Poslední produkční auto s rotačním motorem? Mazda RX-8 skončila před 10 lety
O návratu rotačních motorů se mluví již delší dobu, pamatujete si ale, kdy vlastně definitivně skončily v produkčních voze?
Rotační motory jsou dobře známé svými vysokými otáčkami a schopností nabídnout vysoký výkon z relativně malého objemu, současně je však provázela také řada neduhů, včetně vysoké spotřeby a rychlého opotřebení. Zejména díky úsilí automobilky Mazda však v nabídce vydržely poměrně dlouho.
Ostatně posledním produkčním automobilem, který rotační motor dostal, byla Mazda RX-8, která se vyráběla mezi lety 2003 až 2012. Poslední kusy přitom produkční linku v japonské Hirošimě opustily přesně 21. června 2012, tedy před deseti lety, jak připomněli kolegové z TheDrive.
V průběhu uplynulé dekády se pak objevila řada zvěstí, podle kterých se měly rotační motory vrátit pod kapotu silničních automobilů, včetně těch sportovních. Dnes je však už téměř jisté, že pokud se rotační motory pod kapotu vozů značky Mazda vrátí, nebudou už roztáčet kola.
Místo toho by měly fungovat jako vysoce efektivní a tiché generátory elektrické energie, které tak budou fungovat jako systém prodlužující dojezd elektromobilů. U modelu CX-30 by tak právě návrat rotačního motoru mohl řešit poměrně omezený dojezd.
Vraťme se ale ještě na chvíli k Mazdě RX-8, která byla v době premiéry osazena atmosférickým 1,3litrovým rotačním motorem Wankel s dvěma rotory, který byl evolucí starších motorů a nesl označení Renesis. Motor byl uveden ve dvou výkonnostních verzích, základní nabízela nejvyšší výkon 141 kW a 220 Nm točivého momentu, výkonnější pak 170 kW a 211 Nm točivého momentu.
Ačkoliv se technikům Mazdy podařilo zlepšit spotřebu i emise, zejména ve srovnání se staršími rotačními motory, ve srovnání s klasickými pístovými motory stále zaostával. Ostatně z evropského trhu se Mazda RX-8 stáhla kvůli vysokým emisím a nízkým prodejům již v roce 2010, zatímco v zámoří vydržela o dva roky déle.
V souvislosti s rotačními motory Wankel a Mazdou RX-8 se navíc sluší zmínit experiment, kdy bylo 30 vozidel upraveno na spalování vodíku. Tato technologie přitom v posledních letech nabírá na významu jako ekologičtější alternativa ke spalování klasických paliv jak u osobních vozidel, s čímž experimentuje Toyota, tak u těžkých strojů, což ukazuje například společnost JCB.
K ukončení výroby Mazdy RX-8 se pak váže ještě jedna perlička. Ve stejný den, kdy Mazda ukončila produkci RX-8, totiž Tesla začala zákazníkům doručovat první kusy elektrického sedanu Model S. Během jednoho dne tak došlo k výrazné změně, která svým způsobem naznačila další vývoj automobilového průmyslu.