Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté koncepty: Porsche Panamericana – Vše nejlepší, Ferry!

Jakub Sochor
Diskuze (8)
Není Porsche jako Porsche - v dosavadní historii německé automobilky nalezneme jak příkladně konzervativní modely, tak extravagantní vize s odvážnými řešeními

Model 911slaví padesát let své existence. Za tu dobu se mu podařilo vytvořit pozoruhodné renomé, mezi jehož tvůrce patří ikonický design s charakteristickými rysy, jež byly během půlstoletí vykrystalizovány do současné podoby.

Ta, i přes použití moderních prvků, ctí tvarový konzervatismus v podobě uchovávání tradičních rysů, díky čemuž nejnovější model harmonicky zapadá do dosavadní modelové linie. Logo Porsche však zdobí i progresivnější vozy, které, ačkoli vychází z tradic designu téže firmy, experimentují a klasické karosářské prvky přetvářejí do smělé a extravagantní podoby.

Jedním z takových vozidel je kreace Panamericana, která byla představena v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu. Jedná se o pojízdný koncept, který dostal Ferry Porsche ke svým osmdesátým narozeninám. Autorem designu je Harm Lagaay, v čele technického vývoje stál Ulrich Bez. Po stránce designu nepřekvapí přítomnost charakteristických rysů Porsche, mezi něž patří oválné přední světlomety, kapota se sníženým reliéfem či tvarově čistá záď se splývavým tvarem.

Obvykle uhlazený profil byl zde však notně zdynamičtěn, a sice pomocí výrazných prolisů nad předními i zadními koly. Široké podběhy umožnily použití různých velikostí kol, což by v případě sériové výroby (o výrobě malé série se spekulovalo) přispělo k flexibilitě provedení vozidla – zároveň šlo o mimořádný estetický výtvor, který výrazně ovlivnil vzhled exteriéru jako celku. Vozu rovněž nelze upřít vliv na budoucí model Boxster, jehož studie se již za čtyři roky od uvedení Panamericany objevila na detroitském autosalonu.

Unikátní karoserie je zhotovena z kombinace uhlíkových vláken a plastu. Hravost a nekonformní charakter se odráží i na provedení stahovací střechy, která je po svém okraji vybavena zipem růžové barvy - použití výrazného a nepříliš používaného barevného odstínu koresponduje s dalším pestrým prvkem, jímž je horizontální propojení zaoblených zadních svítilen. A aby pozoruhodných detailů nebylo málo - vzorek pneumatik je zpestřen zjednodušenou podobou loga automobilky.

Porsche Panamericana (se součinitelem odporu vzduchu 0,30) představuje originální kombinaci klasických tvarových prvků značky, které rozpustilou formou experimentují s tvary, rozměry jednotlivých dílů, uspořádáním karosářských částí a v neposlední řadě také barvami. Z karosářského hlediska jde o otevřený automobil, který se může - po použití velkých kol - změnit v unikátního křížence nezaměnitelného designu.

Jakub Sochor
Diskuze (8)
18. 2. 2013 08:32
Re: RENOMÉ
Někdy před 11 lety jsem ho viděl v původním "malém" muzeu přímo ve Stuttgartu. Mělo to něco do sebe a dát ho třeba do bílé perleti, bude futuristicky vypadat i dnes. :yes:
17. 2. 2013 01:45
Re: RENOMÉ
Jungmann ? Ja, natürlich. :-)
Avatar - Pekelná Micinka
17. 2. 2013 00:44
Re: RENOMÉ
Jungman ti nezní dost česky? >:D >:D
16. 2. 2013 21:56
Re: RENOMÉ
Nic jsem z ničeho neopsal.
16. 2. 2013 21:20
Re: RENOMÉ
Tentokrát souhlasím, ale takové chyby jsou, bohužel, téměř v každém druhém článku. A tím zrovna nemyslím úsměvné chyby typu 4 koně/kg. ;-\ :-(

Možná by pomohlo, kdyby do redakce přijali alespoň jednoho Čecha :-)