Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche představilo nový Taycan, chlubí se skvělými parametry

Ondřej Mára
Diskuze (54)

Dlouho očekávané Porsche Taycan dnes bylo slavnostně představeno – a to hned na třech místech světa současně.

Automobilka se pokusila zdůraznit svůj zájem o obnovitelné zdroje poněkud nevšedně. Nový Taycan totiž současně představila na třech místech světa, která pokaždé reprezentovala jiný kontinent a jiné čerpání energie z obnovitelných zdrojů. V Německu byl vůz představen před největší fotovoltaickou elektrárnou světa, v Kanadě byl prezentován před Niagarskými vodopády a v Číně byl odhalen před rozlehlým pole větrných elektráren.

Mnohem působivější než samotná prezentace je však nový vůz, tedy první sportovní elektrické Porsche - Taycan. To dorazí na trh nejprve ve dvou variantách, Taycan Turbo S a Taycan Turbo, přičemž obě patří k tomu nejvýkonnějšímu, co kdy automobilka nabízela ve svém portfoliu produkčních vozů. Do konce roku by se však k nové dvojici měla přidat ještě méně výkonná varianta. Do konce příštího roku se pak můžeme těšit ještě na první derivát Taycanu, kterým bude Taycan Cross Turismo.

Vlajková loď Taycan Turbo S nabídne díky kombinaci funkcí overboost a Launch Control výkon až 560 kW (761 k). Slabší model Taycan Turbo pak nabídne „pouze“ 500 kW (680 k). Akceleraci z 0 na 100 km/h tak výkonnější Turbo S zvládne v čase 2,8 sekundy, zatímco Turbo je o 0,4 sekundy pomalejší. Slabší verze však profituje z dojezdu až 450 km, zatímco Turbo S nabídne pouze 412 km (měřeno dle WLTP). Maximální rychlost obou strojů je omezena na 260 km/h.

Taycan Turbo i Turbo S jsou osazeny dvojicí výkonných elektromotorů, na každé nápravě jeden, což jim zajišťuje pohon všech kol. Zadní elektromotor je navíc osazen dvourychlostní převodovkou, která je inovací vyvinutou přímo v Porsche. Zatímco první rychlost pomáhá s akcelerací z místa, druhá rychlost zajišťuje maximálně efektivní jízdu a pomáhá k dosahování vyšších rychlostí.

Za pozornost však stojí i elektrický systém s napětím 800 V, který Taycan používá jako první produkční elektromobil (obvykle se využívá 400 V). Akumulátor Performance Battery Plus o kapacitě 93,4 kWh podporuje nabíjení rychlostí až 270 kWh, díky čemuž mohou zákazníci získat dojezd až 100 kilometrů během pěti minut. S využitím dostatečně výkonné nabíječky se střídavým proudem lze pak baterie nabít na kapacitu 80 procent během pouhých 22,5 minuty. Taycan je však možné dobíjet i střídavým proudem z domácích zásuvek.

Design modelu měl být již od počátku čistý a puristický, aby předznamenával příchod nové éry. Přesto se však návrháři snažili, aby si vůz uchoval typické DNA designu sportovních modelů Porsche. Zejména při pohledu zepředu tak vůz působí dominantně široce a z boku vyniká jeho sportovní silueta s pozvolně klesající střechou. Kromě výrazných předních světlometů pak stojí za zmínku i zadní světla, do kterých bylo integrováno logo automobilky. Karoserie se navíc může pochlubit odporem vzduchu pouze 0,22 Cd, což přispívá k nižší spotřebě a lepšímu dojezdu.

Video se připravuje ...

Interiér Taycanu se opět snaží zdůraznit začátek nové éry a proto přichází s novým rozvržením. Před řidičem je tak poprvé umístěn volně stojící digitální přístrojový štít, který představuje nejvyšší bod přístrojové desky. V jejím středu je umístěn centrální displej infotainmentu o úhlopříčce 10,9 palce a volitelně může být umístěn displej ještě před spolujezdce. Celé uživatelské rozhraní Porsche Taycan dostalo nový design, počet ovladačů a přepínačů byl však celkově snížen. Místo toho byla řada z nich přesunuta na dotykové obrazovky a některé funkce se dají ovládat i hlasově po vyslovení „Hey Porsche.“

Interiér vozu se pak vůbec poprvé může pochlubit statutem „leather-free,“ takže v něm není nikde použita žádná kůže. Místo toho využila automobilka inovativní recyklované materiály, čímž znovu podtrhuje koncept udržitelného elektrického sportovního vozu. Na nohy cestujících vzadu pak byly připraveny tzv. „Garáže na nohy,“ což jsou mezery mezi bateriemi. Automobilka tak nabídne dostatečný prostor i na zadních sedadlech a současně se jí podařilo udržet nízkou výšku karoserie. Stejně jako většina elektromobilů, i Taycan nabídne dvojici úložných prostorů. Pření nabídne kapacitu 81 litrů a zadní dalších 366 litrů.

