Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední monopost Toyota F1 míří do aukce. Výtěžek pomůže v boji s koronavirem

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Toyota opustila formuli 1 na konci sezony 2009. Monopost z tohoto ročníku nyní věnovala do aukce, přičemž výtěžek poputuje na dobrou věc.

Před časem jsme si historii Toyota v šampionátu formule 1 rekapitulovali. Značka v soutěži působila coby tovární tým v letech 2002-2009, ale ukázalo se, že hotový měla i monopost pro sezonu 2010, který po dlouhých deseti letech poodhalila veřejnosti. Na závodní dráze se ale tento stroj nikdy neobjevil, z finančních i výsledkových důvodů se japonská automobilka rozhodla na konci roku 2009 z mistrovství světa stáhnout.

Posledním monopostem, který se v červenobílém zbarvení na závodní dráze objevil, byl ten s označením TF109. Závěrečná sezona nebyla pro Toyotu úplně špatná, vždyť tento vůz vybojoval v sedmnácti závodech celkem pět umístění na stupních vítězů. Za dobu svého působení se ale Japonci nedočkali jediného vítězství, což byl také jeden z důvodů, proč šampionát nakonec opustili.

A právě jeden takový exemplář nyní míří do aukce společnosti RM Sotheby’s v rámci akce #RaceAgainstCovid. Jak už správně tušíte, nejvyšší příhoz poputuje na konto potřebných organizací, které světu pomáhají vypořádat se s následky pandemie koronaviru. Prodávaný kousek sice stupně vítězů nevybojoval, přesto má za sebou působivou historii. Jde o vůz s označením TF109-01, tedy první zhotovený, se kterým Jarno Trulli a jeho stájový kolega Timo Glock před sezonou 2009 testovali.

Tím to ale nekončí. Toyota posléze předala monopost společnosti Pirelli, která na něm v průběhu roku 2010 testovala směsi pro nové pneumatiky, aby se o rok později stala výhradním dodavatelem gum pro všechny stáje. Tak tomu je do dnešních dní. Za volant tak kromě výše zmíněných usedli i Nick Heidfeld, Pedro de la Rosa, Lucas di Grassi či Romain Grosjean, jenž v šampionátu působí dodnes.

Vůz je tedy aktuálně v černé barvě s polepy Pirelli, v útrobách se ale nachází netknutá technika Toyoty. Tehdy pod krytem pracoval 2,4litrový osmiválec naladěný na výkon asi 740 koní. Motor kooperoval se sedmistupňovou převodovkou a o řádné zastavení se starala brzdová soustava Brembo. Monopost s délkou lehce přes 4,6 metru měl monokok z karbonových vláken vícevrstvé konstrukce a včetně pilota a kamery byla celková hmotnost stroje 605 kilogramů.

Aukce odstartuje online 15. června a novým majitelem se stane ten, kdo k 22. červnu přihodí největší balík peněz. Tipnete si, kolik to asi bude?

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Doporučujeme