Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední monopost Toyota F1 míří do aukce. Výtěžek pomůže v boji s koronavirem

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 2. 6. 2020 • 01:55
20
Zobrazit náhledy (20)
Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109 Toyota TF109

Toyota opustila formuli 1 na konci sezony 2009. Monopost z tohoto ročníku nyní věnovala do aukce, přičemž výtěžek poputuje na dobrou věc.

Před časem jsme si historii Toyota v šampionátu formule 1 rekapitulovali. Značka v soutěži působila coby tovární tým v letech 2002-2009, ale ukázalo se, že hotový měla i monopost pro sezonu 2010, který po dlouhých deseti letech poodhalila veřejnosti. Na závodní dráze se ale tento stroj nikdy neobjevil, z finančních i výsledkových důvodů se japonská automobilka rozhodla na konci roku 2009 z mistrovství světa stáhnout.

Posledním monopostem, který se v červenobílém zbarvení na závodní dráze objevil, byl ten s označením TF109. Závěrečná sezona nebyla pro Toyotu úplně špatná, vždyť tento vůz vybojoval v sedmnácti závodech celkem pět umístění na stupních vítězů. Za dobu svého působení se ale Japonci nedočkali jediného vítězství, což byl také jeden z důvodů, proč šampionát nakonec opustili.

A právě jeden takový exemplář nyní míří do aukce společnosti RM Sotheby’s v rámci akce #RaceAgainstCovid. Jak už správně tušíte, nejvyšší příhoz poputuje na konto potřebných organizací, které světu pomáhají vypořádat se s následky pandemie koronaviru. Prodávaný kousek sice stupně vítězů nevybojoval, přesto má za sebou působivou historii. Jde o vůz s označením TF109-01, tedy první zhotovený, se kterým Jarno Trulli a jeho stájový kolega Timo Glock před sezonou 2009 testovali.

Tím to ale nekončí. Toyota posléze předala monopost společnosti Pirelli, která na něm v průběhu roku 2010 testovala směsi pro nové pneumatiky, aby se o rok později stala výhradním dodavatelem gum pro všechny stáje. Tak tomu je do dnešních dní. Za volant tak kromě výše zmíněných usedli i Nick Heidfeld, Pedro de la Rosa, Lucas di Grassi či Romain Grosjean, jenž v šampionátu působí dodnes.

Vůz je tedy aktuálně v černé barvě s polepy Pirelli, v útrobách se ale nachází netknutá technika Toyoty. Tehdy pod krytem pracoval 2,4litrový osmiválec naladěný na výkon asi 740 koní. Motor kooperoval se sedmistupňovou převodovkou a o řádné zastavení se starala brzdová soustava Brembo. Monopost s délkou lehce přes 4,6 metru měl monokok z karbonových vláken vícevrstvé konstrukce a včetně pilota a kamery byla celková hmotnost stroje 605 kilogramů.

Aukce odstartuje online 15. června a novým majitelem se stane ten, kdo k 22. červnu přihodí největší balík peněz. Tipnete si, kolik to asi bude?

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku