Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford GT40 mohl vypadat docela jinak, prohlédněte si první nákresy

Ondřej Mára Ondřej Mára 13. 6. 2020 • 02:33
29
2
Zobrazit náhledy (29)
Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40 Ford GT40

Ikonický americký závodní vůz připomínal na prvních nákresech spíš italské sporťáky.

Příběh, který vedl ke vzniku Fordu GT 40, zná snad každý. Automobilka Ford se rozhodla pomstít Ferrari za potupu při obchodních jednáních na místě, kde to Ferrari mohlo bolet nejvíce. Na trati slavného závodu 24 hodin Le Mans, kde si italská automobilka držela v šedesátých letech statut neporazitelnosti.

Běsnící Henry Ford II, kterého Enzo Ferrari pořádně rozzuřil, neváhal investovat obrovskou sumu do vývoje zcela nového závodního stroje, který měl Ferrari všechno vrátit i s úroky. Výsledkem vývoje, na kterém se mimo jiné podílel Carroll Shelby, se v roce 1964 stal model Ford GT40, který je dodnes legendou na kolech.

Auto však není zajímavé jen svým příběhem, ale i svými tvary, které se staly ikonickými. Stačí se jen podívat na jeho nízkou siluetu, dveře tvořící část střechy, výrazné prolisy na kapotě, přívody vzduchu k motoru, svalnaté blatníky, atd.

Jak ovšem ukazuje nedávný příspěvek na Twitteru Ford Performance, design ikonického sporťáku se ze začátku vyvíjel docela jiným směrem. Archiváři americké automobilky totiž objevily nákresy datované k 11. červnu 1963, které mají k finální podobě vozu pořádně daleko.

Na původních nákresech totiž design vozu připomíná spíše evropské stroje. Při pohledu na kapotu, kabinu a výklopná světla bychom se dokonce nebáli ani srovnání s Lancií Strator, která ovšem vznikla až o celé desetiletí později. Technický nákres pak ukazuje nezvyklé nastupování přes odklopenou střechu kokpitu, čímž koncept připomíná Sterling GT z roku 1975.

Zhruba týden po nákresech měl vzniknout dokonce i hliněný model, který odstraňoval některé drobné nedostatky, jako bylo například prudké zkosení za kabinou.  Změnily se také tvary blatníků, otvory přívodu vzduchu pro motor a vůz už pomalu začal připomínat finální podobu modelu GT40.

Dá se předpokládat, že řada změn na finálním designu byla provedena z ryze praktických důvodů. Z prvních nákresů si lze ale domýšlet, že Ford nechtěl svým novým vozem porazit Ferrari pouze techniky, ale i stylisticky.

Související články

Témata
Avatar - Mikesus
14. 6. 2020 10:38
Re: Tak to je krása
Když jsem viděl nejdříve obrázek, řekl jsem si uplne stejne, Ital sedesatek.
Avatar - fostek
13. 6. 2020 16:33
Tak to je krása
člověk vidí obrázky krásnýho italskýho sporťáku z šedesátek a on je to nákres původního Fordu.
Bezva.
Tak vida, nadešel den, kdy Mára napsal zajímavej článek, ze kterého se člověk dozví něco nového (přiznávám), pokouká na obrázky a celé to voní benzínem a atmosférou LeMans.
Jen tak dál!
:yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku