Trolejbusy a elektrické autobusy Škoda Electric ve velké galerii
Škoda Electric v současností nabízí několik modelových řad dvou a třínápravových trolejbusů. Vedle nich věnuje stále větší pozornost i vývoji a výrobě elektrobusů.
Škoda Electric, která patří do skupiny Škoda Transportation, je zkušeným výrobcem trakčních pohonů a trakčních motorů pro lokomotivy, tramvaje, EMU, metro, důlní vozidla a zároveň je výrobcem trolejbusů a elektrických autobusů. Velkou pozornost společnost věnuje využívání nejnovějších technologií pro moderní vozidla městské hromadné dopravy a železnice.
Společnost navazuje na dlouholetou tradici elektrotechnické výroby Škodových závodů v Plzni, která byla zahájena v roce 1901 v Elektrotechnickém závodě. Na počátku dlouhé linie trolejbusů plzeňské značky stojí jediné vyrobené vozidlo v podobě třínápravového trolejbusu Škoda 1 Tr z roku 1936. Na tento první exemplář navázala dlouhá linie modelů s vlastní technikou i konstrukcí karoserií, kterou ukončily na přelomu dvacátého a jednadvacátého století modely 21 Tr a 22 Tr.
V prvních letech jednadvacátého století se Škoda Electric vydala cestou spolupráce s dodavateli autobusových karoserií. Prvním se stal Irisbus, patřící pod křídla koncernu Iveco a dnes vystupující pod značkou Iveco Bus. V současnosti pak Škoda Electric při vývoji a výrobě nových modelů trolejbusů a také elektrobusů spolupracuje s řadou výrobců autobusů.
Nový způsob výroby spočívá v dodání mechanicky a částečně elektricky vybavené karoserie, kam je v plzeňském závodě osazena elektrická výzbroj. Poté je dokončena kabeláž případně namontována další zařízení podle přání zákazníka, vůz je vyzkoušen a absolvuje testovací jízdy pod plzeňskou trolejí.
Různorodé požadavky dopravních společností vedly v prvním desetiletí jednadvacátého století k rozšíření výrobního portfolia Škoda Electric o další typy trolejbusů. V roce 2008 byla zahájena spolupráce s polským výrobcem Solaris Bus & Coach.
Jejím prvním výsledkem se stal netradiční třínápravový typ 28 Tr, jehož základem byl autobus Solaris Urbino 15. Vozidlo s celkovou délkou 14.590 mm, šířkou 2550 mm a výškou 3450 mm mělo kapacitu 135 cestujících a bylo poháněno elektromotorem o výkonu 240 kW.
V roce 2009 na třínápravový model 28 Tr navázala Škoda Electric standardními dvounápravovými trolejbusy 26 Tr a kloubovými vozidly 27 Tr s karoseriemi autobusů Solaris řady Urbino, které plzeňská společnost využívá i v jejich nové generaci.
Menší z této dvojice má celkovou délku 12.000 mm, šířku 2550 mm, výšku 3450 mm a je poháněn elektromotorem o výkonu 160 kW, zatímco kloubový model 27 Tr je při stejné šířce i výšce dlouhý 18.000 mm a je vybaven elektromotorem o výkonu 240 až 260 kW.
Trolejbusy na základech autobusů polské značky mohou být navíc vybaven diesel generátorem nebo trakčními bateriemi, které jsou umístěné v zadní části vozu a umožňují plnohodnotnou jízdu mimo trakční trolejové vedení.
Celkový počet pasažérů se pohybuje od 102 osob u dvounápravového modelu 26 Tr až po 160 osob u kloubového 27 Tr. Cestující u všech tří modelů mohou počítat s tzv. kneelingem, klimatizací, vyklápěcí nájezdovou plošinou pro vozíčkáře a informačním systémem.
V roce 2010 se Škoda Electric pustila do spolupráce i s českým výrobcem autobusů SOR Libchavy a vznikly tak modely 30 Tr a 31 Tr, z nichž je první dvounápravový dvanáctimetrový a druhý kloubový osmnáctimetrový.
Škoda 30 Tr využívá karoserii autobusu SOR NB 12. Celková délka tohoto trolejbusu je 12.180 mm, šířka 2550 mm a výška 3400 mm. K pohonu slouží asynchronní trakční elektromotor o výkonu 160 kW, s nímž může tento model dosahovat rychlosti až 65 km/h.
