Porsche vybralo pět svých nejlepších modelů s koncepcí transaxle
Porsche se prostřednictvím seriálu Top 5 rozhodlo připomenout své modely, které spojuje koncepce transaxle. Do výběru byl zařazen jeden prototyp a čtyři hlavní modelové řady.
Transaxle se označuje koncepce, v rámci níž je motor uložený vpředu podélně nad, nebo za přední nápravou, zatímco převodovka se nachází vzadu, obvykle až za nápravou a tedy také za diferenciálem. Porsche nabízelo modely s touto koncepcí v letech 1976 až 1995 a nyní se rozhodlo, že je vhodná doba pro jejich připomenutí.
Porsche EA 425 je interním označením prototypu, stojícího na počátku linie modelů značky Porsche s koncepcí transaxle. Tento automobil, který byl v první polovině sedmdesátých let původně vyvíjen ve spolupráci automobilek Volkswagen a Porsche se dočkal proměny v sériový model pouze u jedné z nich.
Porsche 924 je prvním sériovým zástupcem své značky s koncepcí transaxle, vycházejícím přímo z prototypu EA 425 a stojícím na počátku dlouhé linie modelů s řadovými čtyřválcovými motory. Původní verze s atmosférickým dvoulitrem se dočkala několika odvozených provedení s přeplňováním turbodmychadel i proměny poměrně úspěšné závodní speciály pro okruhy i rallye.
Porsche 928 se svým vidlicovým osmiválcem se stalo vlajkovou lodí v oblasti luxusu a komfortu, jejíž výstavní premiéra se odehrála během autosalonu v Ženevě v roce 1977. Kvality tohoto modelu byly oceněny evropským titulem Automobilu roku 1978 a k vrcholům v nabídce své značky patřil nakonec až do roku 1995.
Porsche 944 vzniklo přímou evolucí, kterou nezastírá ani samotná automobilka Porsche, z modelu 924 jako výkonnější a zároveň i luxusnější model, který po celá osmdesátá léta s 2,5litrovými a později i 2,7litrovými a 3,0litrovými řadovými čtyřválci tvořil střed nabídky vozů své značky s koncepcí transaxle.
Porsche 968 bylo původně vyvíjeno jako 944 S3, ale změny provedené v designu i technice byly natolik rozsáhle, že se jej automobilka rozhodla uvést na trh v roce 1992 pod vlastním číselným označením jako kupé i kabriolet. Poslední vozy s koncepcí transaxle v podobě zástupců modelů 968 a 928 vyrobila automobilka v roce 1995.
Zdroj: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.