Porsche Taycan je osazeno systémem 4D Chyssis Control, který analyzuje a synchronizuje všechny systémy šasi v reálném čase. Nový systém zahrnuje kontrolu vzduchového podvozku PASM (Porsche Active Suspension Management), elektronické kontroly tlumičů, systému Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) nebo systém elektromechanických stabilizátorů včetně Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Systém pohonu všech kol, včetně systému rekuperace, také patří k unikátním. Rekuperace totiž dokáže nabídnout maximální výkon až 265 kW, čímž vysoce překonává konkurenci. Testy pak prokázaly, že během každodenního jezdění obstaraly 90 % brzdění pouze elektromotory, takže na tradiční hydraulické brzdy téměř nebylo třeba sáhnout.

Volba jízdních režimů zůstává v duchu sportovních vozů Porsche, takže nechybí režimy jako Normal, Sport nebo Sport Plus. Pro maximální dojezd je připraven režim Range a nechybí ani možnost individuální konfigurace v rámci režimu Individual.

Ondřej Mára
Diskuze (54)

Doporučujeme

6. 9. 2019 00:07
Re: Porsche
Lacnejsia verzia toho skveleho porsche stoji 140000a drahsia 185000
Pre porovnanie
Tesla 2.4 0-100 dojazd 345 mil a cena 99000$
Porsche 2.6 0-100 dojazd 250 mil a cena 185000$
5. 9. 2019 21:38
Porsche
je pomerne zklamani.

Dojezd 450km Porsche vs 595km Tesla :-O

Nejak mi neprijde, ze by Porsche melo byt vyrazne lepsi :-)
Ano. Je mensi, sportovnejsi a predpokladam vyrazne drazsi..

No nic, alespon vyniknou kvality Tesly.
A vlastne blahoprani Porsche, protoze po dlouhem vyvoji se dostalo k Tesle nejbliz..

PS Kde ze se budou ty 800V baterie nabijet, kdyz bezne rychlonabijecky konci na 500V???
V Cesku je takova stanice jedna :-D?
Takze kdyz si koupim Porsche, tak muzu dnes realne ujet 400km a pak nabijet celou noc..
Takze na cestovani radsi Ioniq.
O Modelu 3 snad psat nemusim :-)
5. 9. 2019 20:54
Re: Váha Taycanu je 2295kg
Prakticky stejně jako Tesla S. Prostě pořádný baterky furt něco váží, tady se zatím žádný zázraky nedějí.
Avatar - .StenLi.
5. 9. 2019 17:47
Re: Tohle všechno je moc fajn.
Nebolo by logickejsie stavat a opravovat cesty z cestnej dane za ich uzivanie a nie z fosilnych paliv pouzivanych na pohon aut? Z tych dani by sa praveze malo platit odstranovanie ekologickych, hmotnych a zdravotnych skod sposobenych emisiami, tazbou a transportom. Logicky.
Mnohi tu nechapu zmysel dotacii - ze sa konecne pouziju vybrate dane z PHM tam kde sa mali uz davno, ani to ze odstranit emisie z ovzdusia je neporovnatelne nasobne drahsie az nemozne oproti investovaniu do zamedzenia vzniku emisii hned na zaciatku a myslia si ze je to len nadrziavanie elektromobilom. Ale nie som naivny a nemyslim si ze by to po tomoto poste zrazu pochopili :)
Avatar - .StenLi.
5. 9. 2019 17:39
Re: Tohle všechno je moc fajn.
Keby som bol rovnako zakomplexovany neTesla hater ako ty Tesla hater, tak sem hodim toto porovnanie:
https://s1.cdn.autoevolution.com/…son-137243_1.jpg

Avsak nie som a pozeram sa na toto EV objektivne. V modrej to je otras, ale v bielej a s Turbo S diskami je to veeeelmi pekne auticko, vobec ani nezdielam vlnu hate-u kvoli pouzitiu oznacenia Turbo pri jeho absencii, aj Pentium PC mali Turbo gombik :) Velmi sa mi paci volba 800V systemu, vysokeho napatia sa netreba bat, usetri to kg na kabelazi a chladeni kvoli zbytocne vysokym prudom, velmi sa mi tiez paci tvarovanie baterii aby posed ostal nizky a aj takzvany foot garage pre chodidla zadnych pasazierov. Tesim sa na teardown tohto high-tech auta a na nekonecne porovnavacky a drag race videa :) aj ked Model S je inej triede s liftback karoseriou a moznstou az 7 sedadiel a s hlavne polovicnou cenou. Tento pocin Porsche ma velmi tesi, trochu menej uz to ze sme museli cakat 16 rokov kym aspon jedna z bohatych klasickych automobiliek dokazala postavit nieco podobne a v mnohych ohladoch lepsie ako maly americky startup :) Pisat tu vsak tie dookola omielane a nenaplnene kecy o tom ako je Tesla v haji, ako skrachuje a ako prichadza dalsi Tesla killer je proste trapas prveho stupna :D Piiiis. ;-)