Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bláznivé rekordy na Nürburgringu? Porsche hraje prim!

Ondřej Mára Ondřej Mára 29. 8. 2019
55
Zobrazit náhledy (55)
Porsche Taycan na Nürburgringu Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Škoda Kodiaq RS Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang

Pokud chce automobilka prokázat sportovní nadání svého modelu, obvykle ho vyveze na Nürburgring. V uplynulých letech jsme však byli svědky několika rekordů, nad kterými jsme se museli pozastavit.

Praktický přínos neustálého lámání rekordů na Nürburgringu se „sériovými vozy“ je pro běžné řidiče celkem diskutabilní, pro automobilky se však jedná o otázku cti a současně o možnost zajímavé prezentace technických schopností modelu i celé značky.

A zatímco kategorie jako nejrychlejší předokolka nebo nejrychlejší elektromobil své opodstatnění rozhodně mají, nad některými dalšími kategoriemi, ve kterých se na Ringu stanovují a překonávají rekordy, nám občas zůstává rozum stát.

Nejrychlejší naftový traktor na Nürburgringu 

Na podzim roku 2017 se na slavný německý okruh vydaly hned dva stroje značky Porsche. Tím prvním byl postarší naftový traktor Porsche Junior 108, zatímco tím druhým byla Panamera Sport Turismo. Poměrně nesourodá dvojice pak stála za stanovením rekordu, který zřejmě dosud nikdo nepřekonal a v blízké budoucnosti asi ani nepřekoná.

Naftový traktor značky Porsche, jehož váha se pohybovala okolo 1.5 tuny, byl totiž naložen na speciální aerodynamický vlek značky Moetefindt, který byl následně připojen za Panameru Sport Turismo. A zatímco Panamera Turbo zvládá Zelené peklo v čase 7:38, Panamera ST s traktorem v závěsu potřebovala 12 minut a 6 sekund.

Díky dvakrát přeplňovanému 4.0 litrovému osmiválci o výkonu 404 kW s točivým momentem 770 Nm se však Panamera dokázala i s tímto nevšedním nákladem rozjet na rychlosti okolo 180 km/h, což je celkem působivý výkon. Zvláště při náročnosti a zrádnosti okruhu.

Walter Rohrl za volantem Porsche Junior: Na trati strávili hodinu

Tohoto slavného závodníka a testovacího jezdce Porsche snad ani není třeba dlouze představovat.  Rohrl má na svém kontě nespočet titulů, závodních úspěchů a Zelené peklo již zdolal v nespočtu úchvatných strojů. Jeden však rozhodně zaslouží výjimečnou pozornost.

V roce 2014 totiž Rohrl vyrazil na trať za volantem historického traktoru Porsche Junior, který dosahuje maximální rychlosti necelých 20 km/h. Ještě než Walter vyrazil na trať, odhadoval, že mu bude jedno kolo trvat zhruba hodinu „Dokonce i na závodním kole to zvládám pod 40 minut,“ uvedl tehdy pětašedesátiletý Rohrl pro Autobild.  

A jeho odhad nebyl daleko od pravdy – v cíli se objevil 1 hodinu, 5 minut a 36 sekund po startu. Není tedy divu, že si ani nebral helmu. „Neberu si helmu kvůli ničemu, co se nedostane pod osm minut,“ měl prohlásit Rohl v momentě, kdy helmu ještě před startem podával jednomu z fotografů. Tak snad si alespoň poprvé v klidu prohlédl okolí trati.

Taycan s rekordem pro čtyřdveřový sportovní elektromobil

A když už se věnujeme Porsche, nemůžeme opomenout ani jeho poslední „podivný“ rekord. Před pár dny se totiž Porsche pochlubilo stanovením rekordu v kategorii „čtyřdveřový sportovní elektromobil,“ o které ale do té doby nejspíš nikdo neslyšel. Čas 7 minut a 42 sekund, ve kterém zvládl Taycan slavný okruh pokořit, ale rozhodně nepatří k nejhorším. Nejedná se však ani o nejrychlejší elektromobil, ani o nejrychlejší čtyřdveřový sedan.

Nejrychlejší sedmimístné SUV na Ringu? No přeci Škoda Kodiaq RS!

A stejný přístup zvolila v roce 2018 i mladoboleslavská Škoda. Ta se totiž na Nürburgring vypravila s tehdy novým modelem Škoda Kodiaq RS, za jehož volant usedla sama královna Nürburgringu – Sabine Schmitz.

Sabine zdolala Zelené peklo v čase 9 minut, 29 sekund a 84 setin, což samozřejmě není nic ohromujícího. Jenže i to Škodě stačilo k tomu, aby si mohla nárokovat titul výrobce „Nejrychlejšího sedmimístného SUV“ na Nürburgringu.

360p720p

A i když si tak Škoda zadělala na trochu toho škodolibého popichování ze strany veřejnosti, v její prospěch hrálo alespoň vyjádření samotné Sabine. „Automobil byl stabilní, brzdy skvěle fungovaly. Opravdu to bylo zábavné. Auto sportovně vypadá i jede. Myslela jsem si, že sedmisedadlové auto nebude tak snadno ovladatelné, obzvláště na náročném okruhu jako je Nordschleife, ale mám z něj skvělé pocity. Řídí se krásně. Jsem ohromena,” zhodnotila zážitky s novým Kodiaqem RS sama Schmitzová.

Celý Ring jen na dvou kolech

Zcela nový přístup k lámání rekordů na Nürburgringu představil v roce 2016 čínský kaskadér Han Yue, který se rozhodl zdolat Severní smyčku pouze na dvou kolech. A nemyslíme tím na motocyklu, ale v automobilu jedoucím pouze po dvou kolech.

Ke svému pokusu si zvolil MINI, na které nechal nazout speciální pneumatiky s offroad konstrukcí a šesti matkami. Bohužel již krátce po startu prý ale začal cítit od zadního kola vibrace a tak se jeho průměrná rychlost pohybovala pouze okolo 28 km/h, uvedl k pokusu web Bridge to Gantry. I tak se mu ale podařilo zdolat celý okruh v čase 45 minut.

Celý okruh bokem!

Z kategorie rekordů „čistě pro zábavu“ pak musíme zmínit ještě ďábelskou jízdu bokem, kterou na Ringu předvedl americký profesionální drifter Vaughn Gittin Jr. Ten se totiž na Ring vypravil se svým závodním speciálem Ford Mustang RTR, jehož výkon se pohybuje v rozmezí 700 až 900 koní, a za doprovodu několika fotografů a kameramanů se prodriftoval všemi zatáčkami.

Gittin Jr. však nejel na čas – to by ostatně v jeho případě ani nebylo možné. Jak totiž později zveřejnil Ford, během své jízdy vystřídal hned tři sady pneumatik Nitto NT555 G2s, jejichž životnost by se při normální jízdě měla pohybovat okolo 90.000 mil (tedy cca 144.841 km). I při takřka neustále jízdě bokem se však jezdci povedlo dosáhnout i maximální rychlosti vozu, která je kvůli převodům omezena na 241 km/h.

360p720p

A i když vám nemůžeme nabídnout celkový čas jízdy, doporučujeme alespoň video, které bylo během pokusu pořízeno. Trvá zhruba sedm minut a podle popisu prý zachycuje „téměř každou zatáčku.“

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku