Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední šance na záchranu? Krachující BBS vynalezlo univerzální kola

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Jedna sada pro všechny má zachránit opakovaně bankrotující stálici automobilového trhu. Trik je v mezikusu mezi nábojem a diskem vozidla.  

Německý výrobce kol BBS se v posledních letech připomínal spíše vyhlašováním bankrotů než inovativními přístupy. Produkce ikonických disků z Bádenska-Württemberska patří mezi ověřené dodavatele pevných a lehkých ráfků typického vzhledu, nicméně povedené produkty minulosti nestačily na udržení ekonomické stability. Poslední oznámení insolvence proběhlo před dvěma lety a teď je tu značka znovu, aby představila novinku.

U BBS vynalezli kolo. Jakkoliv by se faktické oznámení mohlo zdát ironické, ve Schiltachu se opravdu vrátili ke kořenům a zapracovali na rozšířeném použití stěžejního výrobního artiklu. Šanci opakovaně bankrotujícímu podniku dalo sloučení pod křídla gigantu v oblasti odpružení (KW Automotive). Slávu BBS má obnovit nabídka univerzálních litých kol, která se technicky hodí na každé auto.

Sjednocující technologie bude uvedena na trh pod novou řadou kol nazvaných příhodně BBS Unlimited. Nadějné portfolio uvede oblíbený design BBS CI-R s pěti dělenými paprsky, další vzory či povrchové úpravy budou brzy následovat. Modelové řady série BBS Unlimited dovolí přehazovat sadu disků mezi několika automobily různých predispozic. Jeden set ráfků může posloužit majiteli různorodé garáže bez problémů s upevněním nebo předpisy.

Každý alu disk z obchodu charakterizují rozdílné hodnoty šířky, průměru, tvaru profilu, počtů děr, rozteče anebo zálisu. Údaje odpovídaly konkrétnímu vozu a nemohly být ignorovány, dokud nevzniklo něco jako univerzální adaptér od BBS, který připraví podklad pro homologované usazení jakéhokoliv kola z řady Unlimited.

Prototyp BBS CI-R 5x117,5 doplňuje patentovaný adaptér náboje z eloxovaného hliníku včetně polyamidových středících kroužků zamezující vibracím. Právě hliníkový mezikus zaručuje maximální dosedací plochu univerzálních kol u všech aut. Montáž je vyřešena, zbývá ještě míra zapuštění kol do karoserie, což lze korigovat díky výběru adaptéru z verzí šířek od 1,4 do pěti centimetrů.

Podložky se používají od nepaměti, nicméně Němci doplnili vlastní preciznost spolu s některými součástkami a pokusí se z nové řady kol vytěžit vzestup osvědčené stálice automobilového průmyslu. Edice BBS Unlimited prošla certifikací TÜV, aby se mohly středové pokličky BBS opět vrátit na některá z nejlepších vozů aktuální nabídky. Typickými nosiči pavučinových kol byly před krachem civilní i závodní vozy Porsche či BMW.

Mirek Mazal
Diskuze (14)
Avatar - wakantanka
19. 11. 2022 19:19
Re: Re: Zaujímavé
No ja ti neviem, ale podložky na zmenu rozteče sú úplne bežnou komoditou, takže noví zákazníci asi veľmi nepribudnú.
19. 11. 2022 09:20
Re: Asi mi něco
Já jsem to pochopil i podle obrázků tak, že jednou sadou šroubů se přišroubuje podložka k autu s roztečí auta a až potom se druhou sadou šroubů našroubují kola jen do samotné podložky - adaptéru -, ale už s jinou roztečí vlastního kola. Proto asi i u obrázku té podložky jsou pohozené vždy dvě sady rozdílných šroubů po pěti kusech a i proto je v podložce je 5 děr kuželovitě zahloubených a 5 děr se závitem.
Avatar - Dinar
19. 11. 2022 07:55
Asi mi něco
uniká, chápu, že tím adaptérem lze měnit velikost středového otvoru a ET, ale jak by se tím měla změnit rozteč děr? V článku se variabilita rozteče zmiňuje, ale ta je snad daná tím, s jakou roztečí jsou vyvrtány díry v samotném ráfku.
18. 11. 2022 17:32
Re: BBS?
Šenkýř je ma skladem. I když asi ne na Teslu. Dávat slonovi tretry? ;-)
Avatar - KANKUNEN
18. 11. 2022 13:27
Re: Zaujímavé
Já si kolikrát vybral kola a nebyla na moje auto. A kvalitní lehká kola poznáš i na autě, jede to líp než s těžkými originály. Kdo zkusil ultralegery pochopí.