Praha i nadále chce udělat z magistrály bulvár. To myslí vážně?
Na pražském magistrátu už několik let dříme nápad přetvořit severojižní magistrálu v městský bulvár. Myšlenka přebudování důležitého průtahu městem byla opět oživena jen pár měsíců po otevření tunelového komplexu Blanka.
Nejnověji o tomto plánu promluvil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, který připomněl, jak si magistrát tzv. humanizaci magistrály představuje. Trasa má být v několika fázích upravena tak, aby v každém směru byly 2+1 pruhy, přičemž ten nejvíc vpravo má být určen pro autobusy a odbočování. Na magistrále mají navíc přibýt další přechody pro chodce a zeleň. „Cílem je, aby tato silnice přestala dělit hlavní město na dvě poloviny,“ tvrdí Dolínek.
První reakcí každého řidiče pravidelně jezdícího v dané lokalitě jistě napadne, že taková úprava povede k dalšímu zhoršení už tak bídné dopravní situace na pražské magistrále. Dolínek s takovým názorem nesouhlasí a tvrdí, že magistrála už není využívána pro tranzit skrz město, ale funguje jen jako obslužná trasa, na kterou auta vjíždějí jen z přilehlých oblastí, aby ji zase krátce na to opustila.
Aktuální každodenní zkušenosti ale vypadají poněkud jinak. Magistrála je v těchto týdnech u Muzea zúžena kvůli rekonstrukci vozovky o jeden pruh, což vede k mnohem delším kolonám než kdy jindy. V dopravní špičce nyní „štrůdl“ aut směrem na Brno běžně stojí až k Hlávkově mostu, zatímco jindy bývá o několik stovek metrů kratší. Dlouhé proudy tu navíc popojíždějí i v časech, kdy zde jindy byl už klid.
Díky tomu tak mají řidiči dobrou představu toho, jak by situace na magistrále vypadala, pokud by skutečně došlo k realizaci nápadu na její zúžení. Ještě více stojících a pomalu popojíždějících vozidel rozhodně není něco, jak si já osobně představuji „humanizaci“ magistrály. A více semaforů je také nesmysl. Už nyní jsou největšími špunty na magistrály právě světelné křižovatky. A jejich vyšší počet by takových špuntů udělal jen více. Opravdu doufám, že již postavené semafory na Štvanici u zatím nepoužívané zastávky tramvaje zůstanou co nejdéle nefunkční.
Je však pravda, že severojižní magistrála po otevření Blanky skutečně není tranzitním koridorem, velká část aut jede po městském okruhu a magistrále se vyhne. Zbývající tisíce řidičů ale na magistrálu prostě musí, protože jim nic jiného nezbývá. A zúžení pruhů na tom nic nezmění. Z osobní zkušenosti pravidelných přejezdů z bytu v Nuslích do kanceláře v Holešovicích vím, že bych se magistrále klidně vyhnul, objízdných tras ale opravdu moc není.
A právě to je největší problém magistrály. Naprosto chápu snahy o zklidnění silnice, protože magistrála je opravdu nehezká jizva centra Prahy. Jenže pokud neexistují použitelné objízdné alternativy, není její zklidnění řešením. Bohužel jak dokončení obchvatu Prahy, tak vnitřního okruhu (úsek Pelc-Tyrolka – Balabenka je zatím jen v plánech projektantů, stejně jako další úsek ke Štěrboholské radiále), které by situaci na magistrále měly pomoci, je zatím stále v nedohlednu, což je vskutku velká ostuda. Do té doby tak lze uvažovat jen o zkulturnění magistrály (třeba položením tiššího asfaltu a výsadbou stromů, jak chce opozice), ale rozhodně nikoliv o zklidnění. To by aktuálně vedlo jen k zhoršení dopravní situace. Důkazy z praxe už o tom máme... Snad na to pražští radní budou myslet, až projekt humanizace magistrály budou v srpnu projednávat.