Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední produkční auto s rotačním motorem? Mazda RX-8 skončila před 10 lety

Ondřej Mára
Diskuze (8)

O návratu rotačních motorů se mluví již delší dobu, pamatujete si ale, kdy vlastně definitivně skončily v produkčních voze?

Rotační motory jsou dobře známé svými vysokými otáčkami a schopností nabídnout vysoký výkon z relativně malého objemu, současně je však provázela také řada neduhů, včetně vysoké spotřeby a rychlého opotřebení. Zejména díky úsilí automobilky Mazda však v nabídce vydržely poměrně dlouho.

Ostatně posledním produkčním automobilem, který rotační motor dostal, byla Mazda RX-8, která se vyráběla mezi lety 2003 až 2012. Poslední kusy přitom produkční linku v japonské Hirošimě opustily přesně 21. června 2012, tedy před deseti lety, jak připomněli kolegové z TheDrive.

V průběhu uplynulé dekády se pak objevila řada zvěstí, podle kterých se měly rotační motory vrátit pod kapotu silničních automobilů, včetně těch sportovních. Dnes je však už téměř jisté, že pokud se rotační motory pod kapotu vozů značky Mazda vrátí, nebudou už roztáčet kola.

Místo toho by měly fungovat jako vysoce efektivní a tiché generátory elektrické energie, které tak budou fungovat jako systém prodlužující dojezd elektromobilů. U modelu CX-30 by tak právě návrat rotačního motoru mohl řešit poměrně omezený dojezd.

Video se připravuje ...

Vraťme se ale ještě na chvíli k Mazdě RX-8, která byla v době premiéry osazena atmosférickým 1,3litrovým rotačním motorem Wankel s dvěma rotory, který byl evolucí starších motorů a nesl označení Renesis. Motor byl uveden ve dvou výkonnostních verzích, základní nabízela nejvyšší výkon 141 kW a 220 Nm točivého momentu, výkonnější pak 170 kW a 211 Nm točivého momentu.

 Ačkoliv se technikům Mazdy podařilo zlepšit spotřebu i emise, zejména ve srovnání se staršími rotačními motory, ve srovnání s klasickými pístovými motory stále zaostával. Ostatně z evropského trhu se Mazda RX-8 stáhla kvůli vysokým emisím a nízkým prodejům již v roce 2010, zatímco v zámoří vydržela o dva roky déle.

V souvislosti s rotačními motory Wankel a Mazdou RX-8 se navíc sluší zmínit experiment, kdy bylo 30 vozidel upraveno na spalování vodíku. Tato technologie přitom v posledních letech nabírá na významu jako ekologičtější alternativa ke spalování klasických paliv jak u osobních vozidel, s čímž experimentuje Toyota, tak u těžkých strojů, což ukazuje například společnost JCB.

K ukončení výroby Mazdy RX-8 se pak váže ještě jedna perlička. Ve stejný den, kdy Mazda ukončila produkci RX-8, totiž Tesla začala zákazníkům doručovat první kusy elektrického sedanu Model S. Během jednoho dne tak došlo k výrazné změně, která svým způsobem naznačila další vývoj automobilového průmyslu.

Ondřej Mára
Diskuze (8)

Doporučujeme

28. 6. 2022 12:38
Re: Otazniky
No a oni mají právě tu představu, že se dá provoz za takřka konstantních otáček (případné použití jiného paliva) značně optimalizovat, alespoň do té míry že přesáhnou výhody koncepce nad nevýhodami.
27. 6. 2022 16:14
Re: Otazniky
Účinnost má přímou souvislost se ztrátami. Nízké ztráty znamenají vysokou účinnost. Elementární fyzika....
27. 6. 2022 09:42
Re: Otazniky
Myslím že je důležitější účinnost agregátu než únik tepla. Ale budiž, zase takovej expert nejsem abych se o tom dohadoval.
26. 6. 2022 23:55
Re: Otazniky
Únik tepla u tepelných strojů - kam samozřejmě patří i spalovací motory - je z hlediska účinnosti naprosto zasadni problém
Avatar - Emel
26. 6. 2022 21:24
Re: Otazniky
Unikání tepla asi takový problém není, ne? Někdy je spíš problém to uchladit :-)