Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinné ručení možná zdraží. Má se vrátit poplatek za nepojištěná auta.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (11)
Do zákona o povinném pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem motorového vozidla, tedy o povinném ručení, by se mohl vrátit povinný poplatek motoristů, kteří nemají toto pojištění sjednáno. Dostávala by ho Česká kancelář pojistitelů.

V novele zákona to navrhla skupina osmi poslanců z klubů ČSSD, KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a Starostů, KSČM a ANO. Chtějí také zpřesnit povinnost mít pojištěné auto. Poplatek už v zákoně byl, Sněmovna ho ale v roce 2014 zrušila.

Současný zákon uvádí, že vozidlo může na veřejných pozemních komunikacích provozovat pouze ten, kdo má sjednané pojištění. Navrhovatelé chtějí povinnost rozšířit tak, aby pojištění muselo mít každé auto v registru, s výjimkou aut zapsaných jako vyřazená, vyvezená, zaniklá nebo odcizená. "Navrhovaná úprava výrazně zjednoduší určení, zda je či není dána povinnost pojištění odpovědnosti, čímž se předejde celé řadě sporů, a to v souvislosti s navrhovanou úpravou příspěvku do garančního fondu," uvádějí předkladatelé.

Příspěvek za nepojištěné vozidlo by se vypočítal jako součin počtu dní, kdy bylo bez pojištění, a příslušné sazby, kterou by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí.

Kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, ze kterého se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kancelář po majitelích nepojištěných aut škodu vymáhá. V důvodové zprávě stojí, že dlouhodobě se takto podaří vybrat asi 30 procent výdajů z garančního fondu. Poslanci argumentují také tím, že na vyplácení těchto náhrad se nyní podílejí ti vlastníci a provozovatelé, kteří svou povinnost mít auto pojištěné plní.

Kancelář by mohla v části případů vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně 300.000 korun. Nyní jde podle předkladatelů mnohdy o částky v řádu milionů korun, které odpovědný člověk leckdy není schopen uhradit a jsou pro něj likvidační. "Úprava příspěvku by měla zajistit dostatečný příjem do garančního fondu tak, aby byly jeho výdaje v odpovídající míře pokryty," stojí v důvodové zprávě.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (11)
26. 2. 2017 11:04
Re: A ta věta v podtitulku je věcně zásadně blbě.
To sou jen jejich mantry, že budeme za někoho něco platit, aby si obhájili neobhajitelné.
26. 2. 2017 11:02
Re: To nemaj co dělat?
Také bylo správné, že to zrušili, ČKP se chovala jako dobytek a neoprávněně vybrané peníze nemusela vracet. I tak má velmi přebytkový fond, ze kterého hradí krom způsobených škod náklady na neznačená policejní auta a podobné lahůdky.
26. 2. 2017 10:54
ČKP
Už nikdy se nesmí opakovat, aby soukromá asociace měla vliv a prospěch z vybírání jakýchkoli pokut či penále za povinnosti vyžadované státem. Než před 1.1.2009 vstoupila v platnost tato lumpárna strašili 500-600tisíc PROVOZOVANÝCH vozidel a "taktně" zatajili, že většina v té době Š105-120 a starších již fyzicky neexistovala či stála ve stodole a tudíž se nevysytovali na silnici. nyní to stáhli na cca 120 tisíc nepojištěných a opět zapoměli dodat podstatnou informaci a to že jen proovnali registrované/pojištěné, což absolutně nic nevypovídá o realitě. Vzhledem k promili asociálů není žádný důvod k tomu, aby se tato pravomoc vracela, nemá to stoupající tendenci, jde jen o bezpracný byznys. Navíc systém depozitu je omezený a zkostnatělý, takže současná úprava je víc než dostatečná a více než represivní. Před 06/2006 to bylo blokově do 1000 Kč, nyní jsou tam body, pokuta řádově vyšší a možný zákaz řízení a to i když se nezpůsobí nehoda.
Avatar - lordlord
8. 2. 2017 12:43
.
doufám, že si budou lépe ověřovat majitele vozu, ne jen z registru a důkazní břemeno bude na kanceláři a ne na mě
Avatar - JohnyRnR
8. 2. 2017 12:27
Re: No a co ?
Přesně, byla to jeho svobodná volba se nepojistit a přitom jezdit, tak ať nebulí, když to nevyšlo a tu likvidační situaci si zaslouží. Právě tohle je naprosto správný přístup a měl by se mnohem víc rozšířit i tam, kde se dneska dávají "preventivní" pokuty. Jedeš po dálnici 200? Fajn, jeď si, ale když někoho sestřelíš a bude to třeba za 5 mega, tak si pak poraď. To by po medializaci mělo větší efekt, než všechny pokuty a neoznačený auta dohromady a odpadla by i zbytečná buzerace třeba za 160 za světla, sucha a minimálního provozu.