Škoda 31 Tr využívá karoserii kloubového autobusu SOR NB 18. Celková délka tohoto vozidla je 18.750 mm, zatímco šířka a výška jsou stejné jako u modelu 30 Tr. K pohonu slouží asynchronní trakční elektromotor o výkonu 250 kW, s nímž může tento model dosahovat rychlosti 65 km/h.
Pro oba typy na základech autobusů SOR Libchavy nabízí Škoda Electric možnost instalace pomocného dieselagregátu, u nějž lze volit z výkonu 50, 80 nebo 100 kW. Další možnosti je vybavení superkapacitory nebo trakčními bateriemi.
Trolejbusy Škoda 30 Tr a 31 Tr jsou připraveny poskytnout prostor pro 94, resp. 166 cestujících. Podobně jako u modelů na základech autobusů značky Solaris i zde je k dispozici tzv. kneeling, výkonný systém vytápění, vyklápěcí nájezdová plošina pro vozíčkáře a informační systém.
Novou generaci trolejbusů Škoda Electric, vycházející ze spolupráce se SOR Libchavy, představují modely 32 Tr a 33 Tr. Tato vozidla stojí na základech nové generace autobusů značky SOR, pod jejichž designem je podepsán doc. Ing. arch. Patrik Kotas.
Tuto novou generaci vozidel nejprve reprezentoval elektrobus s označením NS electric, který měl premiéru na veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru v roce 2016. Na podzim roku 2017 byl představen městský autobus NS diesel se stejnými liniemi i konstrukcí karoserie.
V roce 2018 pak byl poprvé odhalen sesterský trolejbus, který v současnosti figuruje v nabídce společnosti Škoda Electric v dvounápravovém provedení s označením 32 Tr a jako kloubové vozidlo typu 33 Tr.
Trolejbus 32 Tr má celkovou délku 12.000 mm, šířku 2550 mm a výšku 3370 mm, zatímco model 33 Tr má celkovou délku 18.750 mm. šířku 2550 a výšku 3400 mm. K pohonu zde slouží asynchronní trakční elektromotor o výkonu 160 kW, resp. 240 kW. Pro oba zástupce nové generace trolejbusů je shodná maximální rychlost 65 km/h a Škoda Electric nabízí možnost vybavení trakčními bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení.
Trolejbusy Škoda 32 Tr a 33 Tr jsou připraveny poskytnout prostor pro 95, resp. 120 cestujících. Ve vybavě nechybí mimo jiné výkonná klimatizace, moderní informační systém pro cestující a USB porty pro dobíjení mobilních zařízení.
Škoda 35 Tr představuje nejnovější výsledek spolupráce mezi společnostmi Škoda Electric a Iveco Bus. Zároveň je tento kloubový trolejbus, který byl odhalen v roce 2018, prvním na základech městského autobusu UrbanWay značky Iveco.
Třínápravový kloubový trolejbus s celkovou délkou 18.559 mm, šířkou 2550 mm, výškou 3556 mm včetně sběračů využívá ke svému pohonu asynchronní trakční elektromotor Škoda Electric se jmenovitým výkonem 250 kW. I v případě tohoto modelu jsou v nabídce trakční baterie, umožňující jízdu mimo trolejové vedení.
Trolejbus 35 Tr může přepravovat až 125 cestujících, z nichž může být 35 sedících. Ve výbavě nechybí klimatizace, nástup a výstup usnadní systém kneelingu. K bezpečnosti cestování může připívat kamerový systém.
Škoda Electric se zabývá nejen výrobou vlastních trolejbusů, ale vedle výše zmíněných modelů nabízí svým zákazníkům kompletní dodání elektrické výzbroje pro trolejbusy, obsahující novou generaci střešní jednotky NGTR Škoda, sběrače, měnič klimatizace, tlumivku, odporník, topení, trakční motor a ventilátor chlazení. Dále je možné výzbroj doplnit o moderní, bezúdržbové trakční baterie pro volný pohyb trolejbusu mimo trolejové vedení.
Plzeňská společnost se takto významným způsobem podílela například na dodávce 49 kusů trolejbusů do italského města Bologna. Kloubová vozidla s celkovou délkou 17.900 mm, šířkou 2500 mm a výškou 3460 mm na bázi karoserie Iveco Crealis Neo byla osazena elektromotorem s maximálním výkonem 250 kW, který doplňoval vznětový agregát o výkonu 100 kW, splňující emisní normu Euro 6 a sloužící pro jízdu mimo trakční vedení. V Plzni se uskutečnilo i testování a homologace. Finálním dodavatelem trolejbusů byla společnost Iveco France.
