Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha i nadále chce udělat z magistrály bulvár. To myslí vážně?

David Bureš
Diskuze (65)
Přebudováním severojižní magistrály v bulvár chce pražský magistrát tuto lokalitu „humanizovat.“ Přeložit se to ale dá jako snaha o delší kolony a další utrpení pro řidiče.

Na pražském magistrátu už několik let dříme nápad přetvořit severojižní magistrálu v městský bulvár. Myšlenka přebudování důležitého průtahu městem byla opět oživena jen pár měsíců po otevření tunelového komplexu Blanka.

Nejnověji o tomto plánu promluvil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, který připomněl, jak si magistrát tzv. humanizaci magistrály představuje. Trasa má být v několika fázích upravena tak, aby v každém směru byly 2+1 pruhy, přičemž ten nejvíc vpravo má být určen pro autobusy a odbočování. Na magistrále mají navíc přibýt další přechody pro chodce a zeleň. „Cílem je, aby tato silnice přestala dělit hlavní město na dvě poloviny,“ tvrdí Dolínek.

První reakcí každého řidiče pravidelně jezdícího v dané lokalitě jistě napadne, že taková úprava povede k dalšímu zhoršení už tak bídné dopravní situace na pražské magistrále. Dolínek s takovým názorem nesouhlasí a tvrdí, že magistrála už není využívána pro tranzit skrz město, ale funguje jen jako obslužná trasa, na kterou auta vjíždějí jen z přilehlých oblastí, aby ji zase krátce na to opustila.

Aktuální každodenní zkušenosti ale vypadají poněkud jinak. Magistrála je v těchto týdnech u Muzea zúžena kvůli rekonstrukci vozovky o jeden pruh, což vede k mnohem delším kolonám než kdy jindy. V dopravní špičce nyní „štrůdl“ aut směrem na Brno běžně stojí až k Hlávkově mostu, zatímco jindy bývá o několik stovek metrů kratší. Dlouhé proudy tu navíc popojíždějí i v časech, kdy zde jindy byl už klid.

Díky tomu tak mají řidiči dobrou představu toho, jak by situace na magistrále vypadala, pokud by skutečně došlo k realizaci nápadu na její zúžení. Ještě více stojících a pomalu popojíždějících vozidel rozhodně není něco, jak si já osobně představuji „humanizaci“ magistrály. A více semaforů je také nesmysl. Už nyní jsou největšími špunty na magistrály právě světelné křižovatky. A jejich vyšší počet by takových špuntů udělal jen více. Opravdu doufám, že již postavené semafory na Štvanici u zatím nepoužívané zastávky tramvaje zůstanou co nejdéle nefunkční.

Je však pravda, že severojižní magistrála po otevření Blanky skutečně není tranzitním koridorem, velká část aut jede po městském okruhu a magistrále se vyhne. Zbývající tisíce řidičů ale na magistrálu prostě musí, protože jim nic jiného nezbývá. A zúžení pruhů na tom nic nezmění. Z osobní zkušenosti pravidelných přejezdů z bytu v Nuslích do kanceláře v Holešovicích vím, že bych se magistrále klidně vyhnul, objízdných tras ale opravdu moc není.

A právě to je největší problém magistrály. Naprosto chápu snahy o zklidnění silnice, protože magistrála je opravdu nehezká jizva centra Prahy. Jenže pokud neexistují použitelné objízdné alternativy, není její zklidnění řešením. Bohužel jak dokončení obchvatu Prahy, tak vnitřního okruhu (úsek Pelc-Tyrolka – Balabenka je zatím jen v plánech projektantů, stejně jako další úsek ke Štěrboholské radiále), které by situaci na magistrále měly pomoci, je zatím stále v nedohlednu, což je vskutku velká ostuda. Do té doby tak lze uvažovat jen o zkulturnění magistrály (třeba položením tiššího asfaltu a výsadbou stromů, jak chce opozice), ale rozhodně nikoliv o zklidnění. To by aktuálně vedlo jen k zhoršení dopravní situace. Důkazy z praxe už o tom máme... Snad na to pražští radní budou myslet, až projekt humanizace magistrály budou v srpnu projednávat.

David Bureš
Diskuze (65)
29. 7. 2016 14:56
Re: Magistrála
Z hlediska kapacity a rychlosti je tvůj nápad naprostý nesmysl.
Avatar - Pekelná Micinka
29. 7. 2016 12:48
Re: Magistrála je v podstatě jediná pořádná silnice uvnitř P
Ok, díky za info.
Avatar - Pekelná Micinka
29. 7. 2016 12:41
Re: Otázka pro autora:
Venku to je lepší, venku fouká většinou vzduch podobné teploty a není to tak koncentrovanej humus jako v metru. Klimatizaci si nemusíš pouštět vůbec, víme? Vyvětráš dveřma, když stojíš dlouho na sluníčku, případně, pustíš úplně na minimum.
V širší rovině je důležité, že máš možnost udělat to tak, jak vyhovuje tobě. Tohle ti žádná MHD nenabídne, prostě z principu.
29. 7. 2016 09:43
Re: Otázka pro autora:
nastesti do tehle zmeny se nedostavas behem sekundy, ale pomaleji, ale jasne pokud jsi nachylnej na pruvany, a kdys venkuz afouka, tak ti to taky nedela dobre? tak ted doufejme ze kdys jedes tim autem tak klimosku nemas treba na 16-18 stupnu a ze mas nastavene aby to nefoukjalo na tebe, ale nekam jinam do kabiny auta, a ze mas nastavene aby ta klimoska zaroven udrzovala stejnou vlhkost, coz vetsina klimatizaci jaksi nedela a vlhkost pohlcuje, coz je take "uzasne zdrave"
29. 7. 2016 09:33
Re: Magistrála
v 21. století se změní přístup k dopravě jako takové. MHD se nutně přetransformuje na malá autonomní vozítka, která budou lidi přepravovat A->B. Bude to takovej mix MHD a TAXI. Pak zmizí hodně městského tranzitu, protože se nevyplatí jezdit vlastním vozítkem (mimo transportu nářadí).

Zmizí tak TAXI, Autobusy a tramvaje. Zůstane jen vlak a metro, protože z hlediska kapacity a rychlosti se vozítky nahradit nedají.