Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha testuje hybridní autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 15. 8. 2019
2

Dopravní podnik hl. m. Prahy získal do svého vozového parku dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value, který zkouší ve skutečném linkovém provozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD a od 12. srpna 2019 nasazuje na vybrané linky další hybridní autobus. Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value představuje městský nízkopodlažní autobus, který k dvouměsíčnímu testu poskytla společnost Iveco Czech Republic, a. s.

Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí. Technologické řešení ukládání elektrické energie se u každého výrobce liší, navíc podmínky v Praze nelze úplně srovnávat s jinými evropskými metropolemi. Proto DPP oslovil další výrobce s cílem otestovat jejich řešení hybridních vozidel v reálném provozu v Praze.

Nákup hybridních autobusů se jeví jako vhodné dočasné řešení při přechodu k plně bezemisním vozidlům. Podmínkou zavedení vozidel na čistě alternativní pohon je ale vybudování nabíjecí a plnící infrastruktury v Praze, což je však časově poměrně náročné. Hybridní vozidla budování dodatečné infrastruktury nevyžadují. Proto mohou do doby, než se podaří zrealizovat některý z projektů bezemisních autobusů zajišťovat požadované výkony s nižším dopadem na životní prostředí než naftová vozidla.

Autobus značky Iveco, který bude DPP následující dva měsíce testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či z ultrakondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Ultrakondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem.

Plně elektrický režim, funkce „Arrive & Go“, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce spotřeba paliva tohoto vozidla je až o 30 % nižší, a také emise CO2 mohou být až o 30 % nižší v porovnání s dieselovými autobusy. V současnosti jezdí ve světě více než 1 500 těchto hybridních autobusů.

Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 86 cestujících, z nichž je 30 sedících a 56 stojících. Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI o objemu 6,7 l s výkonem 210 kW a trakční elektromotor o výkonu 120 kW (krátkodobě až 195 kW) s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů od britské firmy BAE Systems.

DPP testovaný autobus značky Iveco spolu s hybridním autobusem Solaris nasazuje z garáže Hostivař na vybrané spoje a to zejména linek 133 (Florenc – Sídliště Malešice), 165 (Sídliště Zbraslav – Háje), 175 (Florenc – Háje), 207 (Staroměstská – Ohrada) a 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves). Jízdní řády pro jednotlivé dny jsou k dispozici na webových stránkách DPP na dpp.cz.

Foto a zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku