Pravěk autonomních systémů? Začalo to už v osmdesátkách
Systémy s jistým podílem bezpilotního řízení už dneska nabízí celá řada automobilek a vystačí si s kamerou, radarem, několika senzory a malou řídící jednotkou. Dohromady to celé váží pár kilogramů a všechny součásti jsou umístěny v autě tak, že nezabírají žádný prostor pro posádku ani jiná zařízení v autě, takže při jejich montáži není třeba dělat kompromisy a vejdou se přitom klidně i do městského miniauta.
Jak to ale vypadalo v "dřevních dobách"? Podívejte se na autonomní systém v obrovském Chevroletu Van z roku 1986. Vytvořil jej Carnegie Mellon a nazval NavLab 1. Auto bylo doslova přecpáno elektronickými systémy a vybaveno pracovišti pro vývojáře, aby to mohlo na silnici "rozbalit" až na rychlost 32 km/h. Ke svému fungování nepotřebovalo člověka, ten ale mohl ze sedadla řidiče kdykoli v případě potřeby převzít kontrolu nad vozem, přičemž tým v zadní části vozu mohl provádět řadu úprav nastavení.
Je to sice z dnešního pohledu opravdové retro, ale už ten fakt, že se jedná o tři dekády staré, skutečně bezpilotní auto, je fascinující.