Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha testuje nový trolejbus Ekova Electron 12T

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 2. 10. 2019
2

Dopravní podnik hl. m. Prahy získal do svého vozového parku dvanáctimetrový nízkopodlažní trolejbus Ekova Electron 12T, který zkouší ve skutečném linkovém provozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje projekt elektrifikace několika stávajících autobusových linek. V rámci toho potřebuje otestovat různé typy trolejbusů s technologií dynamického i statického nabíjení.

Proto koncem září zamířil do pravidelného provozu s cestujícími trolejbus Ekova Electron 12T s trakční výzbrojí Cegelec TV Europulse. Na lince číslo 58 z Palmovky do Letňan má tento trolejbus sloužit po dobu jednoho měsíce. Testování poslouží DPP nejen k výběru vhodné konfigurace vozidla, ale i pro nastavení optimálních provozních parametrů a zajištění provozních dat.

Trolejbus Ekova Electron 12 T s celkovou délkou 11,98 m, šířkou 2,5 m, výškou 3,5 m a celkovou hmotností 12.565 kg pohání trakční elektromotor o výkonu 175 kW, který je napájen elektrickou energií buď z trolejového vedení, nebo z vestavěných trakčních baterií.

Při brzdění vozidla plní elektromotor funkci generátoru a vyrobená energie slouží pro vlastní potřebu vozidla, jako je například napájení palubní sítě nebo vytápění, dobíjení baterií a případně rekuperaci do trolejového vedení, jestliže se v oblasti měnírny nachází jiné vozidlo, které ji může spotřebovat. Garantovaný dojezd na baterie bez elektrického vytápění je 18 km, s vytápěním 12 km.

Trolejbus Ekova Electron 12T v testovaném provedení má ve svém interiéru 28 sedadel pro cestující a jeho celková přepravní kapacita je 86 osob. Prostor druhých dveří je osazen mechanicky výklopnou plošinou pro nástup vozíčkáře a vozidlo je vybaveno systémem snižování podlahy pro pohodlnější nástup imobilních osob. Klimatizace je jak v prostoru pro cestující, tak samostatně i pro řidiče.

Cílem chystané elektrifikace autobusových linek DPP je především snížení emisí CO2 do roku 2030 až o 45 % oproti roku 2010 a dosažení nulových emisí do roku 2050. V rámci další elektrifikace autobusové dopravy bude Dopravní podnik vycházet z již existující resp. připravované infrastruktury.

V praxi to má znamenat především oblast severovýchodu hlavního města s vozidly vyjíždějícími z garáží Klíčov a Vršovice. Nejen zde se dá využívat existující tramvajové sítě a napájecí infrastruktury. Další oblastí, kde DPP předpokládá rozvoj elektrifikace autobusových linek v nejbližším horizontu, je levobřežní část Prahy s tím, že by zázemí vzniklo v areálu garáže Řepy.

Dle rozhodnutí Rady hl. m. Prahy z 16. září 2019 bude zahájena příprava elektrifikace linky číslo 119 na letiště s cílem nasazení velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů v co nejkratším horizontu tak, aby došlo ke zvýšení přepravní nabídky a komfortu pro cestující do doby, než bude zprovozněno železniční spojení na letiště.

V rámci projektu má být využito maximum synergií v rámci tramvajové napájecí sítě, přičemž je počítáno s využitím již vybudované infrastruktury. Ta pak najde své využití i po zprovoznění železničního napojení například pro prodloužení tramvajové tratě z Dědiny do rozvojové lokality u starého letiště nebo pro další v budoucnu elektrifikované autobusové linky obsluhující letiště i další části Prahy. Velkokapacitní bateriové trolejbusy tak v budoucnu nabídnou vyšší komfort a kapacitu na dalších vytížených linkách.

Foto a zdroj: Zdeněk Bek, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku