Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 918 Spyder: Hybridní supersport jde do výroby

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Dozorčí rada automobilky Porsche dnes schválila projekt malosériově vyráběného hybridního sportovního vozu, který bude vycházet ze studie, představené letos v Ženevě. První zákazníci si Porsche 918 odvezou v roce 2014.

Porsche v uplynulých letech pilně pracovalo na vývoji hybridních pohonných ústrojí. Letos v Ženevě představilo celkem tři vozy s tímto druhem pohonu. Kromě hybridních verzí závodní 911 GT3 R a nové generace Cayenne S se na stánku objevil i stříbrný prototyp supersportu s kódem 918.

Výrobu malé série tohoto vozidla schválila 28. července 2010 dozorčí rada automobilky. Start je naplánován na rok 2014. Nástupce Carrery GT se má prodávat za podobnou cenu (cca 450 tisíc Euro).

Na začátku týdne Porsche potvrdilo, že příští rok se hybridní hnací ústrojí z Cayenne S Hybrid dostane také do hybridní Panamery. V roce 2011 mají být vyrobeny i tři prototypy čistě elektrických Boxsterů.

Závodní geny ženevské studie

Dvoumístný roadster, představený letos v březnu v Ženevě, je poháněn zážehovým vidlicovým osmiválcem umístěným uprostřed. Ten nabízí výkon přes 368 kW (500 k) v 9200 min-1. Spalovací motor je dalším vývojem úspěšného 3,4litrového agregátu ze závodní placky RS Spyder, úspěšné zejména za oceánem v sérii ALMS, ale také ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Je umístěn před zadní nápravou. Součástí hybridního systému jsou i elektromotory. Jeden je u přední a druhý u zadní nápravy a celkem poskytují maximální výkon 160 kW (218 k).

Točivý moment se přenáší na zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe). Ta se stará o přenos síly jak zážehového, tak i zadního elektrického motoru. Ten přední využívá pevného převodového poměru.

Porsche 918 Spyder je plug-in hybrid, jeho kapalinou chlazené lithium-iontové baterie tedy lze dobíjet přímo z běžné elektrické sítě. Nacházejí se za sedadly obou pasažérů. Akumulátory ale získávají dodatečnou energii i při brzdění vozu. Při prudké akceleraci přijde vhod.

Velmi úsporný supersport

Tlačítka na volantu umožňují řidiči vybrat si mezi čtyřmi jízdními režimy.

E-Drive slouží pro provoz pouze na elektřinu až do vzdálenosti 25 km.

Hybridní mód využívá síly obou druhů motorů flexibilně v závislosti na podmínkách, od úsporné jízdy až po důraz na vysoký výkon.

Sport Hybrid se používá tehdy, když si chce posádka užít rychlosti. Opět jsou v činnosti oba systémy pohonu, ale co nejvíce točivého momentu jde na zadní nápravu.

Nakonec je tu Race Hybrid. Zde je pochopitelně vše zaměřeno na takřka závodní nasazení. Při předjíždění lze stisknout tlačítko E-Boost, které přidá potřebný výkon nashromážděný v bateriích.

Porsche 918 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,2 s a dosahuje největší rychlosti 320 km/h. Na Nordschleife zajel tento vůz čas pod 7:30 min. Byl tedy rychlejší než dnes již legendární Porsche Carrera GT! Jenže, automobil umí být i úsporný, kombinovaná spotřeba 3 l/100 km hovoří jasnou řečí. Je však potřeba dodat, že nízká hodnota je dána využitím kapacity akumulátorů a nečinností osmiválce po většinu evropského jízdního cyklu, v němž se spotřeba měří.

Karbon, hliník, hořčík

Konstrukce má závodní původ. Podvozek tvoří skořepina z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFP – carbon-fibre reinforced plastic) kterou doplňují hliník a hořčík. Celek je nejen velmi tuhý, ale díky využití lehkých materiálů váží automobil méně než 1490 kg.

Tvarem připomíná jak poměrně nedávno v omezené sérii vyrobenou Carreru GT, tak i současný RS Spyder. Můžeme v něm najít ale také odkazy na minulost, například na legendární Porsche 917. Pro stuttgartského výrobce je typická variabilní aerodynamika, zadní spoiler je nastavitelný. Ochranné oblouky za opěrkami hlavy obou cestujících přecházejí do kapoty motoru, ve které najdeme nasávací otvory.

Jako chameleon

V interiéru, či spíše v kokpitu, jsou nejen dvě anatomická sedadla, ale také například trojice kruhových přístrojů před řidičem, rychloměr, otáčkoměr a ukazatel stavu paliva a baterií. Jejich design nezapře inspiraci šedesátými léty 20. století. Budíky umí navíc měnit barvu od zelené po červenou v závislosti na nastaveném jízdním režimu.

Středová konzola se zvedá směrem do palubní desky. Většina na ní umístěných ovladačů je dotykových, další tlačítka jsou přímo na volantu, pilot je tak má plně k dispozici.

Na závěr se zmiňme o funkci Range Manager. Aktivuje se na centrálním displeji a používá mapy z navigace. Informuje také o zbývajícím dojezdu vozu, a to jak při úsporné jízdě, tak i využití výkonového potenciálu. Rovněž uvádí, zda je možné určitého cíle zejména ve velkých městech dosáhnout pouze na elektrický pohon, zejména ve velkých městech. Samozřejmostí je zprostředkování informací o dobíjecích stanicích v okolí místa, kde se vůz právě nachází.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
30. 7. 2010 00:15
Re: 2014?
Šetřit si měl začít v r. 1786 :-! >:D
Avatar - Sosa
29. 7. 2010 15:48
hmotnost
dizajnovo je to na jednicku, no navrhol by som aj lightovu verziu kde by bol iba ten V8, sa stavim ze vaha by sla dole aj o 200kg a na tom tazkom kvazi hybridnoelektrickom tzv. supersporte sa mozu vyvazat eurouradnici a tesit sa z toho ze vdaka baterkam maju nejaku papierovu laboratornu superspotrebu a zrychlenie o 0,3s lepsie, podla mna 200kg v zatackach je vacsi rozdeiel nez nejaka polsekunda na zrychleni
29. 7. 2010 08:42
Re: elektro
Kdo to chce ? Pomatenci v EU...
Avatar - Pekelná Micinka
29. 7. 2010 00:02
Re: dotykové ovladače
Představ si v tom Homera Simpsona... ;-) >:D
28. 7. 2010 21:16
Premrhaná šanca
Keby to auto stálo menej ako polovicu a vypustia ho tento rok, povedal by som Bomba! Takto je to len koncept auta, ktoré možno ani nebude uvedené, alebo bude hneď rozobrané skupinou prevaŽne arabských zberateľov. Ja osobne od Porsche chcem dôstojný superšport, ktorý mám možnosť niekedy aj na tej ceste vidieť a nemusí to byť už trochu otrepaná téma 911. Nuž škoda teda... ;-\