Porsche Panamera: Světová premiéra v Šanghaji (kompletní informace, nové fotografie, plakaty)
Německá automobilka zveřejnila první fotografii loni v září, od té doby Panameru postupně odhalovala včetně technických údajů a německých cen. V Šanghaji, kde probíhá autosalon od 19. do 28. dubna, ji odborná i laická veřejnost může spatřit poprvé na živo.
Technika
Panamera má pod kapotou podélně uložené velkoobjemové osmiválce s přímým vstřikováním paliva. Mají objem 4806 cm3, základní nepřeplňovaná verze poskytuje 294 kW (400 k), točivý moment má hodnotu 500 Nm. Přeplňovaná verze má o 100 koní a 200 Nm více, tedy 368 kW a 700 Nm. Jak atmosférický, tak přeplňovaný motor splňují emisní normu Euro 5.
Základní Panamera S má jako jediná verze přímo řazenou převodovku, stejně jako ostatní varianty bude ovšem v nabídce i s dvouspojkovou převodovku PDK. Ta je standardně vybavena také systémem samočinného vypínání a startování motoru (Auto Start Stop). K dispozici je také pohon všech kol pro Panameru 4S.
Podvozek
Panamera má velkorysý rozvor 2,92 m. Přední náprava využívá osvědčenou lichoběžníkovou konstrukci s pomocným rámem, zadní je víceprvková.
Vpředu jsou pružicí a tlumicí jednotky integrovány do jednoho celku, vzadu jsou naopak odděleny. V základním režimu je Panamera pohodlným cestovním automobilem, stiskem tlačítka adaptivních tlumičů PASM se komfortní charakter podvozku mění ve sportovní. Variabilní charakteristiku mají také jednotky vzduchového odpružení (standard pro Panameru Turbo, v ostatních modelech za příplatek), které v případě potřeby zařazují do systému další přídavný pružící objem stlačeného vzduchu. Elektronická stabilizace integruje také funkci zadního řízeného nápravového diferenciálu.
Karoserie
Panamera bude konkurovat jak supersportovním, tak i luxusním sedanům. Můžeme ji tedy zařadit po bok Maserati Quattroporte i Mercedesu třídy S. Délka ovšem odpovídá svými 4,97 m největším zástupcům vyšší střední třídy (Chrysler 300C dokonce přesahuje pětimetrovou hranici). Královskou šířkou 1,93 m pak ovšem všechny konkurenty překonává. Výška činí necelých 1,43 m.
Porsche Panamera - srovnání rozměrů s luxusní konkurencí | ||||||
Značka | Porsche | Bentley | Maserati | |||
Model | Panamera | Continental Flying Spur | Quattroporte | |||
Délka [mm] | 4970 | 5290 | 5097 | |||
Šířka [mm] | 1931 | 1976 | 1895 | |||
Výška [mm] | 1418 | 1475 | 1438 | |||
Rozvor [mm] | 2920 | 3065 | 3064 |
Otázkou je, jaký druh karoserie vlastně Panamera představuje. Čtyřdveřová kupé podle mnohých neexistují (kupé má přece jen jeden pár dveří?), novinka od Porsche má navíc výklopnou zadní stěnu, takže není ani klasickým sedanem...
Při konstrukci karoserie se uplatnily vysokopevnostní ocelové plechy použité na bezpečnostní skelet, povrchové díly jsou z hliníku, dveře mají nosný rám ze stejného materiálu, okenní rámy jsou pak z hořčíkové slitiny. Díky využití těchto lehkých materiálů činí pohotovostní hmotnost základní Panamery S jen 1770 kg.
Doporučujeme |
Porsche Panamera: Velká fotogalerie, oficiální informace, plakáty |
Porsche Panamera: Technika nového liftbacku podrobněji |
Porsche Panamera: Interiér, bližší technické údaje a německé ceny |
Vůz má zcela zakrytovanou podlahu včetně tunelu hnacího hřídele, zavěšení kol a výfukové soustavy. To snižuje vztlak na nápravách, zlepšuje aerodynamické vlastnosti celého vozu a přispívá k nižší spotřebě paliva. Součinitel odporu vzduchu se ustálil na hodnotě 0,29. Nejvíce viditelným prvkem propracované aerodynamiky Panamery je zadní přítlačné křídlo verze Turbo se samočinným vysouváním v závislosti na aktuální potřebě dynamicky generovaného přítlaku.
Interiér
Panamera je pouze čtyřmístná, vpředu i vzadu jsou samostatná sedadla. Všechna mohou být vyhřívaná, elektricky seřiditelná a ventilovaná. Po celé délce vnitřního prostoru vozu se táhne středová konzola, která od sebe jednotlivé cestující odděluje. V prostoru mezi předními sedadly je vyvýšená, takže řadicí páka, nebo volič převodovky PDK se nachází relativně vysoko a blízko v dosahu řidiče. Ten má před sebou sportovně tvarovaný volant s patřičnou tloušťkou věnce, přístrojové desce dominuje otáčkoměr.
Přední sedadla jsou sportovně tvarovaná a mají výrazné boční vedení, velmi podobný design je použitý i na těch zadních. Pasažéry vzadu může oddělovat i sklopná loketní opěrka. Pro jejich zavazadla je pak k dispozici zhruba 450 l, ve dvoumístném uspořádání lze naložit až 1263 l. Ložná plocha je po sklopení zadních opěradel zcela rovná.
Výkony a spotřeba
Základní Panamera S jede až 285 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá v této verzi 5,6 s, kombinovaná spotřeba je přitom přijatelných 12,5 l/100 km, se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK dokonce 10,8 l/100 km. S tou je pak esko o 2 km/h pomalejší, ovšem ve sprintu z klidu na stovku o dvě desetinky rychlejší. Díky pohonu všech kol je u Panamery 4S doba potřebná pro akceleraci na 100 km/h rovných 5,0 s. Daní za to je nárůst kombinované spotřeby o 0,3 l, největší rychlost se pohybuje na úrovni předchozích variant, činí 282 km/h. Jízdní výkony Panamery Turbo dosahují téměř supersportovních hodnot – zrychlení za 4,2 s a nejvyšší rychlost 303 km/h. Kombinovaná spotřeba je ovšem jen 12,2 l/100 km.
Porsche Panamera - technické údaje a ceny pro německý trh | ||||
Model | Panamera S | Panamera S | Panamera 4S | Panamera Turbo |
Převodovka | man. | PDK | PDK | PDK |
Zdvihový objem [cm3] | 4806 | 4806 | 4806 | 4806 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW] | 294 | 294 | 294 | 368 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm] | 500 | 500 | 500 | 700 |
Max. rychlost [km/h] | 285 | 283 | 282 | 303 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,6 | 5,4 | 5,0 | 4,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 12,5 | 10,8 | 11,1 | 12,2 |
Emise CO2 [g/km] | 293 | 253 | 260 | 286 |
Cena pro Německo [Euro] | 94.575 | 94.575 | 102.251 | 135.154 |
V Německu bude prodej modelu Panamera zahájen 12. září 2009, ve stejném měsíci se dočká Jižní Amerika a část Asie. Na severoamerické trhy a do Austrálie se Panamera vydá v říjnu a Čína, kde nové Porsche slaví svůj oficiální debut, dostane první kusy až v lednu 2010.
V Německu ceny budou začínat na 94.575 euro, američtí zákazníci si připraví minimálně 89.900 dolarů a Číňané 1,85 milionu jüanů.
Výroba se rozběhne v továrně v Lipsku, Porsche počítá s 20.000 kusy ročně. Asi 2.000 vozů ročně mají odebrat zákazníci v Číně. Na podzim 2010 můžeme očekávat hybridní verzi, spekuluje se stále i o turbodieselu, sama automobilka instalaci tohoto agregátu do Panamery zatím nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.