Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední opravdový Citroën v moderní podobě? Takto by mohl vypadat návrat CX

Jan Zajíc
Diskuze (4)

Model CX bývá často označován jako "poslední opravdový Citroën". Jak by se vám líbilo, kdyby se vrátil v modernější podobě?

Citroën CX je nástupcem legendární „bohyně“ DS. Jako poslední opravdový vůz značky bývá definován proto, že jeho vývoj si automobilka řídila sama. V srpnu roku 1974 byla zahájena sériová výroba, v prosinci téhož roku pak do strádajícího Citroënu kapitálově vstoupil Peugeot. A v roce 1976 Peugeot nad Citroënem převzal kontrolu.

Jméno si nástupce DS vypůjčil od koeficientu odporu vzduchu. Aerodynamická, 4,63 m dlouhá karoserie se chlubila na tehdejší dobu skvělou hodnotou 0,37. Zajímavé auto to bylo nejen designově, ale i po technické stránce. A později vznikl také kombík.

Citroën CX nepostrádal typické plynokapalinové (hydropneumatické) odpružení se samostatnými jednotkami pro každé kolo, samočinným vyrovnáváním vodorovné polohy a nastavitelnou světlou výškou od 155 do 210 mm. Konstrukce podvozku využívala takzvané „horizontální zavěšení“, zajímavostí je také posilovač hřebenového řízení, který u luxusnějších specifikací (standardně byl jen hydraulický) měnil svůj účinek v závislosti na rychlosti, v nižších působil větší silou a ještě zvládal přední kola samočinně vracet po projetí zatáčkou do přímého směru. A poměrně výstřední byl také interiér. Jestli vás zajímají detaily o CX, doporučujeme tento článek Aleše Dragouna.

V červenci 1985, po více než deseti letech výroby, vůz prošel výraznou modernizací. Takzvaná druhá série dostala velkoplošné plastové nárazníky a nové aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek, na přístrojovce původní ukazatele nahradily klasické budíky. Ovladače topení se přemístily na středovou konzolu, rádio mezi přední sedadla a zlepšila se antikorozní ochrana. Také podvozky ztuhly. Součinitel odporu vzduchu klesl na hodnotu 0,34.

V květnu 1989 pak přišel konec a CX nahradil model XM. Kombi se ovšem vyrábělo až do května 1991. Celkem bylo podle dostupných informací vyrobeno 1.170.645 vozů, fastbacků bylo 1.042.460, kombíků 128.185.

V roce 2024 od premiéry Citroënu CX uplyne 50 let, uvidíme, jestli francouzská automobilka výročí zajímavého modelu nějak oslaví. Grafik Lars O. Saeltzer každopádně přichází s vizí návratu CX, samozřejmě v omlazené podobě. A s elektrickým pohonem.

Video se připravuje ...

Jeho představa designově jasně navazuje na originální vůz, má prakticky stejný tvar karoserie, detaily jsou však soudobé, takže koncept dostal moderně vyhlížející příď, úzké LED světlomety, zapuštěné kliky, kamery místo zpětných zrcátek a větší kola. Pohled na zadní partie bohužel umělec nepřidává.

Tak co říkáte, líbilo by se vám, kdyby se Citroën vrátil v této podobě?

Jan Zajíc
Diskuze (4)
Avatar - 3_diamanty
8. 10. 2022 11:45
Ano
Chce to naspat navrat hran.. tie sucasne vajcoidne Citroeny su desive .. zlata Xantia ci XM :yes:
8. 10. 2022 01:11
Re: Nemohl
:yes:
7. 10. 2022 23:55
Nemohl
Nemohl, tečka.