Porsche Panamericana (1989): Zelené pahorky mexické
V současnosti se mluví o příchodu „off-roadové“ 911 a v souvislosti s ní se připomínají sportovní úspěchy Porsche v automobilových soutěžích, ať už jde o modely 911 SC, nebo dakarské 911 (953) a 959 s pohonem všech kol. Obě jej dokonce vyhrály. My se však podíváme do relativně nedávné historie na studii Panamericana. A to i přesto, že půlkulatiny oslaví až na podzim 2014. Ta dala vzpomenout na prašné cesty Latinské Ameriky, zejména Mexika. Byť o žádný drsný teréňák rozhodně nešlo, alespoň ne v podobě, v jaké byla nakonec prezentována. Její poměrně futuristické tvary rozvíjely původní myšlenku legendy 911, hlavně přední kapota zapuštěná mezi světlomety a splývavá záď.
Stál za nimi Nizozemec Harn Lagaay. K Porsche se krátce předtím vrátil od evropského Fordu, respektive BMW. V mezičase se podílel na designu Escortu, Sierry, Scorpia a v Mnichově též BMW Z1. Jenže v sedmdesátých letech minulého věku pracoval ve Weissachu pod Anatolem Lapinem. Model 924 s motorem vpředu je tak částečně i i jeho dílem. Vedoucím technického vývoje projektu Panamericana byl Ulrich Bez. Ano, ten Ulrich bez, který dnes působí ve funkci generálního ředitele Aston Martinu. Auto se zrodilo za pouhých šest měsíců. Dvoumístná karoserie se součinitelem odporu vzduchu pouhých 0,30 byla vyrobena z plastů a uhlíkových vláken a dostala zelenou metalízu. V útrobách se skrývala technika tehdy nové Carrery 4 s kódem 964, tedy pohon všech kol a šestiválcový vzduchem chlazený boxer s objemem 3,6 l a výkonem 184 kW. Podvozek měl rozvor 2268 mm (o 4 mm méně) a auto vážilo 1474 kg.
Modelu 964 prakticky odpovídal i interiér, který byl opět laděn dozelena včetně koberečků. Kontrast představovaly růžovofialové bezpečnostní pásy uchycené vzadu. Stejnou barvu měl i zip na střeše. Ta byla plátěná, pochopitelně vodě odolná a dala se tímto způsobem odepnout. Rám střechy a sloupky však zůstaly na svém místě. Na toto řešení si u Porsche znovu vzpomněli, když vyvíjeli Targu 993 s posuvným střešním oknem. Podběhy byly dimenzovány na kola a pneumatiky různých velikostí včetně vyložené terénních. Vida, přece jen tu nějaká návaznost je. Koncept nakonec dostal speciálně pro něj vyvinuté trojdílné ráfky Speedline a obutí od Goodyearu s vyraženým logem automobilky. Blatníky, pokud je tak vůbec můžeme nazvat, tvořily dominantní prvek boků a jejich prolisy přecházely hluboko do dveří. Zadní oblé světlomety byly vizuálně propojeny plastovým dílem s nápisem Porsche, což představovalo u vozů z Zuffenhausenu obvyklý prvek. Panamericana mimochodem měřila na délku 4201 mm, na šířku 1859 mm a jen 1300 mm čněla do výšky.
Linky z konceptu byly nakonec použity při tvorbě dalších modelů Například už v lednu 1993 se v představil prototyp 986 Boxster, tvarově též Lagaayovo dílo. Přední část se zapuštěnými kulatými světlomety připomíná devětsetjedenáctku 993, najdeme zde i základ pozdější kapalinou chlazené 996. Jen ty obří blikače vpředu se v produkci nikdy neuplatnily. Spekulovalo se dokonce o výrobě malé série Panamericany se začátkem ve dvaadevadesátém roce, sám Lagaay si jí moc přál a frankfurtský koncept vyvolal mezi majetnými návštěvníky značný zájem. K té ale nakonec nedošlo. V úvodu 90. let mělo Porsche doslova existenční problémy a tudíž na ní logicky nebylo ani pomyšlení.
Panameicany v životní velikosti byly vyrobeny údajně dvě. Prozrazují o i dobové fotografie, které odhalují změny na přídi. Jeden exemplář má totiž celé blikače oranžové, druhý nikoliv. První vůz posloužil jako dárek k narozeninám ke svým osmdesátinám ho dostal Ferry Porsche. Zda je to ten, který je vystaven v továrním muzeu v Zuffenhausenu, můžeme jen spekulovat. Každý tehdejší zaměstnanec automobilky navíc obdržel model v měřítku 1:43 na mosazném podstavci. Název pochází ze slavného „vražedného“ závodu Carrera Panamericana. Není divu, vždyť první půlku tohoto jména používají v Zuffenhausenu již celé půlstoletí, nejdříve ji nosily špičkové verze typu 356. A francouzský časopis Motor Revue si myslí, že 911 Safari, jak by se mělo nové kupé pro nezpevněné cesty jmenovat, se představí coby koncept již příští rok v dubnu na autosalonu v Pekingu. Název připomíná úspěchy tovární 911 SC právě v náročné africké soutěži.