Škoda Electric vyrobila trolejbusy rovněž pro španělské historické město a turistické letovisko Castellon. Dvounápravové nízkopodlažní trolejbusy s celkovou délkou 12.000 mm, šířkou 2550 mm a výškou 3450 mm byly vybaveny elektromotorem o výkonu 160 kW a Škoda Electric vozidla pro Castellon vybavila speciálním bateriemi pro nezávislý pojezd v místech, kde není elektrické vedení. Finálním dodavatelem vozidel byla společnost Solaris, ale kompletní montáž se odehrála ve výrobním závodě Škody v Plzni. Tato vozidla mají charakteristický futuristický design.
Plzeňská firma dále v posledních letech zajistila montáž kompletní výzbroje a dalšího zařízení do italských karosérií významného italského výrobce autobusů společnosti BredaMenarinibus. Součástí dodávky 45 nových kloubových nízkopodlažních římských trolejbusů s celkovou délkou 18.000 mm, šířkou 2500 mm, výškou 3400 mm a výkonem 260 kW byl i servis, a to nejen klasické garanční opravy, ale po dobu minimálně dvou let i full servis. Dodávka zahrnula kromě kompletního pohonu i využití tzv. superkapacitorů a montáž výkonného diesel generátoru.
Škoda Electric v posledních letech věnuje stále větší pozornost vývoji a výrobě elektrobusů a v současnosti v její nabídce figuruje několik modelů těchto vozidel, lišících se mimo jiné způsobem dobíjení baterií. Vedle nich pak plzeňskou společnost zastupuje i městský autobus s hybridním pohonným systémem.
Škoda PERUN HE (High Energy) představuje dvounápravový elektrobus s celkovou délkou 12.000 mm na základech městského autobusu značky Solaris vybavený lithium-polymerovými (Li-Pol) bateriemi s vysokou hustotou energie pro dosažení vysokých nájezdů na jedno nabití. Při plném nabití ujede elektrobus v městském provozu s cestujícími 150 až 200 km. Vozidlo lze dobíjet standardním způsobem v depu, během noční odstávky vozidla, po dobu 6 až 8 hodin nebo s výkonnou rychlodobíjecí infrastrukturou za 70 minut.
Škoda PERUN HP (High Power) je dvanáctimetrový elektrobus osazený baterií využívající nejmodernější poznatky na poli nanotechnologie. Díky bateriím s vysokou hustotou výkonu lze vozidlo s pomocí plně automatické rychlonabíjecí infrastruktury Škoda (Ultra Fast Charger) nabít během 5 až 8 minut. Elektrobus tak ujede na jedno nabití okolo 30 km a je tedy vhodný pro nasazení na pravidelnou linku. Díky rychlému nabití baterií, může elektrobus jezdit prakticky neomezeně. Dobíjecí infrastruktura je instalovaná na průběžných nebo konečných zastávkách.
Škoda 29BB se svými necelými devíti metry celkové délky a přepravní kapacitou až 55 cestujících představuje nejkratší vozidlo pro hromadnou dopravu osob, které kdy plzeňská společnost Škoda Electric vyrobila. Tento elektrobus s výkonem 160 kW a dojezdem 110 až 150 km na jedno nabití vedle svých rozměrů zaujme i svým inovativním systémem dobíjení. Díky oddělenému galvanickému nabíječi je možné jej rychle nabíjet přímo z trolejového vedení. Tím se stává nezávislým na místě dobíjení a nepotřebuje tak další zařízení. Při stání v dopravní zácpě tak může efektivně využívat čas k nabití trakční baterie.
Škoda E’City je výsledkem spolupráce s výrobcem autobusů Iveco a může disponovat stejným systémem nabíjení baterií jako model 29BB. Společnost Škoda Electric odhalila model E’City ve dvounápravovém provedení s celkovou délkou 12 metrů koncem roku 2017, ale plánuje, že nabídku rozšíří i o kratší verzi s celkovou délkou 10 metrů a delší kloubové provedení s délkou 18 metrů. Dojezd na jedno nabití se může pohybovat až kolem 250 km.
Škoda H12 je nízkopodlažní autobus o délce 12 metrů se sériovým hybridním pohonem. Jeho předností je schopnost kombinovat dieselový pohon s bateriovým. V čistě elektrickém režimu ujede model H12 až 10 km bez nutnosti dobíjení baterií či použití diesel generátoru.
Zdroj: ŠKODA TRANSPORTATION a.s.