvačníkem, který vyrábí elektřinu namísto konvečních akumulátorů. Setrvačníkový generátor je umístěn vedle řidiče a je zdrojem energie pro zmíněnou dvojici elektrických pohonných jednotek. Jedná se v podstatě také o elektromotor, jehož rotor dosahuje maximálních otáček až 36.000 min-1. Právě v tomto pohybu se potřebná energie uchovává v mechanické podobě.

Jakmile se řidič dotkne brzdového pedálu, z obou elektromotorů se stanou generátory a v nich vzniklá elektřina roztáčí setrvačník. Pro akceleraci nebo předjížděcí manévr může jezdec tuto kinetickou energii využít pro zvýšení dynamiky. V závislosti na jízdních podmínkách je navíc energie pro elektromotory variabilně rozdělována mezi pravé a levé kolo. K dispozici je vždy po dobu 6 až 8 sekund pro každý cyklus.

Design Porsche 918 RSR vychází z loňského konceptu 918 Spyder, ale přináší i řadu nových prvků. Přeměna otevřené karoserie na uzavřenou s sebou přinesla například nový způsob otevírání dveří směrem dopředu a nahoru. Přední partie nyní díky spoilerům a výdechům nad předními koly působí agresivnějším dojmem. Na zádi zaujme rozměrné přítlačné křídlo a především ventilátor ve středu krytu motoru, který odkazuje na vzduchem chlazené dvanáctiválcové Porsche 917.

Barevné provedení karoserie taky vychází z Porsche 911 GT3 R Hybrid. Připomínají je především oranžové pruhy na karoserii nebo stejnou barvou lakované brzdové třmeny ukryté za 19palcovými koly uchycenými centrální maticí.

Speciálně pro 918 RSR byl namíchán nový lak světle modrý lak karoserie. Ten ve spojení s oranžovými doplňky lehce připomíná populární barvy týmu Gulf, který využíval například i Porsche 908 nebo 917.

Interiér Porsche 918 RSR je na půl cesty mezi současnými supersporty a čistokrevnými závodními vozy. Sedadlo řidiče je čalouněno hnědou kůží, která je i na většině palubní desky a částech obložení dveří. Před řidičem jsou umístěny dva displeje a všechny ovládací prvky jsou soustředěny na volantu a vysoké středové konzole.

Porsche 918 RSR připomíná důležitý úspěch v závodní historii značky. Prostřednictvím svého startovního čísla 22 odkazuje na v pořadí druhé celkové vítězství Porsche v závodě 24 hodin Le Mans. V roce 1971 neslo startovní číslo 22 Porsche 917, s nímž dvojice Gijs van Lennep a Dr. Helmut Marko kromě celkového vítězství vytvořili doposud nepřekonaný rekord. Během čtyřiadvaceti hodin ujeli průměrnou rychlostí 222,304 km/h celkem 397 kol, což je přesně 5335,313 km.

Navíc ve stejném roce Jackie Olivier s Porsche 917 v barvách týmu Gulf zajel nejrychlejší kolo závodu neuvěřitelnou průměrnou rychlostí 244 km/h. K nezapomenutelným okamžikům Le Mans z roku 1971 patří i maximální rychlost 386 km/h, které dosáhlo Porsche 917 se startovním číslem 21 posádky Elford/Larrousse.

Témata
14. 1. 2011 13:34
Divná věc
Porsche 918 Spyder bylo nádherné, dokonalé, skvělé, jediný hybrid, který bych chtěl. P918 RSR je v podstatě totožné auto, lišící se jenom střechou, bočním okýnkem a křídlem, ale...mě se prostě s tou oblou střechou nelíbí. Asi je to tou linií bočního okna, které bylo u Spyderu lichoběžníkové,kdežto v RSR má, dnes buhvíproč, populární tvar okna pilotní kabiny v letadle. Možná i tím, že se dveře Spyderu zdají být víc klínovité. Prostě, díky za to,že ten závoďák vznikl, gulfovská modro-orandžová je super, ale něco tomu chybí (nebo přebývá). Škoda.
Avatar - 125S
10. 1. 2011 19:56
Re: Dokonalost!
Musim jen souhlasit, je to opravdu krasavec :yes:
Avatar - kosmonaut
10. 1. 2011 17:08
Dokonalost!
Fantasticky krásný vůz v nejlepších možných barvách. Ač to nebylo možné, Porsche se překonalo, vzhled je natolik famózní, že v mých očích překonává i SLS, či Z8. Že by vizuální vrchol sezóny již v první půli ledna? Téměř určitě :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku